Menyhért, Mirjam
10 °C
25 °C

Lehúzza a rolót a Szombathy Pál-féle Zóna is

2009.04.29. 12:27 Módosítva: 2009-04-29 14:02:53
Felmondott alkalmazottainak a Zóna internetes portál, és már egy ideje csak a régi cikkeket közli újból. A Hospinvestet is alapító befektető nem akarja tovább finanszírozni a veszteséges portál üzemeltetését.

Bár továbbra is párhuzamos a történetük, ezentúl kevesebb alkalmunk lesz összetéveszteni a Zónát nagyobb testvérével, a Zoommal. Ahogy körülbelül egyszerre indultak, pályafutásuk befejezése se kerül messzire egymástól. A Zóna már ősz óta rendszeresen tartozásokat halmozott föl az APEH-hel, és beszállítóival, külső munkatársaival szemben. Végül április elején elküldték az összes alkalmazottat, úgy, hogy eddig végkielégítésüket sem kapták meg.

zona

A Zoommal ellentétben a Zóna nem egy újabb hírportál akart lenni. Az a piac ugyanis az alapítók szerint telített, ráadásul költséges, mert a hírfolyam előállításához sok munkatársra van szükség. Ehelyett a Magyar Hírlaptól 2006 végén távozó Szombathy Pál azt ígérte, néhány volt munkatársával olyan honlapot csinál, amely a történések mögé néz, nagyobb, elmélyednivaló olvasmányokat kínál.

A csendtestárs

Tényleges súlyához képest kevéssé ismert vállalkozó Kern József. A vegyészmérnök Kollányi Gáborral együtt alapítja az ezredfordulón a Hospinvestet egészségügyi intézmények működtetésére. Az első kórházat, a kiskunhalasit 2004-ben szerzik meg, 2006-ban azonban kettévágják a céget. A nevet Kollányi viszi tovább, Kern a résztulajdonában lévő Medisyst Kft.-vel folytatja a kórházüzemeltetést (Körmend, Mezőtúr, Tapolca). A cégről lényegesen ritkábban hallani, mint a Hospinvestről.
Nem forog naponta a Diagon neve sem. Pedig Kern első (1989-ben alapított) vállalkozása a maga szűk orvosdiagnosztikai területén, a hematológiai reagensek gyártásában a világ élvonalában van. Üzemet működtetnek Brazíliában és Indonéziában.

Pénz azért a Zónához is kellett, befektetőként Kern József egészségügyi vállalkozót sikerült bevonni, aki azonban háttérben kívánt maradni. A három volt Magyar Hírlap-os újságíró mellé így tulajdonosként egy ügyvéd került be ötven százalékkal a Zóna Média Kft.-be. (Az újságírók közül Szombathy főszerkesztőnek van a legnagyobb, 23 százalékos részesedése.) A pénz azonban ténylegesen Kerntől származott, és ehhez természetesen befolyás is párosult.

Kézenfekvő lenne az éppen egy éve indult Zóna végét a gazdasági világválsággal magyarázni, ám ahhoz csak áttételesen van köze. (A nehezebb vállalkozási környezetben nyilván kevesebb az esély az internetes orgánum talpra állására, és bizonyára Kernnek is jobban fájna a további finanszírozás). Az Index információi alapján a Zóna soha, a válság előtt sem termelt - a kiadásokhoz képest - számottevő bevételt, havonta csak pár ezer, esetleg pár százezer forintot hoztak a hirdetések.

A Zóna tulajdonképpen soha sem szerzett jelentős olvasótábort, potenciális fogyasztóinak jelentős része feltehetően nem is értesült létéről. A tavaly nyáron tervezett egyetlen reklámkampányt Szombathy lefújta, másikra pedig már sohasem kerül sor.

A Zónán - az öt újságíró elküldése után - az utóbbi napokban már alig található friss cikk, jórészt régebbi, már korábban megjelent írásokat kínálnak a címlapon.