Lefejezett macska a Ford hirdetésében

2004.05.05. 12:00
Nem vált be az interneten terjesztett brutális Ford reklám. A Ford SportKa tetőablaka leszeli egy macska fejét, de ez marketing-szakértők szerint csak dicsőséget hozott a cégnek, anyagi hasznot nem.
A Ford megbízásából az Ogilvy & Mather reklámügynökség londoni stúdiója készítette a Ford SportKát népszerűsítő spotot. A Ford Motor a kétajtós kisautó huszonéves célközönségét kívánta "fiatalos tartalommal" megfogni.

A spotban egy macska mászik fel a Ford tetejére, hogy kíváncsian bekukkantson annak tetőablakán. Az ablak becsukódik, az állat pedig rövid küzdelem után fej nélkül zuhan vissza a földre. A történetet egy híres-hírhedt Nokia-reklám ihlette, amiben egy ventilátor dobott messzire egy macskát.

A filmecske a Ford szerint túl brutálisra sikerült, de még az O&M sem fogadta el. Bár állításuk szerint mindkét cég betiltotta, az mégis kiszivárgott. A médiaszakértők ezt tudatos kampánynak tartják. Az Index annak idején több cikkben is foglalkozott azzal az állítólagos Puma-reklámfotóval, amin egy miniszoknyát és Puma-cipőt viselő lány térdel egy álló fiú előtt (egyiküknek sem látszik a feje), az üde leánycombon pedig spermára emlékeztető szubsztancia látszik. A Puma hevesen cáfolta, hogy ő adott volna megbízást a fotó elkészítésére és egyszerű hamisítványnak titulálta azt. Az Index nyomozásában addig jutott, hogy egy nemzetközi reklámügynökség lengyel leányánál készülhetett a kép. A Puma utólag keménykedett egy kicsit a képet lehozó szájtokkal, aztán még csillogóbb imidzzsel jött ki a sztoriból. Bár bizonyíték sosem került elő, sok elemző biztos volt abban, hogy a kihívó fotó egy nem bevállat kampány része volt.

Tudatos, de sikertelen

Az állatvédők tiltakozás-sorozata ellenére marketinges körökben a bátorságot értékelik a macskagyilkos Ford-reklám internetes terjesztésében. A Ford tiltása ellenére kiszivárogtatott "nem konvencionális" spot dicsőséget szerzett a cégnek Mark Schiller, a New York-i CEO of ElectricArtists internetes marketing ügynökség vezetője szerint, de hozzátette: "túl messzire ment az O&M".

Schiller szerint a nem eltalált hangnemmel ugyanis éppen az anyagi hasznot kerülte el a multicég. Az érdeklődés magában nem számít marketinges sikernek: a mailen terjesztett Ford-hirdetés szerinte nem ér el a kívánt célközönséghez.

A szolgalelkű csirke sikeresebb

"Ez csak a kezdők próbálkozása volt - mondta Karl Brauer az Edmunds.com internetes autóújság főszerkesztője is a Ford SportKa-spotról. - Még csak tanulják, hogy a fiatalokat hogyan lehet jól megragadni a médiumukon, az interneten keresztül."

Schiller szerint a jól eltalált internetes kampány nagyon jó befektetés. Példaként a Burger King webszájtján elhelyezett Szolgalelkű csirke projektet említette, amit nagyon jól fogadtak a fiatalok. (A kamera egy csirkének öltözött dolgozót mutatott, amint az internetezők parancsait teljesítette.)