A médiatörvény tiltja a szexuális felvilágosítást

2010.04.28. 15:21 Módosítva: 2010.04.28. 15:46
A kereskedelmi csatornák nem akarják este kilenc előtt sugározni azt a társadalmi célú reklámot, ami a fiatalkorúak szexuális felvilágosításának fontosságára hívja fel a figyelmet. A csatornák az ORTT-től félnek, mivel a médiatörvény szerint 16 éven aluliakat nem lehet sokkolni azzal a ténnyel, hogy évente ötezer kiskorú veteti el nem kívánt magzatát Magyarországon.

Egy 15 éves lány ijedt arca. A lány arról beszél, hogy lefeküdt a barátjával, és teherbe esett. "Most mi lesz?" – kérdezi, és közben a kamera távolodik, hogy megkapjuk a választ. Kék kórházi lepedő, infúzió, nőgyógyászati szék. Abortusz lesz.

A Szűlészeti-Nőgyógyászati Prevenciós Tudományos Társaság reklámfilmjében nincs vér, nincsenek elővillanó mellek, nem sokkolóbb, mint bármelyik tinisorozat, amelybe nem várt terhességet szőttek a forgatókönyvírók. A két országos kereskedelmi csatorna mégis csak este kilenc után meri sugározni a társaság A-HA fantázianevű kampányának egyszázalékos felajánlásokra hajtó reklámját, mondván, a kisfilm sokkoló, nem gyerekeknek való. Ráadásul a médiatörvény szerint 16 éven aluliaknak nem is ajánlott, még ha éppen a 12 és 16 év közötti lányok lennének is az egyik fontos célcsoport.

10 ezer gyerek, aki nem lett anya

Szlovákia és Málta mellett Magyarországon a legmagasabb a fiatalkorú anyák abortuszának száma az Európai Unióban, évente több mint ötezer kiskorún végeznek ilyen műtétet. Ráadásul közülük a 2008-as adatok szerint 180-an még 14 évesek sincsenek a műtét idején. Ezért is indult az A-HA program, amely a kiskorúak, főleg a lányok szexuális felvilágosítására helyezi a hangsúlyt. A programot úgy állították össze, hogy ne ítélje el, de ne is támogassa az abortuszt: egyszerűen csak annyit mond, hogy a terhességmegszakítás olyan trauma a kiskorúaknak és a családnak, amit el kell és el is lehet kerülni. A szexuális felvilágosítás, a különböző védekezési módok megismertetése az egyik legfontosabb eszköz ebben. A programot a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, az Egészségügyi Minisztérium és több gyógyszer- illetve óvszergyár is támogatja, de az A-HA várja az adófizetők egyszázalékos felajánlásait is.

A nézők adójának egy százalékát kéri a program ezzel a videófilmmel is. A két országos kereskedelmi csatorna este kilenc után legalább hajlandó ezt műsorra tűzni, de vannak olyan adók, az ATV, a National Geographic és a Hallmark, amelyek teljesen elzárkóztak a szpot sugárzásától. A National Geographic és a Hallmark arra hivatkoztak, hogy a reklámfilm nem illik a csatorna arculatába, illetve annyira sokkoló, hogy a nézőket elriaszthatja. Az ATV viszont a filmet készítő reklámügynökségnek küldött válaszában arra hivatkozik, hogy egy hasonlóan merész reklámfilm miatt idén az ORTT már elmarasztalta, ezért most nem kockáztatnának. Az RTL Klub és a Tv2 is ugyanezzel az indoklással mondta, hogy a reklámot csak este kilenctől sugározzák. Mindkét csatorna a jogi osztály állásfoglalására hivatkozott, miszerint a reklám a hatályos médiatörvény szerint a 16 éven aluliaknak nem ajánlott kategóriába sorolandó, és mint ilyet csak este lehet bemutatni.

Halál sem lehet

Pedig a film nemcsak a gyermeküket féltő szülőket akarja meggyőzni arról, hogy adóforintjaikat a program céljaira áldozzák, hanem a 12 és 16 év közötti lányok figyelmét is fel akarja hívni, mi vár rájuk, ha védekezés nélkül létesítenek szexuális kapcsolatot. A filmet készítő Roxer Springer & Jacoby reklámügynökség vezetője, Sikos Péter szerint a kezdetektől az volt a céljuk, hogy ne csak az egyszázalékos felajánlásokról szóljon a reklám, a fiatalokat is meg tudják szólítani. Így a filmben nincs vér, de még félelmetes nőgyógyászati eszközöket sem akartak mutogatni.

Ennek ellenére a Nagy-Britanniában bejelentett, ezért az ORTT-től egyáltalán nem rettegő Viasat3-on és a nagyon is merész Story TV-n kívül a többi kereskedelmi csatorna nem tűzné műsorra a videót olyan időpontban, amikor 16 év alattiaknak szóló, őket érdeklő műsorok mennek. A csatornák félnek, az ORTT idén januárban ugyanis többet is elmarasztalt, mert leadták a Rákellenes Liga reklámját, amiben egy kislány szalad vidáman a mezőn, majd kiderül, hogy a mező temetőkert, a kislányt pedig már a koporsóban látjuk.

Halál azért a Barátok köztben, sőt a Dawson és a haverokban is előfordul néha, sőt még a Grimm-mesékben is szó esik ilyesmiről. Az ORTT mégis sokkolónak találta a reklámot. Pénzbüntetést nem szabott ki, de felhívta a műsorszolgáltatókat a törvénysértés megszűntetésére. Vagyis a filmet többet nem lehetett sugározni.

Előre nem mondhatják meg

A reklám kétes besorolása miatt információink szerint a Tv2 megkérdezte az ORTT-t és az Önszabályozó Reklámtestületet is arról, mi a véleményük a filmről. Az ORTT a médiatörvény szerint előzetesen nem minősíthet egy műsorszámot, de a testület jogi osztálya magánlevélben mégis figyelmeztette a Tv2-t: ha az A-HA filmjét levetítik, bírságra számíthatnak.

Fazekas Ildikó az Önszabályozó Reklámtestület főtitkára szerint a filmet gyerekműsorok közelében nem szabad leadni, de családi programok szüneteiben igenis érdemes lenne sugározni. Sőt nem is törvénysértő. Fazekas szerint a kiskorúak védelméről szóló paragrafusokat nem sérti, ráadásul éppen a gyermekek védelmében készült. Ráadásul az Önszabályozó Reklámtestület szerint az ORTT a társadalmi célú reklámok esetében megengedőbb kellene legyen, hiszen a médiatestület korábbi állásfoglalása szerint az ilyen témák esetében “a figyelemfelhívás érdekében a hirdetés esetleg megdöbbentő, ellenérzést kiváltó, erőszakot, vagy más, negatív társadalmi megítélésű cselekményt, deviáns magatartásformát ábrázoló jelenetet” is tartalmazhat.

Ám az ORTT nem enged. Vagy legalábbis vélhetően nem fog. “Előzetesen nem ad ki a testület, sem az Iroda állásfoglalást a még adásba nem került szpotokkal, műsorszámokkal kapcsolatban. A megküldött videó alapján mindenképpen figyelembe kell venni a műsorszolgáltatónak, hogy mely idősávban adják le a szpotot, ha 21.00 óra előtt, az vélhetően törvénysértő” – mondta kérdésünkre Vékony Éva, az ORTT szóvivője. Szerinte a hirdető értelmezése, mely szerint a komoly felvilágosító tevékenységet akadályozzák, nem valós, hiszen a szpot a felvilágosítás mellett az adózók megszólításáról szól, azaz a célközönség a nagykorú és kereső lakosság, amely vélhetően este kilenc után is ott ül a képernyő előtt.

A helyzet tehát az, hogy a reklámfilm készítői szerint ők a 16 éven aluli lányokhoz is akarnának szólni, de az ORTT szerint mégsem, és egyébként is, a médiatörvény szerint nem lehet abortusszal rémisztgetni a kiskorú nézőket. Még egyszer: évente ötezer kiskorú lány ijed meg a nőgyógyászati székben, pedig akkor és ott nem pasztellszínű a világítás, nincsenek sminkesek és a megnyugtatóan filmszerű kameramozgás is hiányzik.