További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Az Országos Rádió és Televízió Testület vizsgálta az állandó híradóval rendelkező csatornák hírműsorait, és négy kereskedelmi, két közszolgálati és két hírtelevízió összesen 223 híradóját, több mint 91 órányi híranyagát, azaz 3472 műsoregységet elemezve arra meglepő megállapításra jutottak, hogy a hírműsorokban nagy hangsúlyt kapnak az agresszív jelenetek. Az ORTT megállapítása szerint egészen pontosan 933 tudósítás, vagyis a hírek több mint egynegyede tartalmazott „agresszív reprezentációkat”.
Az RTL sokat beszél az erőszakról
A korábbi évekkel ellentétben, idén az RTL Klub Híradója mutatta be a legtöbb erőszakos jelenetet, átvéve ezzel a vezetést a több éve első helyen álló Tényektől, miután a Tv2 hírműsorában tavaly 2008-hoz képest 6 százalékkal csökkent az erőszakos tudósítások száma. A legkevesebb erőszakot viszont a Hálózat Tv hírműsoraiban lehetett látni tavaly.
2009-ben az ORTT stopperórái szerint a hírműsorok átlagosan 1 perc 21 másodpercet szántak egy-egy híranyagra, amennyiben azonban az erőszakot is tartalmazott, három másodperccel rövidebben számoltak be róla.
Az hogy az RTL Klubon számoltak be a legtöbb erőszakos eseményről, még nem jelenti azt, hogy ezen a csatornán voltak a legsokkolóbbak a hírek. A megrázó képek átlagos hosszát tekintve ugyanis az RTL Klub kímélte leginkább a nézőket. A személyeket ért agresszió során elsősorban sebesült embereket ábrázoltak, az elhunytak letakart vagy fedetlen holtteste jóval kisebb időtartamban terhelte a tévé előtt ülőket. A rendkívül erős érzelmi hatást kiváltó következményekről készült felvételekkel főként a hírtelevíziókban, a HírTv-n és az Echón találkozhattunk, a HírTv például átlagosan 17 másodperccel többet szánt az erőszakos képekre egy-egy tudósításon belül, mint az RTL Klub. Igaz, az RTL Klub pedig előszeretettel hívta fel nézői figyelmét arra, hogy honlapján elérhetőek a hosszabb, vágatlan, szaftos jelenetek.
A gyerekek is nézik
A rádiózásról és televíziózásról szóló törvény értelmében egyébként a híradót nem kell korhatári kategóriába sorolni, ám a hírműsorokra is vonatkozik az a megkötés, hogy nem tehetők közzé olyan időszakban, amikor a tartalmuknak megfelelő kategóriába sorolás esetén nem lenne helyük.
A gyerekek persze azért szeretnek híradót nézni esténként. A két piacvezető közül az RTL Klub esti főműsoridős kiadása éri el őket a legnagyobb mértékben, hiszen közel 130 ezer 18 év alatti néző látott a vizsgált adásokból legalább egy percet. A 4-17 évesek korcsoportjának jelentős hányada, 38 százaléka a két, egy időben futó kereskedelmi híradót nézi esténként, míg a közszolgálati programok mindössze 3 százaléknyi részesedést tudhatnak a magukénak.