Amerikában már 3D-s tévét akarnak

2009.04.16. 10:48 Módosítva: 2009.04.16. 10:52
Megvalósulni látszik a 3D-es tévé, amit eddig maximum csak a Mézga család egyik részében láthatott egy átlagos magyar tévénéző. A Signet Intl. Holdings nevű cég a napokban jegyeztette be az első, AMG névre keresztelt 3D-s tévécsatornáját.

„Amint lesz egy komoly 3D-s médiatárunk, mi leszünk az első 24 órában sugárzó 3D-s tévécsatorna az országban" – nyilatkozta optimistán Tom Donaldson, a csatorna vezetője a Varietynak adott interjújában. Donaldson egyébként nem ismeretlen a televíziós szcénában, korábban dolgozott az NBC-nél és a PBS-nél is, most Ernie Letizianó boxmenedszerrel irányítja a nagy dobásra készülő céget.

MZ/X helyett dekóder

A 3D-s technikai hátteret MZ/X helyett George Lucas vizuális trükkökkel foglakozó cége, az Industrial Light and Magic leányvállalatának számító Kerner adja. A cég kétfajta megoldást kínál. Az egyik a hagyományos és műholdas tévé-előfizetőknek szól. Nekik olyan dekódereket fognak piacra dobni, amiket a hagyományos tévéhez kell csatlakoztatni a háromdimenziós adás vételéhez. A másik megoldás a HD-tévével vagy set-top boksz-szal rendelkezőknek szól, nekik elég egy erősítőt csatlakoztatni a készülékükhöz, így azok is alkalmassá válnak a háromdimenziós tévézésre.

A berendezés ára versenyképes is, a speciális 3D-s élményt nyújtó szemüveggel együtt várhatóan 50 dollárjába fájna egy nézőnek. Ez forintba átszámolva 11 ezer forint, ami egy középkategóriás mp3-lejátszó árának felel meg.

A probléma jelenleg inkább a 3D-s tartalmak előállításával van. A Variety emlékeztet, Japánban már 2008-ban indult egy hasonló csatorna, a Nippon Broadcasting, az azonban csak pár órában tudott adni ilyen műsort.

A háromdimenziósítás témája

Yuska Siuicki, a fejlesztő Kerner cég vezérigazgatója azt mondta, nem új 3D-s műsorokat akarnak gyártani, hanem a meglévő műsorokat alakítanának háromdimenzióssá. Az átalakítás minőségére ugyan egy 10-es skálán 5 pontot adott, de emlékeztetett, ez lesz az első olyan kezdeményezés, ami széles tömegeknek is elérhetővé teszi a háromdimenziós televíziózást.

A vállalat emellett szeretné elérni, hogy más tartalom-szolgáltatók is fejlesszék a rendszereiket. Suicki bízik például a hagyományosan újító szellemű sportcsatornákban, mint az ESPN, Fox Sports vagy az amerikai Nemzeti Futball Liga csatornája.

Ha meg tudnak állapodni a több mint 200, jórész kisebb szolgáltatóval, akár 70 millió háztartásban is fogható lesz majd az év vége előtt induló adás. A Variety máris Niel Armstrongot idézi, miszerint az AMG bár kis lépés a televíziózásnak, de nagy ugrás lehet a 3D-s technika számára.