Délután négyig fel sem kelek!

2014.06.28. 12:33
A szörfösök csak annyit dolgoznak, hogy benzinre és sörre fusson nekik, egyébként simán elmegy egy egész napjuk napozgatással és henyéléssel. A Life fotósait bemutató sorozatunkban Loomis Dean.

A teljes egészében fotókra épülő Life magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A magazin híres fotósai most az Indexen!

A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a Life magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A Life magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá. Ekkor jelent meg az a szám, mindössze 10 centért, amelynek címlapján az azóta már ikonikussá vált Alfred Eisenstaedt-kép volt a Times Square-en csókolózó párról.

Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A Life magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy life-os magazinszerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.

Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a Life magazin fotósait mutatjuk be az Indexen!

 

1950 telén a Life egy riportot készített a megrögzött síelőkről az Idaho állambeli Sun Valleyben, majd nyolc hónappal később Loomis Dean, a Life fotósa újra felkereste a szereplőket. Kiderült: nyáron már a szörfdeszka a divat. Los Angelestől délre, San Onofre partjainál pont ugyanúgy élvezik az életet, ahogyan azt tették a hegyekben.

“Májusban, amikor a hó már olvadni kezd Sun Valley-ben is, a suhancok a tengerpart felé veszik az irányt. Persze útba ejtik a szüleiket, ahol lerakják a síléceket, és felkapják színes szörfdeszkáikat.” - írta Loomis Dean beszámolójában. “A parton minden percet szörfözéssel, napozással, sörözéssel töltenek, néha elvállalnak a környéken egy-két alkalmi munkát, hogy fussa benzinre és sörre.”

Loomis Dean összesen 52 címlapot adott a Life magazinnak, fotózott cirkuszban, királyi esküvőkön, párizsi divatbemutatókon és a legelső James Bond-film forgatásán is. Párizsban a morfiumfüggő William S. Burroughst, Spanyolországban az alkoholista Ernest Hemingwayt fotózta. Egyik leghíresebb munkáján a rendkívül sokoldalú Noël Cowardot a Nevada sivatagban örökítette meg: a Mad Dogs and Englishmen Go Out in the Midday Sun című dalához szeretett volna képet készíteni, de nem volt egyszerű. A sokszínű tehetség ugyanis nem kedvelte a sivatagban perzselő déli napsütést. “Jaj, fiam, én fel sem kelek, amíg délután négyet nem üt az óra!” – nyafogta Deannek. Végül egy Cadillacbe kellett ültetni, az utastérben pedig likőrt, tonikot és rengeteg jeget szolgáltak fel neki. A hőmérő odakint majdnem ötven fokot mutatott. 1965-ben pedig egy VI. Pál pápáról készült felvételével elnyerte egy vatikáni fotópályázat első helyét, így beszélgethetett a pápával is. Fia, Christopher Dean szerint apja valamennyi eredménye közül erre volt a legbüszkébb. Pedig eredetileg mérnöknek tanult a Florida Egyetemen, a fényképezésbe is csak akkor szeretett bele, amikor először láthatta egyik barátját képeket előhívni egy sötétkamrában.