Salamon
7 °C
14 °C

Ezreket küldhetnek el a BBC-től

2011.07.10. 15:39 Módosítva: 2011-07-10 16:00:09

Vasárnapi brit sajtóértesülések szerint több ezer munkatársától készül megválni a BBC, amely az előfizetési díjak befagyasztása miatt költségcsökkentő intézkedésekre kényszerül.

A brit közszolgálati médiatársaság és a kormány közötti megállapodás értelmében a következő hat évben nem változik a jelenleg 145,50 fontos (42 ezer forintos) éves előfizetési díj. Ez azonban az előzetes becslések szerint az előfizetési díjból származó bevételek reálértékének 16 százalékos csökkenését jelenti az időszak végéig.

A Sunday Times értesülése szerint a BBC vezetősége ősszel 20 százalékos költségleépítési tervezetet terjeszt az irányító testület, a BBC Trust elé. A takarékossági program részeként a következő öt évben háromezer fővel 17 ezerre apadna a BBC alkalmazotti gárdájának létszáma.

A  BBC hazai sugárzású televízió- és rádióműsoraiban, valamint a Nagy-Britanniában elérhető internetes oldalakon soha nincs reklám, a társaság az évi előfizetési díjból, valamint világszerte rendkívül népszerű dráma- és dokumentumfilmjeinek értékesítéséből tartja fenn magát.

Az éves előfizetési díjat a törvényi meghatározás szerint minden olyan brit háztartásnak fizetnie kell, amelyben bármely eszközzel - televízión, számítógépen, sőt mobiltelefonon - nézhetők és rögzíthetők a televíziós adások.

A jelenlegi konzervatív-liberális brit kormánykoalícióból már többen komolyan bírálták a közszolgálati médiatársaság gazdálkodását. Jeremy Hunt konzervatív párti kulturális miniszter, akinek illetékességi körébe tartoznak a médiaügyek is, már nem sokkal a koalíció tavalyi választási győzelme után úgy vélte egy lapinterjúban, hogy az előfizetési díjakból élő BBC-nél "rendkívüli mértékű és felháborító pazarlás" folyik. "Folyamatosan érkeznek a hírek arról", hogy a cég "nem megfelelő módon hasznosítja" az előfizetési díjakból befolyó összeget - állította Hunt.

Egy későbbi nyilatkozatában azt mondta, hogy ha a műsorszolgáltatói piacon "jelen van 3,5 milliárd fontnyi előfizetési díj", akkor a többi - jórészt reklámokból élő kereskedelmi - médiacéget nyilvánvalóan aggasztja, hogy a BBC mire költi ezt a pénzt. Erre egyébként már független elemzők is felhívták a figyelmet.

A Policy Exchange nevű közéleti elemző csoport egy korábbi helyzetértékelésében felrótta a BBC-nek, hogy a kereskedelmi vetélytársaival versengve megszállottan hajszolja a minél magasabb nézettségi mutatókat. A Policy Exchange jelentése kiemelte, hogy a BBC például hatalmas összegeket fizet a Forma-1-es autóversenyek közvetítési jogáért, jóllehet ezek közvetítését a kereskedelmi adók is meg tudnák oldani, ha a BBC nem pályázna erre a sporteseményre.

Brit konzervatív körökben régóta bírálatok tárgya a sokak által baloldali szimpátiával vádolt BBC tevékenysége. Tavalyi brit lapértesülések szerint Daniel Hannan, a Konzervatív Párt európai parlamenti képviselője és jobbszárnyának befolyásos tagja arról győzködte David Cameron miniszterelnököt, hogy a BBC-t fel kell számolni. A toryk szóvivője annak idején mindazonáltal közölte, hogy ezek Hannan "saját nézetei, és nem tükrözik a párt véleményét".