Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Miközben a néző azon izgul, hogy vajon az eheti House-epizódban sikerül-e végre lupust diagnosztizálni valamelyik betegen, a tévéadók fejesei már régen a jövőben élnek, a jelen csak a nézettségi adatok formájában érdekli őket, esetleg akkor, ha valamelyik sztár holtrészegen randalírozik a forgatás helyszínén. A februártól májusig tartó időszak az úgynevezett pilotszezon, az a négy hónap, amikor az új sorozatok kezdenek formát ölteni, elkészülnek a forgatókönyvek, leforgatják a pilotokat és a végén kiválasztják azokat a szerencséseket, akik kapnak egy esélyt.
Miből lesz a cserebogár?
Egy sorozat élete tradicionálisan azzal kezdődik, hogy valakinek van egy ötlete, és azt vagy leírja egy fecnire, vagy megfizet valakit, aki nála jobban tud fogalmazni, és leíratja azzal. Ezt követi az ún "pitch", azaz egy pár perces találkozó az egyes tévéadók szakembereivel, minek során a készítő elmondja, hogy milyen sorozatot szeretne forgatni, a szakember meg vagy rábólint, vagy nem. Ha nem, akkor irány a következő tévé, és ez így megy addig, míg az illető meg nem unja, vagy el nem fogynak a tévék. Ha zöld utat kap a terv, akkor jöhet a forgatókönyv megírása és egyeztetése a stúdióval, ilyenkor az írók folyamatosan kapják az tanácsokat a pénzemberektől, hogy mit kellene megváltoztatniuk a forgatókönyvben. A végső változatot ezt követően vagy elfogadják, vagy visszadobják, esetleg pihentetik egy időre. Ha kell a forgatókönyv az egyik tévének, akkor "bekéri pilotra", azaz kér egy epizódot a sorozatból, aminek alapján majd eldöntik, hogy lesz-e belőle széria, vagy sem. Ha hinni lehet a statisztikáknak, akkor 100 ötletből lesz 50 forgatókönyv, abból mondjuk 5 pilot és 1, amiből sorozat is lesz.
A tavalyi évben a sztrájk ennek az időszaknak is keresztbe tett, (a forgatókönyveket csak a forgatókönyvírók céhének tagjai írhatják, és mivel ők novembertől februárig nem dolgoztak, ezt az új sorozatok is megszenvedték), így nem igazán beszélhettünk trendekről, és nincs mivel összehasonlítani az idei termést. Ez azért lenne érdekes, mert például a Lost hatalmas sikere a következő éven (2005) a szerializált, azaz összefüggő történetszálakkal operáló, nagyívű sorozatok előretörését eredményezte, az igazi csajos sorozatok hiánya pedig 2007-ben egész dömpinget indított be, minden verzióban három-négy barát- vagy kolleganő állt a középpontban.
Sci-fi és teljes vérkép
Amit a mostani pilotmegrendelésekből előzetesen leszűrhetünk, az, hogy meglepően sok sci-fi sorozat tervét fogadták el, és majdnem minden adó lefoglalt magának egy kórházas forgatókönyvet. Az NBC esetében ez utóbbi érthető is, hiszen 15 évad után befejeződik a Vészhelyzet, és most már istenbizony nem lesz belőle több (tavaly is úgy volt, hogy az lesz az utolsó évad), márpedig ez a viszonylag egyszerű formátum még mindig érdekel nyolcmillió nézőt, így a Trauma címre hallgató új kórházas sorozat pilotja elég nagy eséllyel indul a versenyben, ráadásul az egyik írója az a Peter Berg, aki számos más sorozat (Friday Night Lights, Wonderland) mellett már bizonyított.
Nem csak az NBC, hanem a CBS is szeretne magának kórházas sorozatot, ott van rögtön a Miami Trauma című tervezet, amit a Helyszínelőket is jegyző cég forgat baleseti sebészekről, sőt, egy Three Rivers című pilotot is leforgatnak, amiben a szervátültetések állnak majd a középpontban. A Fox (itt megy az USA-ban a House) egy skizofrén szívsebésznőről szóló sorozattal kacérkodik. A kisebb kábelcsatornák közül a USA Network nevű adó egy Irakból hazatérő, és közkórházban állást vállaló doktornőről forgat, az HBO pedig a Maffiózók egyik főszereplővél, Edie Falcóval készít kórházas szériát.
Az, hogy a csaknem kizárólag sci-fi-sorozatokat vetítő Sci-Fi Channel két új sorozatot is bejelentett (a jelenleg futó Csillagközi romboló előzménysorozatát (Caprica) és a Csillagkapu-franchise harmadik, Univerzum alcímre hallgató darabját) nem tartozik a meglepetések közé, az viszont annál inkább, hogy a mainsteram adók közül a Fox a már meglevő, ilyen témájú sorozatai (Fringe - A rejtély, Terminátor - Sarah Connor krónikái és Dollhouse - Babaház) mellé egy negyediket is bepakolhat a műsorba, mégpedig az első csillagközi expedíció kalandjairól szóló Virtualityt, aminek pilotváltozata időközben már el is készült, de a csatorna egyelőre nem volt vele elégedett, így újra leforgatják a kétórás első részt.
Az ABC egy igen érdekes sci-fi-vel akarja a 2010-ben búcsúzó Lost rajongóit megtartani: a Flash Forward című sorozat arról szól, hogy egy szép őszi napon a világon mindenki elveszíti az eszméletét 2 perc 16 másodpercre, és ezalatt betekint a 40 évvel későbbi jövőbe. Szintén az ABC-re érkezhet a V, azaz a Látogatók című 1984-es science-fiction sorozat új feldolgozása, amiben első blikkre barátságosnak tűnő idegen lények látogatnak el a Földre, de persze titokban invázióra készülnek, és kiborul a bili. A CBS két évvel ezelőtt próbálkozott egy posztapokaliptikus sorozattal (Jericho), így ők idén nem kérnek ebből a műfajból, de az NBC igen: a Day One című sorozat a Hősök egyik írójának az ötletéből készül, és arról szól, hogyan próbálják a túlélők ismét felépíteni a társadalmat miután valami kataklizma majdnem mindenkit elpusztított a bolygón.
Könnyed szórakozás
A komoly témák mellett persze nagy hangsúlyt fektetnek az adók a vígjátékokra is, hiszen a tradicionális, közönség előtt felvett szituációs komédiák gyártási költségei viszonylag alacsonyak (egy díszlet, nincs külső felvétel, stb.), viszont az amerikai nézők imádják őket: a nálunk is látható Két pasi meg egy kicsi a CBS hétfői napjának évek óta az első számú sorozata a maga 15 millió feletti nézettségével - összehasonlításként a jóval drágább Hősök az NBC-n mostanában 7-8 millió nézőt érdekel csak.
A pilotra berendelt jelöltek között akad brit import (Absolutely Fabulous) két negyvenes barátnőről, akik szeretnének ismét húszévesek lenni és így is viselkednek, egy másik sitcom-tervben pedig egy New York-i pár költözik haza a konzervatív Texasba, ahol az anyós nem nagyon jön ki a liberális menyével. Leginkább a Fox-nál forgó Boldly Going Nowhere (kb. Előre a nagy büdös semmibe) című sorozat terve tűnik izgalmasnak, mert egy űrhajón játszódó munkahelyi komédia lesz, olyan (ál)dokumentarista stílusban, mint a nálunk is látható Office.
Nagy nevek mindenütt
Egy sorozatötlet persze hiába jó papíron, ha a megvalósítás már nem megy flottul, így a pilotokhoz mindenki próbálja a legnagyobb szabad neveket megnyerni a szereplőgárdához és a háttérstábhoz egyaránt, mert igenis vannak olyan nevek a tévéiparban is, akik tulajdonképpen garantálják azt, hogy az adott sorozat berendelésre kerül. Ilyen például Jerry Bruckheimer többszörös Emmy-díjas producer, aki a Helyszínelők-franchise mellett egy valóságshow (The Amazing Race), a Döglött akták és a Nyomtalanul készítésében is részt vesz, tehát majdnem biztos siker az a sorozat, amihez ő hozzányúl - ő most a Miami Trauma című orvosos sorozatot akarja sikerre vinni, amivel rekordszámú, nyolc szériája is menne egyidőben a CBS adón.
Martin Scorsese neve meglehetősen furcsán csenghet a tévé vonatkozásában, ami valahol érthető is, hiszen "Marty" az idei pilotszezonban látogat el először ebbe a világba, mégpedig az HBO számára tervezett Boardwalk Empire című sorozattal, ami Atlantic City törtnetéről szól majd, és természetesen kiemelt szerepet kapnak benne az olasz, ír és zsidó gengszterek is. Nem ő az egyetlen mozis név az idei pilotok készítői között, Tim Robbins például a Showtime nevű fizetős kábelcsatornának (a Dexter, a Nancy ül a fűben, a Tudorok és a Kaliforgia is náluk látható az USA-ban) forgat egy szériát a gyógyszergyárakról.
Ami a színészeket illeti, az előző évadokban kifutott, vagy műsorról idő előtt levett sorozatokból számos nagy név maradt munka nélkül, de persze őket nem sokig engedik parlagon heverni, így például Ed O'Neill, azaz "Al Bundy" egy amerikai családokról szóló vígjátékban kapott főszerepet, Courteney Cox (Monica a Jóbarátokból) szintén a nevettetés mellett döntött, és az ABC egyik vígjáték-pilotjban fog negyvenes anyukát alakítani, aki kamasz fia berzenkedése ellenére ismét elkezd pasikkal randizgatni. A korábban említett Flash Forward című sci-fi-ben a nálunk leginkább a Karib-tenger kalózai című látványos kalandfilm-trilógiából ismert Jack Davenport fog szerepelni, és ugyanebben a történetben kap fontos szerepet Joseph Fiennes (Szerelmes Shakespeare) vagy Sonya Walger (Lost) is.
Lauren Graham, a Szívek szállodájából megismert anyuka is visszatér a képernyőre, mégpedig egy vígjátékban (Let it Go), ráadásul az ő neve majdnem garancia a sikerre - nem nagyon szokott ugyanis olyan szerepeket elvállalni, amikből nem lesz sorozat. Egy CBS-pilotban kapott szerepet Jason Biggs (Amerikai pite), a nálunk is látható NCIS című sorozat spinoffjának, azaz testvérsorozatának főszereplője lesz Chris O'Donnel (A Cég) és LL Cool J, az HBO egyik sorozatában tűnhet fel Sarah Michel Gellar (Buffy, a vámpírok réme) egy másikban pedig Steve Buscemi (Maffiózók). Az elnök embereiben megismert Bradley Whitford az NBC-nek forgat vígjátékot, és ugyanitt kapott szerepet Katee Sackhoff (Csillagközi romboló), és a veterán Brian Cox (Deadwood) is.
Merészebb témák
A nagy networkök mellett a fizetős kábelcsatornák is most rendelnek be pilotokat, bár őket annyira nem köti a tulajdonképpen a Nielsen AGB által diktált tévés évad (szeptember-november, február-május) ritmusa, tehát előfordulhat, hogy mondjuk az HBO csak május után kezd bele egy új sorozat kidolgozásába, akkor, amikor már látják, kik azok a szakemberek, színészek, akiknek nem jött be az idei pilotszezon. Éppen ezért ők most csak kevés sorozattervben gondolkodnak, de a témák már sokkal merészebbek és szókimondóbbak, minta nagyok.
Az HBO például a várhatóan véres és erőszakos Broadwalk Empire mellett pilotot kért a The Washingtonienne című vígjátékból, ami egy Jessica Cutler nevű hölgy szexuális kalandjait a világ elé táró blog majd könyv alapján készül, és azért érdekes, mert Cutler a washingtoni politikai elit nagykutyáit vitte ágyba, és írt ottani teljesítményükről. Szintén az HBO mutatja majd be a Hung (kb. Méretes) című sorozatot, amiben Thomas Jane (A megtorló) egy középiskolai tornatanárt alakít, aki egy szép nap arra döbben rá, hogy ha már a természet jókora nemiszervvel áldotta meg, akkor miért ne abból próbálna meg pénzt csinálni - ez a sorozat egy network tévén soha nem készülhetne el például.
A pilotszezonban a bemutatott sorozattervek mellett még kismillió másik is ringbe száll a műsorrendben kiadó időpontokért, tehát ne gondolja azt senki, hogy az itt felsorolt tervek közül mind megvalósulhat - ha szerencsénk van, a jelenleg forgó 100-120 pilotból a legjobb 10-15 megkapja a sorozatmegrendelést, és viszontláthatjuk őket a tévében is - az USA-ban már szeptembertől, nálunk kb. hat hónapos csúszással. Ha valaki szeretné végigböngészni a készülőben levő sorozatok listáját, akkor kattintson ide!