Egyszer csak fejbe lőtték

1967. június 5-én, a hatnapos háború első napján Paul Schutzer, a LIFE magazin fotósa izraeli katonákkal utazott konvojban, és ezzel véget ért tragikusan rövid fotós pályafutása. Őt lelőtték, a konvoj felrobbant, az utolsó képei szinte csodával határos módon menekültek meg. Ez a legtöbbször elmesélt történet Schutzer kapcsán.

A teljes egészében fotókra épülő LIFE magazin értelmezte újra a hírfotó szerepét az újságírásban, így lett a fotótörténelem meghatározó lapja. Különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások jellemezték, az olvasók az első perctől kezdve imádták, négy hónappal az indulás után már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A 25 legjobb fotós most az Indexen!

A fotótörténelem meghatározó lapja, különleges, erős, hatásos képek, címlapok, képes összeállítások – ez a LIFE magazin. Az első, teljes egészében fotókra épülő hírújság, amely teljesen újraértelmezte a hírfotó szerepét az újságírásban. A LIFE magazint egyébként hivatalosan 1883-ban alapították, de 1936-ban egy szerencsés tulajdonosváltást követően vált jelentős lappá.

Az olvasók az első perctől kezdve imádták ezt az új formátumot, az első példány 380 000 példányban kelt el, négy hónappal később már heti egymillió darabot kapkodtak szét. A LIFE magazin őrült menőnek számított, ők írtak először az LSD-ről, nem véletlen, hogy a hatvanas évek világát bemutató Reklámőrültek című sorozatban az ellenkultúra éppen egy LIFE magazin-szerkesztő, Joyce Ramsay karakterén keresztül jelenik meg.

Végtelen sokáig lehetne sorolni a híres képeket, Robert Capa normandiai partraszállásról készült homályos foltjai, Gordon Parks jellegzetes, aktivista munkái, Henri Huet ábrázolása a vietnami háborúról – ezeket mindenki nagyon jól ismeri. Sorozatunkban a LIFE magazin 25 legjobb fotósát mutatjuk be az Indexen!

 

Paul Schutzer

Ez nem a legérdekesebb, hanem a legszomorúbb történet róla. Beszélhetnénk a képeiről is. Nagyon sokoldalú fotós volt: dolgozott forgatásokon, nagyon jól el tudta kapni a pillanatot bármilyen portréban, és a XX. század minden rövid életére eső fontos eseményéről tudósított. Ezek mind tökéletesen különböző fotóshozzáállást és személyiséget igényelnének, de Schutzer békés, kedves természete úgy tűnik, mindenre megoldás volt. Végigkísérte a polgárjogi mozgalmat és Kennedy választási kampányát. Készített egy sorozatot Anne Frank barátnőiről. Fotózta Marilyn Monroe-t, Jackie Kennedyt és Elizabeth Taylort. Bejárta a világot tudósítóként, a hatnapos háborút megelőzően is többször dolgozott a Közel-Keleten és Európában is. Tudósított az iráni földrengésről és az innsbrucki téli olimpiáról is. Tízéves fotós pályafutása alatt rengeteg nagyon erős képet készített, a leghíresebb mégis a legellentmondásosabb képével lett. Schutzer színesben tudósított a vietnami háborúról, így a bekötött szemű és szájú vietkong fotója is színesben került fel a LIFE magazin címlapjára. A vietnami háború nyers valósága: ezt a címet adták a képnek. És aki csak ezt az egy Schutzer-fotót ismeri, könnyen alakíthat ki torz képet arról, hogyan állt a brutalitáshoz vagy erőszakhoz. Schutzer eredetileg festő szeretett volna lenni, és ez a fotóin is meglátszik, lélegzetelállító képeket készített még az iráni földrengésről is. Szép ember volt, biztos ezért volt érzéke a szép dolgokhoz.