Gothár Péter is reklámok közé forgathat
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Olyan rendezők kapnak tévéfilmes támogatást, mint Sas Tamás, Gothár Péter és Makk Károly, és a 89-es MTV-s sorozattól kezdve Szurdi Miklós Casinójáig kilenc 4-15 részes sorozatot is támogatnak 851 millió MMK-s és majdnem ugyanennyi tévés támogatásból, derült ki a pályázat kihirdetésének Uránia moziban tartott sajtótájékoztatóján.
A halogatásról mégis több szó esett a tájékoztatót követően: a pályázat háromszori és háromhavi halasztása után csak június 18-án hirdették ki a végeredményt, ami a 27 nyertes produkció gyártását nehezíti majd: "Színészeket, stábot kellett volna foglalni, márciusban nekikezdeni. Június közepe van - mondta Török Ferenc, aki sokadmagával egy megrendelt 89-es sorozatért kapott pénzt, de saját filmjére az MTV-től nem, pedig az idei szemlén rendezői díjat épp az MTV-s produkciójáért (Koccanás című Spiró-adaptáció) kapott. "De már nem is lenne idő az előkészítésre - tette hozzá -, hiszen augusztus végétől a színházak nyitják az új évadot, onnantól egyeztethetetlenek a színészek."
A leadási idő elhúzódása a tévés támogatóknak is nehézséget okozhat a felajánlott eszközök miatt, mondta egy bennfentes. A tévék a szolgáltatásként adott támogatást inkább nyáron tudják nyújtani, ekkor mennek nyaralni a nézők, fordítanak kevesebb időt tévézésre, és lesznek üresek a használatra ígért tévéstúdiók.
Az MMK a papírok nehézkes összeszedése miatt halasztotta el kétszer a határidőt, harmadszor a kiírás változtatása miatt is tolta, mert több rendező is hoppon maradt az egyik alapkövetelmény, a sugárzási nyilatkozat osztásakor, ami garantálja, hogy az elkészült alkotás adásba is kerüljön. Török Ferencen kívül (Apacsok című Bereményi-dráma) például Ragályi Elemérnek (Móra Ferenc: Kincskereső kisködmön) sem sikerült az MTV-től ajánlatot szerezni. A kiírás május 16-án már nem tette kötelezővé a sugárzási jogot, de felesleges volt ezért egy újabb körrel hosszabbítani, mert az említett két rendezőt az ehéten hozott döntés szerint a pályázat keretén kívül, szándéknyilatkozattal támogatja a közalapítvány.
851 millió majdnem kétszer
Nyertes produkciók
A győztes produkciók gyerek-, ifjúsági, animációs, játék- és dokumentumfilmek, sorozatok, köztük egy operafilm. Az MTV Magyarország története című 23 részes sorozatot támogatja, a Hajónapló 89-10 című sorozatot, aminek mind a 12 részét más-más rendező (például Mátyássy Áron, Török Ferenc és Fonyó Gergely) rendezi, Mátyássy Áron egy négyrészes sorozatra is kapott pénzt. Makk Károly Farkasbőrben című filmje mellett az MTV vetíti majd Gothár Péter, Goda Krisztina és Mészáros Márta készülő alkotásait. A Duna TV-nek forgat Vasvári Emese, Dettre Gábor, Sára Júlia. Pájer Róbert az Állomás című 15 részes sorozattal jelentkezik itt..A pályázati pénzről: az MMK 2009-ben 525 millió forintot szán a pályázatra, 2010-re újabb 326 milliót ítélt. A televíziók együttesen ugyanilyen arányban támogatják a készülő produkciókat: vagyis, ha a Casino című hatrészes Szurdi Miklós-sorozatot 25 millióval támogatja az MMK, akkor az RTL Klub is ennyit ad hozzá.
Az MTV összesen 500 millióval, a Duna tévé a táblázat szerint 160 millióval száll be, a TV2 egy Sas Tamás-produkciót (Szélcsend) segít 20 millióval, az RTL Klub az újabb hat részes Szurdi-sorozat mellett a Kálomista Gábor producelte Csupó Gábor rajzfilmjéből készült sorozatot pénzeli (Immigrants 1-6. rész).
"Nem jön ki forintra pontosan, de hozzávetőlegesen ugyanannyival támogatjuk a filmeket, mint a tévék" - mondta Oláh Kata, az MMK sajtófőnöke. 116 millió forint különbség van az MMK javára.
Tévé vs mozi
Sokan ezt a hozzájárulást is keveslik a tévéktől: "Ahogy a filmszemle díjátadóján is elmondtam, hatalmas jelentősége lenne a rendszeres tévéfilm-gyártásnak - mondta például az Indexnek Török Ferenc, akinek Moszkva tér című filmjét nyolc évvel az elkészülte után a napokban is párszázezren követték az MTV későesti sávjában. - Alig készül tévéfilm, pláne ahhoz képest, hogy az emberek 60 százaléka ebben az országban kizárólag a tévéből fogyaszt kultúrát, nem megy moziba, nem vesz könyvet, színházjegyet, cédét. De a legdurvább az, hogy hiába kérjük számon a kulturális tárcán, hogy miért nincs minderre médiastratégiája. Az MTV nem a tárcához tartozik." A zártkörű részvénytársaság tulajdonosa ugyanis az országgyűlés.
"Németországban vagy Lengyelországban a közszolgálati televíziónak van drámai osztálya, ott tévére alapozzák a filmgyártást - tette hozzá a rendező. - Nálunk nem akarják tudomásul venni, hogy ez a feladat lenne a közszolgálatiság egyik alappillére."
"Rengeteg más lehetőség van a játékfilm szponzorálására: az Eurimage, az MMK, az NKA és az ORTT is szokott erre a célra forrásokat biztosítani" - válaszolta erre Földváry Mónika, az MTV sajtóiroda vezetője, aki szerint az is eredmény, hogy évi 25 milliárdból (a 27-es keretből 7 elmegy sugárzási jogra, 3,5-5 milliárd jön vissza reklámokból) a saját gyártású műsorok mellett évi egymilliárdot fordítanak filmekre készpénz és/vagy kapacitás formájában. Tavaly legalábbis ennyivel szállt be az MTV összesen koprodukciós partnerként, most a kétéves tévéfilmes tervre szánnak 500 milliót.
Kultúrált tömegszórakozás reklámok között
A pályázati kiírásnál a művészi, a magas nézettségű, a kulturális-szórakoztató jelzők szerepeltek. Ahogy Pusztay András az MTV kiemelt producere elmondta: a művészfilmeket az éjszakai idősávban kevesen nézik, most közönség számára terveznek filmeket.
A tévéfilmek nagy előnyként az MMK részéről is a nézőszámot emlegetik, "A mozik látogatottságának csökkenése világjelenség" - fogalmazta meg az evidenciát Juhász István, a Duna Tv gyártási igazgatója is. A tévéfilmet az is megkülönbözteti a játékfilmektől, hogy jobban beilleszthető a műsorstruktúrába, például a 25-50 perces hossz mellett jobban kihasználható a köztévéknél az egy órára jutó reklámidő" - mondta még az MTV sajtósa.