Lábuk nem érte a földet

A háborún edzette magát, a sportolókon teljesedett ki, olyan fotókat csinált, amiket korábban nem is lett volna lehetséges. A Life fotósait bemutató sorozatunkban George Silk.

A teljes egészében fotókra épülő Life magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A magazin híres fotósai most az Indexen!

A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a Life magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A Life magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá.

Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A Life magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy life-os magazinszerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.

Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a Life magazin fotósait mutatjuk be az Indexen!

 

Az új-zélandi Levinben – régiója egyik legnagyobb városában – született 1916-ban, és ez később is nagy hatással volt rá. Kiskorától fogva szeretett a szabadban lenni, így a háborús évek után sportfotósként csinált karriert, ő kísérletezett a célfotókamerával először.

Amatőr fotósként, mindössze tizenhat évesen kezdett egy kameraboltban dolgozni, majd, mint annyi fotós, a második világháború kitörése után haditudósítóként követte az ausztrál egységeket Észak-Afrikán, Görögországon és Új-Guineán keresztül.

Itt készült egy olyan képe, amelynek a Life sem tudott ellenállni, 1943-ban csatlakozott a csapathoz, és a végsőkig a magazinnak dolgozott. Már a háborús képei is jelentősek voltak, mert kollégáival ellentétben az egyszerű katonák szemszögéből mutatta be a harcokat, ő később teljesedett ki a sportfotózásban. Abszolút úttörőnek számított, olyan technológiákat és módszereket talált ki, amelyek segítségével korábban lehetetlennek gondolt szögekből tudott dolgozni: pisztrángokat, kalapácsvetőket és a saját gyerekét ugyanolyan intenzitással fotózta.