no

Sokba kerül Spielberg új dínós kalandja

2010.10.17. 16:38
Steven Spielberg produkciós cége két sci-fi témájú sorozatban is érdekelt mostanában: az egyik forgatása javában tart, és 2011-ben mutatják be, a másikat még el sem kezdték, de a költségek máris a tévés plafont ostromolják.

A TNT megrendelésére készülő Fallen Skies egy inváziós sci-fi lesz, amiben a Vészhelyzetből ismert Noah Wylie próbálja majd meg partizánhadserege élén visszaverni a világűrből érkező hódítókat. A kábelcsatorna 2011 nyarának egyik nagy durranásának szánja a sorozatot, míg a másik projekt, a Terra Nova címre hallgató időutazós-dinoszauroszos történetet a Fox mutatja majd be. Ez utóbbi forgatása még el sem kezdődött, de máris az a hír járja, hogy a televízióban eddig soha nem látott minőségű trükkökkel találkozunk benne.

Noah Wylie, a partizán
Noah Wylie, a partizán

A Terra Nova története dióhéjban annyi, hogy az emberiség 2149-ben felfedezi az időutazást, és mivel a bolygó egyre lakhatatlanabb a környezetszennyezés és a globális felmelegedés miatt, egy csapat tudós és katona 150 millió évet utazik vissza a jura korba, hogy mindent előről kezdjen, és ne kövesse el ugyanazokat a hibákat, mint mi. A pilot terve már régóta megvolt, de a magas költségek miatt egyik stúdió sem kapkodott utána – a sorozat természeténél fogva nem elég hozzá két-három állandó díszlet és belső tér, és a külső forgatások is csak virtuális környezetben képzelhetők el.

Erre persze van példa bőven a tévében most is, de Spielberg híresen kényes a minőségre, így köztes megoldás elképzelhetetlen volt – ezért tart a produkció költsége már most tízmillió dollárnál, úgy, hogy egyelőre még egy kockányi anyagot sem forgattak le az Ausztráliában dolgozó tévések. Az előkészületek május óta tartanak, első körben a szereposztással kínlódtak meg a készítők, mert a férfi főszerepekre kiszemelt Kevin Bacon – Kyle Chandler-páros nemet mondott a felkérésre, így be kellett érniük Jason O'Mara ír színésszel, aki egy bukott sorozat (a Life on Mars amerikai remake-je) után két kézzel kapott az ajánlaton, valamint Stephen Langgel, akit az Avatar főgonoszának szerepében láthattunk legutóbb.

A The Wrap nevű tévés szaklap szerint a pilot forgatókönyve korántsem úgy alakul, ahogy azt elképzelték, az egyik író-producer ott is hagyta a forgatást, a helyére beszervezett forgatókönyvírók pedig azóta sem adták le a végleges verziót, pedig hetente 200 000 dolláros fizetésért dolgoznak, ami leginkább a filmes világban megszokott összeg, a tévében ennyit nem szoktak kifizetni. A virtuális díszletek és trükkök, valamit a digitális utómunka becsült költsége elérheti a tízmillió dollárt, ami így húszmilliós pilotköltséget jelent – ennyi pénzt még soha nem költöttek network tévés epizódra.

terra-nova-550x309

A kábelsorozatok esetében is csak egyszer, a The Pacific – A hős alakulat esetében fordult elő, hogy a húszmilliós álomhatárt elérték, igaz, ez az összeg már tartalmazza a marketingköltségeket is. Az HBO

Mennyi az annyi?

A 2008/09-es tévés évadról találtunk megbízhatóank tűnő adatokat, ezek szerint a pilotok gyártási költsége ebben az időszakban 3-5 millió dollár közé esett átlagosan, egy-egy sima epizódot pedig ki lehetett hozni 1,5 millió dollárból.

Ezek a számok a network tévékre értendők, a kábeltévék sokkal szabadabban költik a pénzt, a Boardwalk Empire pilotja 18 millió, az Elit alakulaté 10 millió dollárba került, a Deadwoodot 13 alatt nem sikerült kihozni, a csúcstartó pedig a Pacific húszmillióval.

A Lost pilotja 2004-ben tízmillió dollárba került, ehhez hasonló összeget kellett kifizetnie az NBC-nek tavaly a nagyot bukott Trauma első részéért, és az idei kínálatban is találunk egy kilencmilliós sorozatot, a hamarosan itthon is látható Hawaii Five-0-t.

legendásan sokat költ sorozataira, a Maffiózók egy-egy része a hatodik évadra hatmillió, a Róma epizódjai hétmillió dollárba kerülek, a Martin Scorsese nevével fémjelzett Boardwalk Empire első évada 65 millió dollárt emésztett fel (ebből a pilot 18 milliót), de a network, azaz országos tévékkel ellentétben a kábelcsatornákat annyira nem érdekli a nézettség, mivel nincsenek hirdetőik. A Fox és a másik négy nagy tévé (már ha a CW-t is annak vesszük) viszont a reklámokból él, és nem hajíthat ki az ablakon csak úgy 20 millió dollárt.

Tavasszal már megismerhetjük a történet első felvonását, mivel a kétórás pilotot májusban, várhatóan az American Idol fináléja után fogják adásba küldeni, mint tették azt a Glee című sorozattal 2009-ben. Ez a húzás akkor nagyon bejött a Foxnak, az azóta nálunk is látható zenés sorozat a 2009/10-es évad legjobb újonca lett, és a lendület a második évadra is kitartott. A Terra Nova a tervek szerint a májusi premier után 2011 őszétől lesz rendszeresen látható az USA-ban, és ha a jelenlegi trendek jövőre is folytatódnak, egy-két hónapos eltéréssel valamelyik hazai kereskedelmi tévén is.

Spielberg a tévében

1983 óta dolgozik a tévében, számos animációs sorozat mellett ő volt a SeaQuest DSV című sci-fi megálmodója (44 epizód készült el belőle), ő felügyelte a Taken című ufós minisorozat munkálatait is, vezető producer volt az Elit alakulat és a The Pacific – A hős alakulat mellett, és az ő cége készíti a Tara alteregóit is. Spielberg személyesen nem szokott részt venni a munkálatokban, mindössze a két háborús sorozatot felügyelte közelről. A most előkészítés alatt levő Terra Nova pilot forgatására állítólag Ausztráliába utazik majd, különösen azért, mert akár ő is lehet a rendezője.