További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A közelgő képviselőházi és szenátusi választások miatt a média minden rezdülése kiemelt fontosságú, így érdemes odafigyelni a Telemundo és a Univision nevű spanyol nyelvű adókra, melyek egyre nagyobb hangsúlyt kapnak az amerikai közvélemény formálásában. Az egyik legfrissebb példa a spanyol ajkú sajtó megváltozott helyzetére Loretta Sanchez kaliforniai demokrata képviselő egy spanyol nyelvű TV-csatorna beszélgetős műsorában tett kijelentésének utóélete.
Tényező vált a spanyol nyelvű tévé
A Univision vasárnap reggeli show-műsorában Sanchez arról beszélt, hogy republikánus ellenfele, a vietnami származású Van Tran "bevándorlás- és hispán-ellenes". Az előző években ez a megjegyzés a latin-amerikai közösségen kívül valószínűleg egyáltalán nem keltett volna visszhangot. Most azonban Sanchez szavait felkapta egy blogger, illetve a műsor ezen részlete a YouTube-on is keringeni kezdett és még a republikánus párt vezetői is felfigyeltek rá.
Szintén Kaliforniában a republikánus párti kormányzójelölt, Meg Whitman épp a spanyolajkú bevándorlókat szerette volna meggyőzni egy Univision által is közvetített televíziós vitában a demokrata párti Jerry Brown ellen, amikor kiderült, a sok éve nála dolgozó házvezetőnő illegálisan tartózkodik az Egyesült Államokban. Az eBay egykori vezérigazgatója hevesen védekezett, de a vita menthetetlenül elmérgesedett.
Változások előtt a piac
Az amerikai médiapiacon évtizedeken át három nagy televízió uralkodott, a CBS, az NBC és az ABC. A Fox 1986-ban felkavarta az állóvizet, a kétezres években pedig a legnézettebb adóvá vált köszönhetően az American Idol című tehetségkutató műsornak. A jól bevált módszerek, programming döntések egyre kevésbé működnek, az idei évben a korábbi piacvezető NBC nézettsége ismét zuhant, de a CBS-en kívül egyik adó sem lehet büszke a nézettségi adatokra.
Az ok egyrészt a kábelcsatornák előtörésében és az egyre minőségibb tartalom ebbe az irányba vándorlásában keresendő, de megemlíthetjük az amerikaifutball-közvetítések reneszánszát is, az utóbbi két évben a profi liga meccseit (és nem csak a Super Bowl-t) rekordszámú amerikai követi vasárnap és hétfőn - de a hétközi sorozatokat és talkshow-kat már sokkal kevesebben, mint tavaly, vagy 2008-ban.
A nálunk is látható és népszerű Grace klinika 2005-ben mutatkozott be, az első évadot átlagosan 18 millió néző követte - a csúcson (2006/07) 21,5 millió amerikait érdekelt a sorozat, viszont az idei évad nézettsége eddig csak a tízmilliós átlagot érte el.
Hová tűntek a nézők?
A nézők elvándorlásának egyik lehetséges oka, hogy a nézők már nem a hagyományos csatornákon át keresik a szórakozásukat, a műsorokat rögzítik, és felvételről nézik meg, akkor, amikor ráérnek, vagy éppen kedvük van hozzá, ehhez társul a már említett kábelcsatornák előtörése (a TNT nevű adón nyáron tízmilliós közönség előtt futott a Főnök című krimisorozat) és a spanyol ajkú lakosság számának növekedése - ők ugyanis inkább nézik a tévét anyanyelvükön, mint angolul.
A Univision elnöke, Joe Uva irigylésre méltó helyzetben van, hiszen az idei tévés évadban csak az ő adója tudott kétszámjegyű nézettségnövekedésről beszámolni, miközben a nála sokkal nagyobb költségvetéssel dolgozó négy nagy adó nézöközönsége ha nőtt is, de csak nagyon lassú ütemben. A nemsokára nyilvánosságra kerülő népszámlálási adatoktól azt várják a szakemberek, hogy a 2000-ben még valódi kisebbségnek tekinthető hispánok száma 45 százalékkal nőtt, becsült adatok szerint jelenleg 50 millióra tehető a számuk. Az biztos, hogy 2003 óta már nem a fekete közösség a legnagyobb kisebbség az Egyesült Államokban, jelenleg becslések szerint kevesebb mint negyvenmillió afroamerikai él Amerikában.
A jövő a hispánoké
A Univision sikere egyelőre azt jelenti, hogy a The WB és a UPN romjain alakult The CW nevű, ötödik országos adóként emlegetett tévét már megelőzték, és nem egy este jobb nézettségi adatokat produkálnak, mint a nézettségi verseny utolsó helyén kullogó NBC. Uva jóslata szerint a Univison három éven belül komoly konkurenciát jelent majd a jelenlegi első CBS-nek, de médiaipari szakértők ennél óvatosabban fogalmaznak. Szerintük a trónfosztásra 2018 előtt nemigen kerül sor, de a következő nyolc évben a négy nagy network tévének mindenképpen ki kell találniuk valamit, ha fel akarják venni a versenyt a spanyol nyelvű adóval.
Nagy kérdés, hogy a reklámozók hajlandók lesznek-e követni a trendet, és millióikat egy korábban lenézett adón elkölteni, de a Univision elnöke ebben a kérdésben is rendkívül magabiztos, és rámutatott, hogy az idén 55 újabb márka képviselői vásároltak 14 százalékkal több reklámidőt a csatornán, mint tavaly, ami jelentős növekedésnek tekinthető a piacon - a négy nagy adó vezetői mindössze négy százalékos növekedésről számoltak be. A Univision plusz 14 százaléka olyan dollármilliókat jelent, amik az ő zsebükből kerültek ki.