Kelemen, Klementina
3 °C
7 °C

Százmilliós hűtlen kezelés a Duna Tv-nél?

2010.07.01. 16:18
Nyilatkozatháború robbant ki Szabó László, a Duna Televízió fideszes kurátora és Cselényi László tévéelnök között arról, hogy két műsort is közvetítőkön keresztül gyártatott-e a közszolgálati adó, több száz milliós kárt okozva.

A Duna Televíziót felügyelő Hungária Televízió Közalapítvány ellenőrző testülete szerint különösen nagy értékre elkövetett hűtlen vagy hanyag kezelés alapos gyanúja merül fel két műsorkészítésre kötött szerződés esetében - olvasható abban a levélben, amelyet az ellenőrző testület a közalapítvány elnökének és tagjainak címzett.

Eszerint Cselényi László, a Duna Televízió elnöke 2010 januárjában koprodukciós együttműködésről szóló szerződést kötött a Jade Dragon TV Kft.-vel és a See Walker Television Kft.-vel a nyolcrészes Egy különleges ember, illetve a hatrészes Sulibuli című produkciók elkészítésére. Az egyik megbízás 205 200 000, a másik 162 500 000 forint kifizetéséről szól, ezeknek a műsoroknak az elkészítésére a fenti cégek a Mega Film Kiadó Kft.-vel szerződtek. Ezek a szerződések azonban a nyolcrészes produkció esetében 64 millió forint, a hatrészes esetében pedig 48 millió forint vállalkozási díj kifizetéséről szólnak.

255 millió a különbség

A levél szerint Cselényi László koprodukciós együttműködés jogcímen a piacon hozzáférhető ár többszöröséért rendelte meg ezeket a műsorokat, ezzel 255 700 000 forint "szükségtelen és indokolatlan többletkiadást, azaz kárt okozott" a Duna Televíziónak. A testület levele szerint a két műsorkészítésre kötött szerződésnél felmerül a különösen nagy értékre elkövetett hűtlen vagy hanyag kezelés alapos gyanúja.

Az MTI megkereste a Mega Film ügyvezető igazgatóját, Kálomista Gábor producert. Ő elmondta: nem tudja, milyen összefüggés van a Duna Tv és a Jade Dragon, illetve a See Walker cégek között, így nem volt tudomása arról, mekkora összegre kötött a két fél szerződést. Úgy folytatta: a Nemzeti Filmirodánál 64 millió és 48 millió forinttal regisztrálta a készülő filmeket, ezeket az összegeket ott el is fogja számolni.

A közvetítő cégek eltűntek

A Duna Televízió hétfőn és szerdán is közleményt adott ki arról, hogy a szóban forgó, műsorgyártásról szóló szerződések hazai piaci árakat tartalmaznak, továbbá nyilvánosak, így a bennük foglalt teljesítés menete ellenőrizhető. A Duna hétfői közlése szerint a csatornának semmiféle közvetítő céggel nincs szerződése. Kifejtették, hogy a Duna Televízió kizárólag produceri irodákkal szerződött konkrét produkciókra "a szinopszisok, a rendezők, szereplők és más alkotók személyének ismeretében". A csatorna szerdán azt írta, hogy Szabó László  "felelőtlenül terjesztett gyanakvásaival" súlyosan csorbította a Duna Televízió jó hírnevét.

Ugyanakkor az Origo úgy tudja, hogy a Duna Tv nem akarja megmutatni a készülő produkciók szinopszisát, nehogy lelője a poént, és ezzel nézőket veszítsen. A Duna Tv illetékese úgy nyilatkozott, "bármiféle kifogást csak a film/filmek elkészülte után áll az intézmény módjában/jogában kritikával, számonkéréssel illetni. Egy folyamatban lévő forgatás esetében semmi nem hatalmaz fel bennünket arra, hogy eleve rosszhiszeműek legyünk". Az Origo kinyomozta azt is, hogy a tévével szerződő cégeknek nincs nyomuk, a házat, ahová be vannak jelentve, épp árulják, de még a hirdetésen megadott szám sem pontos.

15%

Jo Nesbo Szomjúság

3980 Ft
3383 Ft
15%

Pan-dji Vádirat

3499 Ft
2975 Ft