Csongor
2 °C
15 °C

A magyar fociháború miatt maradt Barátok közt nélkül Erdély

2009. 07. 21. 16:00
Az IKO és a DigiTv is harcolt a Soproni Liga közvetítési jogaiért, bár végül a Sport1 nyert, a két cég viszonya annyira elromlott, hogy az RTL Klub és a hozzá köthető IKO magyar nyelvű adói eltűntek a DigiTv romániai, szlovákiai és szerb kínálatából is. A harc igazi vesztesei a határon túli nézők, akiket a Barátok közt érdekel, és nem a közszolgálati kultúra.

A Digi Tv és az RTL Klub tulajdonosa hónapokon át harcolt a magyar NB I. jogaiért, de úgy tűnik mindkét fél vesztett: július 14-én ugyanis a Magyar Labdarugó Szövetség döntése értelmében a konkurens UPC-hez köthető Sport1 kapta meg a meccsek sugárzási jogait. A magyar profi futball jogaiért folyó küzdelem igazi vesztesei azonban a határon túli magyarok, ugyanis a Digi és az IKO úgy összevesztek, hogy a határon túli területeken is jelentős előfizetői bázissal rendelkező szolgáltató kínálatából egyszerűen kikerült az IKO-hoz köthető csatornák többsége és az RTL Klub is. Erdélyben, Szlovákiában és a Vajdaságban többszázezren maradtak napi betevő Barátok közt nélkül. (Romániában persze van alternatívája a Diginek, több műholdas szolgáltató kínálatában is ott vannak a magyar adók, Szlovákiában, ugyan a csomagajánlatok közt nem szerepel a honlapon, de fogható az RTL Klub a UPC-nál, a Vajdaságban viszont csak a Digi sugároz magyar nyelvű tartalmakat.)

Az RTL Klub júliusban eltűnt a szlovákiai, a romániai és a szerbiai Digi Tv kínálatából, méghozzá úgy, hogy közben a magyar nyelvű adókat tartalmazó csomagok ára nem csökkent. Eközben szépen csendben mindhárom országban elérhetetlenné vált a Digi kínálatában a Cool, a Film+ és a Sportklub is, amiket az RTL Klubhoz kötődő IKO üzemeltetett. Mindhárom országban a magyar sajtó cikkezett az adók eltűnéséről, de az újságok megkeresésére a Digi Tv hivatalosan csak annyit válaszolt, hogy július 1-jével lejárt a szerződésük a csatornákkal, ezért kivették azokat a programkínálatból, a csomag árának esetleges módosításáról pedig csak később döntenek majd.

Bosszú, de kié?

A háttérben azonban nem ennyire egyszerű a helyzet, az IKO és a DigiTv viszonya már a Soproni-liga körüli csatározások előtt is elég feszült volt, például az IKO hónapokon át hárommillió dollárral tartozott a Diginek a Romániában bejegyzett adók, például a Cool műholdas terjesztéséért. Azóta a viszony tovább mérgesedett a magyar futball miatt, annyi biztos, hogy a magyar nyelvű adók jelentős része eltűnt a határon túli magyarokat kiszolgáló cég kínálatából, de mindenki máshogy emlékszik arra, hogy ki is a hibás. Abban azonban az IKO és a Digi képviselői is egyetértenek, hogy a legnagyobb vesztesek a határon túli magyarok.

Sárai Endre, a Digi Tv magyarországi ügyvezetője szerint az IKO és az RTL Klub tiltotta le adóit a cég rendszeréből bosszúból, amiért rálicitáltak a magyar foci közvetítési jogaira. Nem teljesen egyértelmű, hogy ez miért is fájna jobban a Diginek, mint az IKO-nak, hiszen a kábeladókat üzemeltető cég a szolgáltató által fizetett előfizetési díjból él, vagyis ha letiltja saját programjait egy szolgáltató kínálatából, azzal jelentős bevételekről mond le.

tvs1

Az IKO neve elhallgatását kérő alkalmazottja szerint viszont a Digi nem akarta a július elsejével lejáró szerződéseket meghosszabbítani, nem reagáltak semmilyen megkeresésre, még egy tárgyalási időpontot sem lehetett velük megbeszélni. Így jelezték, hogy az IKO adóiból nem kér többet a DigiTv.

Szürke zóna

Az RTL Klubbal kicsit más a helyzet, mivel a csatorna műsorát elvileg nem is lehetne külföldön terjeszteni, hiszen a filmek, sorozatok és sportműsorok jogait csak Magyarország területére vásárolták meg. Ennek ellenére 2006-ban a Trasindex információi szerint két éves szerződést kötött az RTL Klub az IKO Románián keresztül a Digivel, információink szerint azzal a kitétellel, hogy a jogvédett tartalmak alatt a szolgáltató korlátozza a csatorna elérhetőségét. Valójában persze a Digi Tv soha, egyetlen meccs vagy film alatt nem zárta el az RTL Klubot az előfizetőktől, és információink szerint az RTL Klub sem tiltakozott ez ellen.

Az RTL Klub éppen azért nem tehet nagyon semmit az ellen, hogy műsora eltűnt a határon túli kínálatból, mert a két cég közti kapcsolat jogilag nem teljesen tisztázott. Annyi biztos, hogy az RTL Klubnak elvileg semmi haszna nincs abból, hogy külföldön is fogható, hiszen nem előfizetésből, hanem reklámbevételekből él, a hirdetők a nézettség után fizetnek, a nézettséget pedig csak Magyarország területén mérik. Ennek ellenére persze időről időre felröppen, hogy a romániai szolgáltatók, így a Digi is fizet az RTL-nek a csatornáért, de ezt minden érintett fél tagadja.

A Digi egyébként nem először viszi át Romániába a magyarországi ügyeket, 2006-ban például a Tv2 tűnt el a szolgáltató kínálatából, miután Kereszty Gábor, a csatorna akkori vezérigazgatója előfizetési díjat próbált kérni a magyarországi terjesztésért.

Nincs pénz, nincs tévé

Az RTL Klub és az IKO adóinak eltűnésével a legnézettebb magyar nyelvű csatornák tűntek el a határon túlról, hiszen bármilyen erősen bizonygatják is az érintettek, az elmúlt tíz évben már nem a Duna Televízió a legnépszerűbb a vajdasági vagy erdélyi nézők körében. A pontos nézettségi adatokról azért nehéz bármit mondani, mert a tisztázatlan jogi helyzet miatt sok szolgáltató nem is jelenti be nyilvánosan, hogy kínálatában fogható a Tv2 vagy az RTL Klub, ráadásul a romániai Nielsen Erdélyben még mindig csak a nagyobb településeken mér.

A szlovákiai felmérések szerint a magyar nemzetiségűek körében a legnépszerűbb adó a Bumm.sk cikke szerint a Markiza 36,3 százalékos közönségaránnyal, de a második már az RTL Klub 28,8 százalékkal és a Tv2 pedig a harmadik 22,3 százalékos átlagos nézettséggel.

tv2

A helyzet akkor rendeződhetne, ha a magyarországi adók kifehérítenék határon túli szerződéseiket, és megvásárolnak a környező országokba is a magyar nyelvű sugárzás jogait. Ehhez azonban az kéne, hogy Romániából, Szlovákiából és Szerbiából is legyenek reklámbevételei a csatornáknak. Pár éve a Duna Televízió ugyan nyitott egy irodát Erdélyben, de mindössze évi 2-3 millió forint bevétele volt, azért, mert a multinacionális cégek még mindig nem gondolkodnak határon túl ívelő kampányokban, a romániai és a magyar leányvállalatok nem hangolják össze a kommunikációjuk. A helyzet egyhamar nem fog megváltozni, hiszen a nemzetközi központokban a legtöbb esetben nem is nagyon értik, hogy miért jobb magyarul hirdetni egyes romániai állampolgároknak, mint románul.

Hozzászólások (28)

  • siwaan2009.07.21 16:30:05

    ezexerint most különösen érdemes románisztánba emigrálni mert ott nem ömlik az ember arcába a rötölö klub többé, sem a magyar "futból" :)

    kis lépés egy tévészolgáltatónak, de nagy lépés az erdélyi magyarság kultúra-megőrzéséhez.

    digi tv for prezident !

  • Hypofx2009.07.21 16:30:20

    lgalabb megusszak a sok szart ami itthon megy orulhetnek

  • tucatnev2009.07.21 16:33:39

    Undorító. Elkeserít, hogy nincs olyan tényezők a magyar közéletben, amik vitán felül állnának.

  • alterways2009.07.21 16:33:59

    ja, hatalmas nagy veszteség a barátok közt is meg a többi frenetikus műsor is, nem is tudom, mit fognak kezdeni most magukkal az erdélyiek.

  • Házmester2009.07.21 16:34:14

    Jaj, hát mi lesz a külföldi magyarokkal ha még BARÁTOK KÖZTjük sincs. Nem hiszem hogy ez a legfontosabb dolog amivel még kötődnek hazácskájukhoz.

  • loggoll2009.07.21 16:35:22

    siwaan!

    Azért idehaza sem olyan rossz a helyzet, a mi készülékünket pl. egyetlen gombnyomással ki/át lehet kapcsolni.
    :-)

  • Kamee2009.07.21 16:35:32

    A cikk megint tele van csúsztatásokkal és féligazságokkal.

    "RTL Klubnak elvileg semmi haszna nincs abból, hogy külföldön is fogható"

    Kivéve az emeltdíjas szavazásos szennyet, amiben nem kevés pénz lehetett, ha megoldották, hogy romániából, szlovákiából is lehetett szavazni.
    A retekklub és telaviv2 itthon is összeveszhetne valakivel, mondjuk az ORTT-vel :)

  • alterways2009.07.21 16:37:10

    szerintem hamarosan kalóz-dvd-ipar fog kialakulni, a piacokon fogják árulni az rtl klub best of műsorait :-) vagy a határon át csempészalagutakban húzzák át romániába a kábeleket, és illegális vetítőtermekben fognak rtl klub műsorokat adni

  • csillagkutya seven2009.07.21 16:39:21

    bárcsak itt is levenné a műsorról a fos rtl-t a digi...mindig reménykedek, hogy hátha tönkre mennek egyszer...

  • Dynojet2009.07.21 16:58:29

    Bárcsak itthonról is kiírtanák ezeket, mint a rötölö és vele együtt a néphülyítő borzalmakat, mint a barátok közt és a többi szánalmas f*stengert ami ömli ezekből az izékből. Az erdélyiek csak örülhetnek, hogy ők legalább mindettől megszabadultak, semmit sem vesztettek csak nyertek rajta....

  • uszilard2009.07.21 17:02:13

    RTL TV2 0-a

  • beeble2009.07.21 17:21:21

    Nekem aztán nem hiányzik itt a Felvidéken, sem az RTL a maunikasójával, sem a Cool az Rtl-ismétléseivel, sem a Film+ a harmadosztályú tízéves akciófilmjeivel...
    Amíg biztosítják a dokumentumműsorokat, és ami fő, magyar szinkronnal, valamint a magyr hírműsorokat, addig elégedett vagyok a digivel.
    Egyébként akinek annyira hiányzik, átfárad a legközelebbi magyar településre, és vesz egy digi-készüléket magyarországi csomaggal... A műhold számára ugyanis nincsenek határok... :)

  • hetedik2009.07.21 17:30:13

    Hát télleg nagy kár a barátok köztért...
    egy lúzuer sorozat,tehrtségtelen szereplőkkel
    szinvonaltalan kidolgozással lúzereknek!
    Örüljetek erdélyiek

  • hetedik2009.07.21 17:34:48

    beeble-nek nagyon igaza van bármelyik tányéros tévés szolgáltatót felszerelhetik és nézhetik
    ezt a két f*s adót de inkább néznének discovery-t,vagy natgeo-t

  • hoolio2009.07.21 17:49:34

    Egy kattintást megér:
    http://osszeeskuvesek.blogspot.com/2009/07/25-milliard-dollaros-imf-hitel-nem-is.html#links

  • Robi_K2009.07.21 17:58:09

    Aztán meg ti sírnátok a legjobban ha nem nézhetnétek a sok szart.

  • alternat2009.07.21 18:25:19

    Végre tettünk valamit az Erdélyiekért!

  • bauer-jack2009.07.21 18:32:00

    szeretnek nehany dolgot pontositani:

    - az RTLnek nem volt haszna a hataron tuli terjesztesen, de az IKOnak igen es ez volt a cel. Gyakorlatilag az RTL-t hasznalta az IKO nyomasgyakorlaskent, ahhoz hogy a hatar melletti szolgaltatoknak eladja csatornait. Ha megveszed mondjuk a Filmpluszt akkor megkapod az RTL-t is. Ha nem akkor RTL sincs. Egyebkent az RTL-ert fizetnek a kulfoldi szolgaltatok, csak az az IKO kasszajaban landolt. Nagy melo lesz eltuntetni a szerzodeseket es kitalalni most, miert es kinek az engedelyevel nyelte le az IKO az RTL utani lovet.

    - az IKO befurdott agressziv es pofatlan terjeszkedesevel, azt gondolva mindent megtehet. Csakhogy az erofoleny eltunt, mivel a gyanakodo RTL GROUP rovid porazra fogta a magyar managementet es most mar nehez az IKO konyveit es beveteleit az RTL-bol finanszirozni. Igy is nagy lovet nyultak, ugyhogy sirni nem fog senki.

  • mike-kulas2009.07.21 19:00:47

    Most olvasom, hogy Erdélyben egy medve dühödten támadt két digi szerlőre az erdész háza melett, amiért nem látta 35ezredik részt a barátok közöttből és az alatta levő reklámot sem, ahonnan megtudhatta volna mit kezdjen a hüvelygombájával(ez utóbbi rendeződött azóta, mert rájött, hogy a vége úgyis az, hogy meg kell kérdezze kezelőorvosát vagy gyógyszerészét).
    De így is letépte a zarcukat, most is naon mérges.

  • kötözködő2009.07.21 21:43:53

    Azért felhívnám pár egyszerű kommentelő figyelmét, hogy Erdélyben sem kötelező nézni a Barátok köztöt, nyilván önszántukból tették. Azokat a sztereotípiákat meg el kellene felejteni már, hogy az erdélyiek valami népviseletben járó, táncházban mulató, székelykapu mellett busongva távolba tekintő romantikus-idilli figurák. Ők is 21. századi európai polgárok, akiket esetleg egy sorozat vagy film jobban érdekel, mint a Tudósklub

  • sannyyko2009.07.21 21:46:39

    Én azota vagyok nyugodt miota nem megy az RTL . Biztonságba tudom a két gyerekemet ,hogy nem nézik azt a sok szennyet, csinált celebet. Magyarországon a celebek váltak a fiatal generáció példaképévé. Oda jutottunk, hogy az ember már arra is büszke lehet, hogy buta

  • Kúrcsány Ferenc2009.07.21 22:44:43

    kötözködőnek igaza van, ha ugyanúgy az rtlklub meg a tv2 népszerű ott is, az csak azt jelentheti hogy a lakosság nagy része ugyanúgy szellemi fogyatékos mint itthon.

  • privateer2009.07.21 23:28:18

    csak atomot ne a székházukra. Campona környéke illetve Zugló érzékenyen sérülne. Bár biztos létezik olyan bomba ami eltörölné a föld színéről a kérdéses épületet miközben környező épületekben minimális kár keletkezne. De hát nem lehet mindig ilyet kívánni.

  • Fikamatyi2009.07.22 06:21:47

    Vegre valami jo is tortenik.

  • mentira2009.07.22 08:22:50

    Hát itt senki nem gondolkodik? Én se nézem a TV-t (ill. csak ritkán), de nem szeretném, ha azért nem nézhetném (vagy nézhetnék 1-2 csatornát) mert egy cég anyagi vagy bármely más érdekből ezt nekem nem teszi lehetővé. vagy mert a sok okos kommentelő megmondja, hogy mi a jó, és ami nekik nem tetszik, azt nincs is lehetőség nézni. Olyen rendszer már volt, amikor kevesen meghatározták,mi a jó másoknak, de aztán rendszert váltottunk. Most néhányan a maguk elképzelt kultúrális fölénye miatt megint meg akarják mondani a tutit. Semmivel sem vagytok jobbak, mint az MSZMP KB agit-prop titkára volt.

  • Kaktussz2009.07.22 08:23:29

    Nem semmi ez a cikk. Azt allitani hogy minden Erdely-i azert a sztyok "Anyatok kozt"-ert nezne a tvt nem semmi feltetelezes... Azert az itteniek szerencsere meg nem olyan taposok mint az "oshazaiak" (szerencsere).
    Azert en neha megneznek egy egy masodosztaju szombatesti filmet. Maskulonben nekem sem hianyzik.

  • Kisvacak mamája2009.07.22 12:16:49

    Paprika007

    Csak a hitelesség kedvéért mondom, hogy az RTL (is, meg a TV2 is) bizony kicsengeti minden évben a koncessziós díjat, ami ebben az évben 2,5 milliárd Ft volt.
    Máskülönben sose értettem: 1.)akinek nem tetszik, miért nézi? 2.) aki nem nézi, honnan tudja, hogy milyen, tehát miért is fikázza?

Aki a hasát szereti, Máltán boldog lesz

Ahol aranyló erődvárosok és nyúlpörkölt várja.

Családbarát szállások

Pihenjen együtt a család, idilli környezetben. 4700 Ft / fő / éjtől