Hollywood miatt nem fogynak a 3D-tévék?

2011.07.11. 14:00
A 3D technológiát erőltető Panasonic szerint nagyon rosszak a hollywoodi filmek, és csak utólag konvertálják 3D-re a legtöbb produkciót a stúdiók.

A Panasonic marketingigazgatója, Andrew Denham Hollywoodot hibáztatja azért, mert világszerte halmokban állnak az eladatlan (és eladhatatlan) 3D-tévék, írja a Wired. Denham szerint a stúdiók egyre több olyan filmmel jelentkeznek a moziban, amiket eredetileg hagyományos technológiával készítettek, és csak utólag konvertáltak fel 3D-re. "Az Avatar sikere láttán mindenki 3D-s filmmel jelentkezett, és ez nem elég. Egy új Avatárra lenne szükség, de ez egyelőre túl nagy falat nekik."

Egy piackutató cég szerint viszont nem Hollywood vagy a sötétre konvertált filmek tehetnek a csökkenő tévéeladásokról, hanem maga a technológia. Felmérésük alapján kiderült az, amit józan paraszti ésszel is lehetett sejteni, azaz a vásárlók nagy többsége nem hajlandó speciális szemüvegben tévézni, és nem akarnak magasabb árat fizetni egy olyan készülékért, amire nincs dedikált tartalom.

3d 1a

2010-ben a 3D-s tévéket a következő nagy technológia áttörésként harangozták be minden műszaki expón, de a vásárlók óvatos kétkedéssel fogadták a terméket, és csak 1,1 millió ilyen készüléket vettek meg egy év alatt. 2011-re egy fokkal lelkesebb vásárlókat jósolnak a szakértők (köszönhetően a csökkenő áraknak - ma már 400 dolláros átlagkülönbség van csak egy HDTV és az annak megfelelő 3D-s társa közt), év végére kétmillió eladott 3D-s tévét prognosztizálnak.

A technológia korlátai azonban a készülékek ugrásszerű elterjedését még jó ideig akadályozni fogják, ugyanis szemüveg ide vagy oda, nem mindenki bíja egyformán a 3D-s adásokat. Sok néző hányingerre, szemfájdalmakra és fáradtságra panaszkodik, ami azért elég erős visszatartó erő egy alapvetően szórakoztatásra kitalált termék esetén.

A Panasonic marketingfőnökéhez hasonló nézeteket vall Jeffrey Katzenberg a Dreamworks animációs részlegének főnöke, akinek a keze alól olyan filmek kerültek ki, mint a Shrek-sorozat, a Madagaszkár, a Kung-Fu Panda vagy az Antz: "A 3D nagyon kínos helyzetben van, hiszen rengetegszer okoztunk már csalódást a közönségnek, és emiatt nem nagyon bíznak már abban, hogy a következő olyan film, aminek plakátján öles betűkkel hirdetik, hogy 3D-s, valóban megfelel a várakozásoknak. Másfél éve ez még nem így volt, mindenkit izgatott, vajon milyen élményt ad az új technológia, és az első pár ilyen film meg is felelt az igényeknek. Azóta romlott el valami."

Ha egy film a mozikban megbukik, várhatóan a Blu-ray kiadása sem fog túl sok pénzt hozni, márpedig a rendes 3D-s tartalom híján a készüléktulajdonosok csak az ilyen technológiával készült lemezeken láthatnak 3D-s tartalmat. A Sony és a Panasonic azt reméli, a tévéadók egyre több 3D-s tartalmat gyártanak majd, látva a sportközvetítések sikerét - a futball- és kosárlabdameccsek 3D-s verziója ugyanis nagyon jó fogadtatásra talál. Ennek kicsit ellentmond egy új felmérés eredménye, amiből az derül ki, hogy a 3D-s tévét vásárlók többsége (68 százalék) filmeket szeretne nézni a készüléken.