Ábrahám
14 °C
31 °C

Másfélmillióval nőtt az újságolvasók száma Franciaországban

2009.03.16. 16:26 Módosítva: 2009-03-16 16:31:10
A napilapok olvasótábora nőtt, egyrészt az ingyenes újságok terjedése, másrészt a helyi sajtó megerősödése miatt. A komoly politikai napilapokat viszont kevesebben olvassák, mint egy évvel korábban.

Elsősorban az ingyenes lapoknak köszönhetően egy év alatt 1,5 millióval emelkedett az újságolvasók száma Franciaországban: tavaly a 15 évnél idősebbek közel fele, 24,3 millióan olvastak mindennap újságot - derül ki az Audipresse médiakutató intézet tanulmányából, amelyet hétfőn ismertetett a Le Figaro című francia napilap.

Az ingyenes napilapok olvasóinak száma négy százalékkal emelkedett, de a hagyományos újságokat is összességében 0,8 százalékkal többen olvasták tavaly 2007-hez képest. Azon belül viszont látványosan, 8,8 százalékkal visszaesett a legnagyobb presztízzsel rendelkező Le Monde és 2,4 százalékkal a Libération olvasóinak száma.

Az évek óta pénzügyi gondokkal küzdő Le Monde 1,9 millió olvasójával még így is az előkelő harmadik helyen szerepel az olvasottsági listán, amelyet a L,Équipe című sportlap (2,6 millió olvasó) vezet a Le Parisien/Aujourd,hui című tömeglap előtt (2,3 millió olvasó). A Le Figarónak 1,5 százalékkal sikerült növelnie olvasóinak számát, és így a negyedik helyre került 1,3 millió olvasóval. Legjelentősebben, 16,7 százalékkal a katolikus La Croix növelte olvasóinak számát, 471 ezerre, s ezzel a hetedik helyen szerepel.

A vidéki napilapok olvasottsága is mérhetően, 2,6 százalékkal emelkedett 18 millióra, amit a kutatók a helyi választásokat érintő részletes beszámolók iránti nagy érdeklődéssel magyaráznak.

A napilapok népszerűségének növekedése azonban a magazinok olvasóinak csökkenésével járt: a 175 francia magazin olvasottsága összességében 3,6 százalékot esett vissza 2007 június és 2008 június között, de ezen belül is elsősorban a havi és a kéthetente megjelenő lapokat olvassák kevésbé a franciák. A hetilapok közül a politikai (-8 százalék), a gazdasági, a gasztronómiai, a lakberendezési (-5-7 százalék) és a női (-3 százalék) magazinok olvasottsága csökkent. A bulvár témájú magazinok viszont továbbra is stabil olvasótáborral rendelkeznek.

Xavier Dordor, a kutatást végző intézet vezetője szerint az 50 év alatti városban élők, a közép vagy felsőbb osztályhoz tartozók, illetve a középvezetői réteg a legbiztosabb újságolvasó Franciaországban.