Kiakasztotta az olvasókat

Már 1971-ben képes volt kiborítani a Life konzervatív olvasóit azzal, hogy melegeket fotózott. De korábban sem adta alább: ő tette emberivé a drogfüggőket és a vegyesházasságokat is. A Life fotósait bemutató sorozatunkban Grey Villet.

A teljes egészében fotókra épülő Life magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A magazin híres fotósai most az Indexen!

A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a Life magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A Life magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá.

Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A Life magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy life-os magazinszerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.

Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a Life magazin fotósait mutatjuk be az Indexen!

 
Villet 1958-ban Castro diadalánál 
Villet 1958-ban Castro diadalánál  (Fotó: Life)

2000-ben halt meg, de valahogy az egész ember ködbe vész. Elég keveset írtak róla, tulajdonképpen most kezdik felfedezni a munkásságát. Az biztos, hogy Dél-Afrikában született, és orvos apja hiába akarta ráhagyni a rendelőt, az orvosi egyetem helyett inkább a belvárosban lógott, ahol szólt a zene és vágni lehetett a füstöt. A nővére pasijától kapott egy kamerát, és amikor egy barátja sötétkamrájában előhívta a saját képeit, akkor minden eldőlt. Végül New Yorkba ment szerencsét próbálni: nem volt se pénze, se kapcsolatrendszere, volt viszont egy terhes felesége, úgyhogy előbb kétkezi munkából élt, majd szerencséjére a Life felkérte egy próbamunkára. A riportját ugyan érdektelennek találták, de ezen annyira kiakadt, hogy a felliftezett egy irodaház 55. emeletére és lefotózta a tátongó mélység felett lóbált lábait. Na ez viszont már tetszett a Lifenak is, úgyhogy hamarosan állandó munkatársuk lett, az év fotósává választották és egy rakás díjat is nyert.

1961-ben a Life egyik szerkesztője, Barbara Cummiskey azt találta ki, hogy az amerikai álom témáját három különböző esszében kéne feldolgozni: hírnév, siker és vagyon. A siker részhez kapta meg Grey Villetet fotósként, aki nemcsak a Life történetének egyik legerősebb anyagát hozta össze, de egy negyven éven át tartó házasságot is. Villet nagyon tudatos fotós volt, pontosan tudta, hogy mit akar csinálni, és eleve úgy készítette a képeket, hogy azok jól mutassanak majd a magazin lapjain. Kifejezetten szerény is volt, fotósként sem szerette előtérbe tolni magát, mindig arra koncentrált, hogy a lehető legjobb képet csinálja meg.