Emma
5 °C
8 °C

Ki venné meg Széles médiabirodalmát?

2010.07.30. 13:50
Széles Gábor saját lapjában tagadta, hogy el akarná adni médiabirodalmát, pedig lenne rá vevő: az Echo Tv szerződései sokat érnek a bal- és a jobboldalon is, és ezért akár megérné megvenni az életmódcsatornának hirdetett Vitalt, sőt akár a nem túl olvasott Magyar Hírlapot is.

Nyolc éve még baloldali médiatúlsúlyról panaszkodtak a bukás okait kereső Fidesz-politikusok, azóta azért nagyot fordult a világ: a Magyar Nemzet már példányszámában összemérhető a Népszabadsággal (a jobboldali lapból 47 ezer, a Népszabadságból 77 ezer példány fogyott a MATESZ idei első negyedéves adatai szerint), a Hír Tv az ország egyelten hírcsatornája lévén váratlan események alkalmával több százezer embert érdekel.

Fellegi Tamás még miniszteri kinevezése előtt felépítette az új, egyértelműen jobbos médiabirodalmat, amely a Heti Válasz mellett az országos sugárzású Class FM-et is tulajdonolja, egy ideig a Lánchídrádiót is magáénak tudhatta, emellett jelentős tulajdonrésze van a legnépszerűbb magyar kereskedelmi csatornában, az RTL Klubban is.

Ma már mindenki természetesnek veszi azt is, ha a közmédiában az éppen uralomra jutó párt vagy pártszövetség pillanatok alatt átveszi a hatalmat. A Fidesznek most még nehéz dolga sincs: a Magyar Rádiónál éppen most járt le az elnök mandátuma, az MTV-t két éve az alelnök irányítja, a Duna Televízió elnöke lemondott, hogy így meneküljön a fideszes kurátorok által kirobbantott botrányok elől.

Széles Gábor a Magyar Hírlap szerkesztőségi épülete előtt (Fotó: Szigetváry Zsolt)
Széles Gábor a Magyar Hírlap szerkesztőségi épülete előtt (Fotó: Szigetváry Zsolt)

Az MSZP már a választások előtt kezdett kihátrálni a közmédiából, és a kereskedelmi médiában is gyorsan meggyengültek a pozíciói, elég ha csak arra gondolunk, hogy tavaly év végén menesztette a Tv2 Bárdos Andrást, a Tények főszerkesztőjét, aki jó kapcsolatokat ápol baloldali politikusokkal, köztük Gyurcsány Ferenccel is. A szocialisták most új lehetőségeket keresnek. (A balra húzó sajtóvállalkozások közül a Hit Gyülekezetéhez is kötődő ATV jelenthet bázist, de ez aligha elégíti ki a szocialistákat.)

Közben a Jobbik is szeretne terjeszkedni, a Barrikád és az egyre kevésbé kontrollálható Kurucinfó hatóköre ugyan nem kicsi, de közönsége már aligha szélesíthető.

Furcsa, hogy a szocialistáknak és a Jobbiknak is a Széles Gábor-féle Echo Tv tűnik a legjobb célpontnak a terjeszkedéshez.

Nem adná, de vinnék?

A Magyar Hírlap június 28-ai számában Pindroch Tamás készített interjú saját munkáltatójával, a lap és az Echo Tv tulajdonosával. A cikkben Széles Gábor egyértelműen kijelenti, hogy esze ágában sincs eladni sajtóportfolióját: az Echo Tv-t, a Vital Tv-t és a Magyar Hírlapot. Az iparági pletykákat csak konkurensei és ellenségei terjesztik.

„Aki ismeri a vállalkozói múltamat, tudhatja, nem arról vagyok híres, hogy megveszek egy vállalatot, és gyorsan továbbadom” – nyilatkozta saját lapjában Széles.

Információink szerint annyi biztos, hogy folytak tárgyalások az Echo Tv, illetve a cégcsoporthoz tartozó Vital Tv eladásáról, de a csatornákat nyilatkozatával összhangban mégis megtartaná a tulajdonos, mivel jelenleg nem tudná jó áron értékesíteni.

Úgy tudjuk, hogy az Echo Tv, illetve a Vital Tv iránt is érdeklődtek a Gyárfás Tamáshoz körül csoportosuló vállalkozói körök. A sajtóban a tervekről mindössze annyi jelent meg, hogy az előző kormány delegáltjaiból álló Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány négymilliárd forintot szánna egy olyan cég létrehozására, amely később tévéműsorok gyártásával foglalkozna.

A Magyar Nemzet június 29-ei cikkében tudni vélte, hogy a magyar turizmus álcájában valójában egy baloldali hírtelevízió készül, amelynek elnöke Bárdos András, a Tv2 hírműsorának elbocsátott főszerkesztője és hírolvasója lenne. Ezt Bárdos határozottan tagadta a jobboldali napilapnak, azt állította, hogy ő csak egy magyar Travel Channel terveiről tud. Bárdos volt egyébként az is, akit már egyszer hírbe hoztak Gyárfás Tamással, aki már tavaly új hírcsatornát akart indítani, miután az MTV szerződést bontott a Napkeltével.

Az Index információi szerint az volt a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány terve, hogy megvásárolja az Echót és a Vital Tv-t is, az egyiken hírcsatornát, míg a másikon turisztikai adót indítottak volna. A terveket azonban egyelőre jegelik.

(Úgy tűnik, hogy az üdülési alapítvány, amely feltűnően intenzív, és piaci logikával nehezen érthető kampányt folytat kisebb tévécsatornákon az üdülési csekk mellett, valahogyan a baloldali médiafinanszírozás kulcsszereplője lett: januárban arról jelentek meg hírek, hogy egymilliárd forintos hirdetési megállapodást kötött az ATV-vel.)

Az Echo Tv után egyébként információink szerint élénken érdeklődtek a Jobbikhoz közel álló befektetői körök is, de a csatorna számukra nem eladó: egyszer ugyan Széles Gábor adóján már jelentős teret kaptak a radikális párthoz köthető közéleti szereplők (például a most Jobbik-képviselő Pörzse Sándor is vezetett műsort az Echón), de a választások előtt pár hónappal a tulajdonos feleszmélt, és eltávolította a Jobbikhoz köthető tévéseket, sőt az Echo és a Magyar Hírlap erősen támadta a radikális pártot. Például a magyar nyomtatott sajtóban egyedül a Hírlap hozta, címlapon, Vona Gábor feltételezett szerelmi ügyeit.

Egyes híresztelések szerint az Infocenter is érdeklődött a csatorna és a lap iránt, de a cég, amelyben Stumpf István leendő alkotmánybíró még kisebbségi tulajdonnal rendelkezik, mégsem tett ajánlatot: úgy tudjuk, hogy a Fideszhez közeli médiavállalkozói köröknek egyszerűen mindegy, hogy mi lesz az amúgy is kevés embert elérő médiacsoport sorsa, további terjeszkedésre ezeket a felületeket csak korlátozottan használhatnák.

Csak a szerződések miatt

Az Echo valóban nem túl sok embert ültet le a tévé elé. Az elektronikus nézettségmérést végző Nielsen adatbázisában a cég kérésére külön nem is szerepel, annyi biztos, hogy közönségaránya főműsoridőben bőven egy százalék alatti, legfeljebb néhány tízezer ember nézi csak a sikeresebb műsorokat is.

Az Echo Tv igazi értéke, amiért többen is vágynak rá, az a kábelszolgáltatókkal kötött szerződéscsomag. Az Echo Tv mindegyik nagy szolgáltatónál ott van, ráadásul általában a legolcsóbb csomagokban, így magas az elérése, és a szolgáltatók által fizetett díj miatt viszonylag nagyok az állandó havi bevételei.

Azért érnek sokat az Echo Tv szerződései, mert az analóg hálózatok telítettek, a digitális rendszerekben pedig ugyan van hely, a szolgáltatók azonban nem szívesen vesznek fel új adókat a kínálatukba, mert az növelné a költségeiket, és azt a gazdasági válságban amúgy is végletekig kiélezett árverseny miatt már nem nagyon engedhetik meg maguknak. Így egy most induló adó legfeljebb a drágább csomagokba férhet el, vagy várhat arra, hogy hátha megszűnik egy adó, és sikerül a felszabaduló helyért induló tülekedésben szerződéshez jutnia.

Az Echo megvásárlásával azonban megörökölhetők a szerződések, legfeljebb arra kell vigyázni, hogy a szerződésben meghatározott tematika ne változzon. Vagyis a hírcsatorna helyén nem lehet pornóadót indítani, de az már mindegy hogy az a bizonyos hírcsatorna jobboldali vagy baloldali, hiszen ilyen kitételek nem szerepelnek a szolgáltatókkal kötött szerződésekben.

Éppen ezért juthatott eszébe a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványnak, hogy megvásárolják Széles Gábor mindkét tévécsatornáját: az Echo hírcsatorna maradt volna, az életmódtévéként hirdetett Vital lenne a magyar Travel Channel, ez még belefér a szerződésekben meghatározott tematikába.

Üzent a szolgáltatóknak

A tárgyalások kimenetele persze minden ilyen nagyságrendű felvásárlásnál kétséges, de annyi biztos, hogy az érdeklődőket elkedvetlenítette, hogy június végén bizonytalanná vált az Echo egyik legfontosabb szerződésének sorsa. Úgy tudjuk, a T-Home fontolgatja, hogy kiveszi a csatornát a kínálatából. A távközlési cég azonban csupán annyit erősített meg ebből, hogy tárgyalnak a szerződés részleteiről.

Ha az Echo Tv kikerülne a T-Home hálózatából, akkor körülbelül hatszázezer háztartásból tűnne el, és éves szinten körülbelül negyedmilliárd forinttal csökkenne az árbevétele, ezért nem meglepő, hogy a bizonytalan helyzet miatt egyelőre nincs napirenden a Széles-féle csatornák eladása.

A Széles Gábor és a T-Home közti feszült viszonyt jól jellemzi, hogy a saját napilapjában vele készült interjúkban előszeretettel üzenő Széles június 23-án a formálódó médiatörvénnyel kapcsolatban azt mondta, hogy erkölcstelen, ezért meg kell szüntetni a szolgáltatók által a műsorszolgáltatóknak fizetett csatornadíjak átláthatatlan rendszerét. Széles szerint az új médiatörvényben elő kéne írni, hogy a csatornákat  ne csomagban, hanem egyenként rendelhessék meg az előfizetők.

„Most a csomag-előfizetés miatt azt sem lehet tudni, hogy egy-egy televíziónak mekkora a piaci értéke, de a változtatás után ez is kiderülhetne. A nemzetközi gyakorlat tükrében a hazai helyzet versenykorlátozó, és csak bizonyos csoportok érdekeit szolgálja” – nyilatkozta Pindroch Tamásnak a vállalkozó.

Széles Gábor üzenete azonban nem csak a T-Home-nak szólt, hanem a többi nagy szolgáltatónak is, úgy tudjuk, hogy az Echo több szerződésében van olyan kitétel, ami nézettségi minimumokat tartalmaz, és több helyen erre hivatkozva újratárgyalhatnák a szerződéseket.

Egyébként Széles terve éppen az Echót érintené rosszul, az előfizetők vélhetően tematikánként egy adót választanának, és nem valószínű, hogy az Echo állná a versenyt a Hír Tv-vel.

Széles érvelése versenyszempontból egyébként tökéletes, de az egyáltalán nem biztos, hogy az egyenként választható adókkal jobban járnának az előfizetők Sőt! Vélhetően a legtöbben kevesebb adót választanának, a továbbítás költségei viszont állandóak, így nőne az egyes csatornák díja, végső soron közel ugyanannyi pénzért sokkal kevesebb adót foghatnának.

A kicsiknek nincs esélye

A szolgáltatókkal folytatott tárgyalások lezárásig ezért nem várható, hogy túladnak az Echón, azután kérdés, hogy Széles Gábor elfogadja-e valamelyik ajánlatot, illetve az Echo és a Vital esetleges eladása után mit kezdene a Magyar Hírlappal, ami tizennégyezer eladott példányával egyáltalán nem nevezhető stabil médiavállalkozásnak. Iparági híresztelések szerint az Echo lehetséges vevői akár a Magyar Hírlapot is átvennék.

Az biztos, hogy a parlamentbe bejutott kis pártoknak az Echo különböző okokból csak álom lehet. A Jobbikkal Széles nem szívesen üzletelne, az LMP-nek nincsenek tévévásárlási tervei, és nem is lenne pénze rá. A Jobbik ezért most a Hálózat Televízióban igyekszik műsoridőt venni magának, az LMP állítólag egy hírportál indítását fontolgatja.