Megint magyar sorozattal próbálkozik az RTL Klub
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Casino címen mutat be új, magyar sorozatot az RTL Klub. Főszereplők: Szabó Győző és Xantus Barbara. A kicsit vicces, kicsit izgalmas, kicsit érzelmes sorozat egy gépi kaszinóban játszódik, vagyis sokat húzogatják majd benne a félkarú rablókat. A sorozattal az RTL Klub is nagyot kockáztat, hiszen több mint egy évtizede nem volt sikeres hazai sorozat.
Fontos, de bukik
A tévésorozat műfaj a rendszerváltás óta egyre sorvad Magyarországon, ráadásul nem elég, hogy szürke és betegesen köhög, ráadásul általában szponzorlogós kezeslábasban teszi.
A Szomszédokban a kilencvenes évektől párbeszédbe foglaltak mindent a Windows 95-től a Burger Kingig, a Família Kft.-ben nem is kávét ittak, hanem Tschibót, a Kisvárosban már annyi volt a szponzor az OMV-től a Conti Carig, hogy a sok reklámtól alig látszott a történet.
A közszolgálati adó az 1997-es médiatörvény után is próbálkozott sorozatokkal, de a termékelhelyezés tiltása után a műfajt már nem kedvelték annyira a szponzorok, és legalább nézhető szériát a Tűzvonalban első évadáig nem sikerült összehozniuk.
A kereskedelmi csatornák is megpróbálkoztak a műfajjal, de a napi sorozatokon – a Barátok köztön és a Jóban-rosszbanon kívül – tulajdonképpen csak Gálvölgyi János és Bajor Imre Pasik című sitcomja nem bukott meg azonnal, de a négy évadot megélt vígjátékot nem a főműsoridőbe szánták, így alig került többe, mint egy stúdióbeszélgetés.
Amiért lelkesek a közszolgálati televíziók, éppen azért óvatosak a kereskedelmi csatornák a saját gyártású sorozatokkal. A nagy gyártási költségek és a szerteágazó feladatok egy állami intézménynél átláthatatlanná teszik a források felhasználását, egy magánvállalkozást viszont elriasztanak. A heti sorozat ugyanis nem hozza vissza az árát, szinte lehetetlen olyan sorozatot készíteni, ami nézhető, és eltartják a szponzorok meg a műsor körül értékesített reklámok.
A nézők az amerikai minőséget várják, egy-egy, a tengerentúlon sikeres sorozat magyar vetítési jogainak árából azonban lehetetlen saját gyártású fikciós sorozatot forgatni. Egy-egy amerikai sorozat sokadik évadának egy része (a csomagban vásárolt sorozatoknál egyre drágább lesz egy-egy évad ára, vagyis minél tovább megy odaát a sorozat, annál többe kerül a magyar tévének is az első bemutatás joga) is legfeljebb harminc-negyvenezer dollárba, azaz hat-nyolcmillió forintba kerül, ezért kap a csatorna egy körülbelül hatszázmillió forintból forgatott produkciót, 2008-ban ugyanis hárommillió dollár volt egy-egy átlagos amerikai sorozatepizód költségvetése. A legolcsóbb magyar sorozat is nyolc-tízmillió forintba kerül, ennyiért kap a megrendelő tévé alig ötvenezer dolláros látványt és minőséget. Ez még úgy is rögtön észrevehető különbség, hogy a színészek gázsija vagy a felszerelés kölcsönzésének ára itthon kevesebb, mint az Egyesült Államokban.
Márkaépítés
A magyar adóknak, főleg a nagyoknak azonban mind nagyobb szükségük van sorozatokra. Nyolcvankét magyar nyelvű csatorna mellett egy-egy amerikai sorozat jogaival már nem lehet kitűnni, elég abba belegondolnunk, hogy pár éve a Tv2 még imidzskampányt tudott építeni a Doktor House-ra és a Született feleségekre, azóta az orvossorozat ismétlései már megjárták az AXN-t és a Viasat3-at is, a Született feleségek a konkurens RTL Klubhoz kötődő IKO sorozat+ nevű adóján is ment. A Viasat3-nak sikert hozó Helyszínelők különböző mutációi pár év alatt elöntötték a magyar tévéket az RTL Klub mellett a Coolon, az AXN-en vagy a Sorozat+-on is mindennap belefuthatunk pár CSI-epizódba.
A köz sorozata
A Kisváros 2001-es halála után nagy szünetet tartottak a közszolgálati televíziók is a sorozatgyártásban, éveken át az Életképek volt a magyar sorozat, nem számítva a Linda rossz emlékű folytatását 2002-ben. Aztán 2007-ben a 24-et utánzó Tűzvonalban stábjának sikerült először, amire annyi producer, forgatókönyvíró és rendező vágyott: nézhető sorozat készítettek az amerikai minták alapján.
Stohl András Jack Bauer-klónja után a kisebbik közszolgálati csatorna talált rá újból a sorozatra mint elfelejtett műfajra: 2008-ban az Állomás című minisorozattal próbálkoztak meg először, majd a csődközelbe jutó MTV-től átvették a Tűzvonalban gyártását, idén pedig a Bajnai-kormánytól kapott 1,2 milliárdos többlettámogatás jelentős részét sorozatokra költötték, így készülhetett el a Diplomatavadász című Szex és New York-utánérzés, de a csatorna nemsokára bemutat egy tinikről és egy hackerekről szóló sorozatot is.
A magyar nyelvű sorozat éppen azért fontos, amiért a drága valóságshow vagy tehetségkutató is: a néző megjegyzi az adót, és máskor is ott kezdi a szörfölést a távvezérlővel.
Nem lesznek tolakodó szponzorok
Az RTL Klub most mégis félénk, hiszen csak három epizódot rendeltek be a Casino című új sorozatból, ráadásul mindössze három rész forgatókönyve készült el eddig.
„Három rész története és egy tízperces pilot alapján döntöttük el, hogy szükségünk van erre a sorozatra” – nyilatkozta kérdésünkre Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. A próbafelvételek minősége és a rangos stáb győzte meg őket.
A megrendelt sorozatot a Major István producer által vezetett Filmteam gyártja, operatőre Győri Márk. A forgatókönyvet Moravecz Levente és Szurdi Miklós írta, ő követte el a Família Kft.-t, az Angyalbőrbent, de az ő nevéhez fűződik a Tv2-n nagyot bukó Tv a város szélén is.
A három rész forgatása tizennyolc napig tart, a stáb a Casino Aréna Plázában forgat majd, a főbb szerepeket Szabó Győző, Kálloy Molnár Péter, Csuja Imre és Szurdi felesége, Xantus Barbara játsszák.
A sorozat műfaja dramedy lesz, vagyis kicsit dráma, kicsit vígjáték, ami meglepő, hiszen az Egyesült Államokban például a krimi a legnépszerűbb műfaj.
„Magyarországon még nem forgattak igazán jó krimisorozatot, egyszerűen azért, mert az amerikai produkciók látványvilágával képtelenség felvenni a versenyt” – mondja Major István, a sorozat producere.
Az RTL egyelőre csak három részre kötött szerződést a Filmteammel, a bemutató sikere után döntik el, hogy kell-e nekik a teljes, tizenhárom részes évad. A csatorna nem árulta el, hogy a szerződés szerint milyen nézettségi számokat kell hoznia a sikerhez a sorozatnak, de úgy tudjuk, el kell érnie a csatorna átlagát. Ez jelenleg főműsoridőben, a reklámozóknak fontos 18 és 49 év közötti lakosság körében harminc százalék.
„Az RTL Klub bízik a Casino sikerében, de egy esetleges kudarc sem tántorít el minket attól, hogy magyar sorozatokat keressünk” – nyilatkozta Kolosi Péter. Szerinte elérkezett az idő, hogy az országos csatornák ilyen jellegű műsorokkal is megpróbálkozzanak.
A Casino egy-egy epizódja körülbelül huszonötmillió forintba kerül, ezzel a magyar kereskedelmi televíziózás legdrágább sorozatának számít. A gyártók elvileg a tizenhárom részes sorozatra elnyertek huszonötmillió forint támogatást is a Magyar Mozgókép Közalapítványtól, de akkor még nem kötöttek szerződést a kuratóriummal, így ezt a pénzt nem kapták meg. Miután az MMK négyszázmillió forintos keretére 1,3 milliárd forint ígéretet adott, a pályázati pénzek zárolása után a Casino készítői csak remélhetik, hogy valaha hozzájutnak az állami támogatáshoz.
„A sorozat jelenleg állami támogatás nélkül, kizárólag a szponzorok és hirdetők, illetve a gyártó cég saját tőkéjéből készül” – mondta el Major István. Információink szerint egyébként az RTL Klub mindössze a gyártási költségek huszonöt százalékát fizeti ki az első évadért, így szponzorok nélkül a sorozat nem is jöhetne létre. Majorék ennek ellenére azt állítják, hogy a sorozatot nem öntik majd el a hirdetők, mint mondjuk a Família Kft.-t, és bár csak jövőre mutatják be, de így is megfelel majd a termékelhelyezést szigorúan tiltó a jelenleg érvényes médiaszabályozásnak .
„Támogatóink többsége a szerencsejáték-iparból érkezett – mondta el a producer –, az ő érdekük csupán annyi, hogy a szerencsejátékot ne mint valami bűnös, sötét dolgot mutassuk be, éppen ezért konkrét márkák ritkán tűnnek majd fel a jelenetekben.”
„A sorozat egyes epizódjaiért évadonként egyre többet és többet fizet az RTL Klub, ezért a mi érdekünk az, hogy sikeres legyen a Casino, és újabb évadok is készüljenek” – mondta állítja Major István, aki szerint a kiemelkedő forgatókönyv, és a jó színészi gárda a garancia arra, hogy a nézők is szeretni fogják a Casinót.
Csak ősszel láthatjuk
Ha a nézőknek tetszik a Casino, a stáb újból nekiáll, és leforgatja a többi tíz részt. A forgatókönyvek megírására legalább másfél hónap kell, a forgatás legalább két hónapig tart, és az utómunka is ennyi időt emészt fel. Így a Casino az év elején biztosan csonka marad, úgy tudjuk, hogy az RTL Klub 2011 őszén mutatja csak be a teljes évadot, ekkor az első három epizódot újból leadják.
Hogy mégis miért éri meg év elején, amikor amúgy is kevés a hirdető, nagy költségvetésű sorozattal próbálkozni? Hát, éppen azért, amiért a Való Világ is a legsötétebb januárban indul majd.
Mert ugyan év elején, a karácsonyi kampányok után nem nagyon vannak hirdetők, de annál több a néző, ilyenkor töltjük a legtöbb időt a képernyők előtt. Mert odakint nincs semmi, csak hideg és latyak. Az RTL Klub ilyenkor tulajdonképpen magához szoktathatja a nézőket, hiszen más adók inkább a hirdetőkre várva spórolnak.
Ráadásul jövőre az RTL fizetőssé válik, vagyis a kábelszolgáltatóktól a csatorna ugyanúgy pénzt kérne, mint a kábeladók a Viasat3-tól a Discoveryig. Az üzleti modell átalakítása ellen már most tiltakoznak a nagy szolgáltatók, ezért várhatóan több kábeles is megpróbálkozik majd azzal, hogy egyszerűen leveszi az RTL-t a kínálatából. Az erős januári műsorstruktúra pedig a csatorna garanciája arra, hogy a Való Világot vagy a Casinót kereső, csalódott nézők a kábelszolgáltatókat hívogatják dühösen, és erősítik az RTL tárgyalási pozíciót.
Kereskedelmi bukás
Először a Tv2 próbálkozott heti sorozattal, a Bajor Imrével és Gregor Bernadettel támadó Tévé a város szélén nyolc epizód után megbukott, ahogy az Európa Expressz című mozifilm karaktereit öröklő Rendőrsztori is, amit két éven át őrizgettek dobozban, hogy aztán 2002-ben bemutassák, és négy rész után levegyék a műsorról.
A Tv2 ezután a sitcom felé fordult, hiszen az épített díszletek közt felvett, huszonöt perces epizódokból álló sorozat mégis csak olcsóbb műfaj: a Tea 2002-ben megbukott, ahogy a licenc alapján, szigorú külföldi felügyelettel készített Rém rendes család-adaptáció is 2006-ban.
Az RTL Klub is próbálkozott heti sorozattal: a hackerekről szóló Első generáció az ezredfordulón nagyot hasalt, amiben a nagyon fiatalosnak szánt képi világ mellett annak is szerepe lehetett, hogy már tíz éve sem sokan hitték el, hogy Hujbert Ferenc a Windows Media Player vizualizációjával fel tud törni egy banki hálózatot.
2002-ben a Teával párhuzamosan Limonádé címen indított sitcomot a csatorna, talán a névválasztás is okolható azért, hogy ezekre a próbálkozásokra már kevesen emlékeznek.
A 2003-ban indult a Szeress most a Barátok közt receptje alapján készült, csak nagyobb költségvetéssel, több külső forgatási helyszínnel kuszálódtak a szerelmi szálak, de a sorozatot egy évad alatt megölte Sváby András Naplója.