Petra
13 °C
18 °C

Ki védi meg az Echo Tv-t?

2011. 03. 20. 17:02
| Módosítva: 2012. 04. 02. 18:08
A Magyar Hírlap szerint a UPC politikai támadást intézett az Echo Tv ellen, amikor kivette a csatornát analóg kínálatából. A UPC szerint egyszerűen csak kellett egy csatornahely, ezért drágább csomagba pakoltak át egy alacsony nézettségű adót.

A Magyar Hírlap kábelháborúról ír, az Echo Tv tiltakozásra buzdít, miután a UPC úgy döntött, kiveszi analóg műsorkínálatából a Széles Gábor-médiabirodalomhoz tartozó tévécsatornát, amelyet ezentúl csak a digitális előfizetők láthatnak. A szintén a Széles-csoporthoz tartozó Magyar Hírlap cikkei alapján a csatornát leginkább az bántja, hogy a UPC közleményében rétegigényt kielégítőnek nevezi az Echót, és a csomagváltásban politikai motivációkat sejtet.

Szentesi Zöldi László Kábelbarátok című jegyzete szerint a történtekből is jól látszik, hogy a hangos tiltakozóknak nincs igazuk, és igenis médiaszabadság van Magyarországon, hiszen egy olyan adóval szúrt ki a legnagyobb szolgáltató, amely a “kétharmadból derekasan kivette a részét”. Az újság Eperjes Károlyt idézve még messzebb ment: „A cég lépésének világos üzenete van. Akik eddig nem tudták, most már megtudhatják, ki is áll valójában a UPC mögött”, nyilatkozta a színművész a lapnak.

De tényleg politikai okokból vette ki a legolcsóbb csomagból a UPC a hírcsatornát, ahol kéthetente Szaniszló Ferenc a kamerába nézve beszél a világ-összeesküvésről?

Nem nézték

"A UPC igyekszik élen járni a digitalizálásban, hogy megfelelhessen a megváltozott fogyasztói igényeknek. Ez a fokozatos átállás a törvényben szabályozott földfelszíni műsorsugárzás digitalizálásától függetlenül zajlik már évek óta”, írja a UPC-t idézve a Magyar Hírlap, de a kábelszolgáltató közleménye itt még nem ér véget.

Az Echo Tv tehet a kétharmadról?

“Ha az Echo Tv és a Magyar Hírlap nem hatékony, ha nem jut el a magyar családokhoz, akkor annak az új kormány egész médiapolitikájára döntő hatása lesz” - állítja a Magyar Hírlapban megjelent publicisztikájában Szentesi Zöldi László, aki szerint a UPC lépése is bizonyítja, hogy “2011-ben nincsen sajtódiktatúra Magyarországon. Hiszen senki nem akarja, és nem is tudja megvédeni az Echo Tv-t”.

Az EchoTv azonban közel sem ápol olyan egyértelműen jó viszonyt a Fidesszel, mint ahogy az a Magyar Hírlap cikkéből kitűnik. Információink szerint a választások előtt a pártból többen jelezték, hogy az EchoTv már nem a Fidesz érdekeit képviseli, inkább a Jobbik kampányát segíti. Ekkor Széles médiabirodalma irányt váltott, többek között távozni kényszerült Pörzse Sándor is, aki azóta a Jobbik országgyűlési képviselője.

A választások után felmerült, hogy Széles Gábor nagyvállalkozó kormányzati pozíciót kap, de végül nem érkezett ilyen felkérés a kormányzattól. Az EchoTv ennek ellenére kitart a Fidesz mellett, bár Szaniszló Ferenc jelenléte a képernyőn azt jelzi, hogy a csatorna a kormánytól jobbra is kacsintgat.

Az EchoTv legnagyobb konkurens éppen a jobboldali HírTv, ahogy a Magyar Hírlapé pedig a HírTv-vel azonos tulajdonosi körrel rendelkező Magyar Nemzet. Széles Gábor médiacégei így tulajdonképpen felaprózzák a jobboldali médiapiacot.

“Ennek során kényszerűen egyre csökken az analóg tévécsatornák száma, hiszen a digitális bővítés műszakilag csak az analóg csatornahelyek felhasználásával biztosítható. A hagyományos szolgáltatás így már csak a szélesebb körnek szóló tévéadásokat képes nyújtani a nézőknek, míg a többi műsor a digitális kínálatban érhető el. A nézettségmérési adatok szerint az Echo TV is rétegigényt kielégítő csatornának tekinthető. Ennek ellenére a UPC igyekezett a lehető leghosszabb ideig megtartani ezt az adást a hagyományos alapkínálatban, miközben más kábelszolgáltatóknál eleve csak a teljes kínálatú, drágább előfizetési csomagokban volt elérhető. Az Echo Tv nézettsége az elmúlt években elmaradt a remélt szinttől, így a műsortovábbítási szerződés értelmében módosítottuk a csatorna elhelyezését, de semmiképpen nem kívánjuk azt megszüntetni”, áll a UPC közleményében, ami azonban már kimaradt az Echo Tv tulajdonosának lapjában írt cikkből.

A UPC tehát nem akarja végleg levenni a kínálatából az Echót, csak ahhoz, hogy a digitális szolgáltatások sávszélességét növelni tudja, vagyis, hogy legyen hely a hd-adásoknak vagy éppen az interaktív szolgáltatásoknak, az analóg csatornák számát fokozatosan csökkenteni kell. Az elmúlt években ugyanígy került ki a szolgáltató analóg kínálatából a Travel Channel, az Extreme Sport vagy éppen a UPC tulajdonosának érdekeltségi körébe tartozó Reality is, pedig egyiken sem tűnt fel soha Szaniszló Ferenc, hogy megossza gondolatait a nézőkkel Magyarország gyarmatosításáról.

Az Echo arról sem beszél, hogy a UPC a szerződéssel összhangban helyezte át egy drágább, kevesebb háztartásba eljutó csomagba a csatornát. Információink szerint az Echo ugyanis azt vállalta, hogy a tíz legnézettebb adó között lesz, de az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési adatai alapján közönségaránya (a vizsgált műsor vagy idősáv nézésére fordított idő aránya az összes tévénézésre fordított időből) szerint csak a 37. a 89 magyar nyelvű csatorna között. A pontos adatokat a Nielsen nem adja ki az Echo Tv kérésére, de hogy milyen kevesen nézik a csatornát, az jól mutatja, hogy például a tavaly indult, nőknek szóló Fem3 a harmincadik. Becslések szerint az Echo Tv-t átlagosan pár tízezer ember nézheti naponta.

Százmilliós veszteség

Az Echo és a Magyar Hírlap azt sem hangsúlyozza az ügyben, hogy a csatorna a másik nagy szolgáltató kínálatában mindig is a drágább családi csomagban volt. Év elején 2200 forintba került akciósan a legolcsóbb analóg csomag, amiben fogható volt az Echo Tv, most a legolcsóbb digitális 3500-ért érhető el. Ennek ellenére sok előfizetőnek akár árcsökkenést is jelenthet a váltás, mert ha régebben fizetett elő a UPC-nél, akkor akár havi 4000 forintot is fizethetett az Echóval terhelt analóg csomagért.

A váltással az Echo Tv jár csak igazán rosszul, hiszen előfizetőnkét fizet a csatornának a kábelszolgáltató a nézettségtől függetlenül. A UPC kábeltévé-szolgáltatása körülbelül 650 ezer háztartásba jut el, és bár a UPC titkolja, hogy ebből hány háztartásban nézik már digitálisan az adást, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság jelentéséből annyit tudni lehet, hogy az összes kábeltévé-előfizetés közel negyven százaléka ilyen már. Vagyis, ha a UPC a digitális átállásban nem előzi meg túlzottan konkurenseit, akkor körülbelül 390 ezer háztartásban még mindig analóg adást néznek a cég előfizetői is.

Ugyan az EchoTv előfizetési díja sem publikus, de iparági pletykák szerint körülbelül 40  forint lehet előfizetőnként és havonta, ami azt jelenti, hogy az csatorna a csomagváltással közel 190 millió forintos bevételtől esik el évente. Ezt a bevételkiesést nem tudja pótolni az a pár száz előfizető, aki a UPC ügyfélszolgálatán tiltakozott az utóbbi napokban, illetve az Echo Tv-ért a drágább csomagra váltott.