Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

A Fidesz nekimenne a Duna tévének

2010.07.05. 12:09 Módosítva: 2010-07-05 12:57:07
Ha a Hungária Televízió Közalapítvány nem vizsgálja ki a tévének bedolgozó külsős cégek 100 milliós nagyságrendű üzleteit, a Fidesz és a KDNP rendőrségi feljelentést tesz.

"A Duna Televízió 1,5 milliárd forint értékben szerződött külső gyártású produkciókra különböző cégekkel, ám azok ennek az összegnek a 68-70 százalékát lenyelték" - mondta Szabó László, a köztelevíziót felügyelő Hungária Televízió Közalapítvány egyik Fidesz-delegáltja hétfői sajtótájékoztatóján. Szabó szerint "a Duna Televízió 231 millió forintra szerződött az Arac produkciós irodával a Gézengúzok című sorozatra, ami a szerződést 72 millió forintért adta tovább egy gyártó cégnek, így nagyjából 160 millió forintot nyelt le". A Meyer Consulting Kft. nevű cég, amit ugyanakkor jegyeztek be, amikor az Aracot, és tulajdonosuk is ugyanaz, 100 milliós nagyságrendben szerződött a Duna Televízióval.

Szabó azt is elmondta, hogy a Waterfall Television Kft., amely 210-220 millió forint értékben szállít filmeket a televíziónak, ugyanarra a címre van bejegyezve, mint a See Walker Television Kft. Ez utóbbi cég egy produkcióért 205 millió forintot számlázott, ám a megrendelést továbbadta egy másik cégnek, amely végül 64 millióért készítette el a filmsorozatot. Az Apokalipszis nevű, az Egyesült Államokban bejegyzett offshore cég 300 millió forint értékben szállít kész produkciókat a Dunának a kurátor sezrint. A filmek átadás-átvételekor a Waterfall Television Kft.-t és az Apokalipszist is ugyanaz az ember, Palotai Richárd képviselte.

A fideszes kurátor múlt héten mutatta be a sajtónak azokat az iratokat, amelyek szerinte igazolják, hogy az Egy különleges ember című produkcióért 162,5 millió forintot fizetett a Duna TV a Jade Dragon TV Kft.-nek, ami végül 48 millióért egy produkciós céggel készíttette el a sorozatot. Ugyanígy járt el a Suli Buli című produkció esetében a See Walker Television Kft., amely 205 millió forintot kapott, miközben a sorozatért csak 64 milliót fizetett. A Duna Televízió akkor közleményben reagált a kurátor állításaira: szerintük Szabó "felelőtlenül terjesztett gyanakvásaival súlyosan csorbította a Duna Televízió jó hírnevét". Kijelentették: a tévének semmiféle közvetítő céggel nincs szerződése, a kizárólag produceri irodákkal szerződött konkrét produkciókra. A szóban forgó, műsorgyártásról szóló szerződések hazai piaci árakat tartalmaznak, továbbá nyilvánosak, így a bennük foglalt teljesítés menete ellenőrizhető. Az ügyben akkor Halák László, a testület MSZP által delegált tagja is megszólalt: szerinte Szabó vádjai megütik a rágalmazás szintjét.

Szabó László most azt kéri a Duna TV felügyelőbizottságától, hogy három napon belül, a menedzsment pedig egy napon belül adjon tájékoztatást az összes szerződésről és teljesítésükről. A hétfőn összeülő kuratóriumnak azt javasolja, kérje le a Nemzeti Filmirodától a nekik bejelentett, a Duna Televíziót érintő produkciók költségvetését. Ha a kuratórium szocialista, SZDSZ-es és MDF-es többsége hétfőn nem indít vizsgálatot, akkor a Fidesz és a KDNP delegáltjai rendőrségi feljelentést tesznek az ügyben.