Nándor
7 °C
23 °C

A News Corp. visszalépett a BSkyB megvásárlásától

2011.07.11. 11:01 Módosítva: 2011-07-11 17:31:42
A botrányba nem csak a patinás bulvárlap bukott bele, a tulajdonos, a médiabirodalmat építő Rupert Murdoch elvesztette az üzletet, amivel a brit piacot is uralta volna. Tudván, hogy a brit kormányzat is meg akarja akadályozni a Sky felvásárlását, visszalépett az üzlettől

Rupert Murdoch, a News Corp. médiavállalat tulajdonosa sokkal többet bukhat egyik bulvárlapjának botránya miatt, mint amire az elemzők eddig gondoltak. Mint ismeretes, a News of the World nevű hetilap vasárnap jelent meg utoljára, miután kiderült, hogy a lap újságírói nem egy esetben hallgatták le ismert sportolók, zenészek, színészek és gyilkosságok áldozatainak hangpostafiókjait, azt remélve, így jutnak exkluzív információhoz.

A mostani ügy tulajdonképpen már 2010 óta tart, ekkor a New York Times nyomozása után jelentették fel a lapot a bíróságon, mert kiderült, hogy a királyi család után már 2005-ben is tisztességtelen eszközökkel nyomoztak. Múlt héten az derült ki, hogy a News of the World újságírói egészen 2002 óta hallgattak le mobiltelefonokhoz tartozó hangpostafiókokat. A botrányt ezúttal is egy napilap, a Guardian robbantotta ki.

A News of the World a News International nevű cég tulajdonában van (az pedig a News Corp. egyik leányvállalata), amit Rupert Murdoch fia, James Murdoch irányít. Ő jelentette be pénteken délután, hogy a 168 éves lapot vasárnap adják ki utoljára. A döntés a lap 200 dolgozójának állásába került, viszont az egykori főszerkesztőt, aki a lehallgatási botrány alatt irányította a lapot, de azóta a News International egyik igazgatója, nem bocsátották el.

Rupert Murdoch minden bizonnyal azt remélte, hogy a lap bezáratásával lecsillapítja az őt egyre vehemensebben támadó közvéleményt és politikusokat (az egyik lehallgatott egy gyilkossági ügy 14 éves áldozata volt), de tévedett. A News Corp. számára pedig ez a botrány nem is jöhetett volna rosszabb ütemben, hiszen a cég a legnagyobb brit műholdas televíziót, a tízmillió előfizetővel rendelkező British Sky Broadcasting nevű céget szerette volna felvásárolni (jelenleg a részvények 39 százalékát bitrokolják) kilenc milliárd fontért.

Az üzletre még júliusban sor került volna, ha nem jön közbe a botrány, amiről egyes források máris azt híresztelik, hogy a Guardian sokkal korábban is kirobbanthatta volna, de gazdasági érdekeik miatt ez volt a megfelelő pillanat az egyik konkurens cég megtámadására. A tervezett üzletet múlt héten éles szavakal kritizálta több alsóházi képviselő is, és azt követelték a kormánytól, hogy vizsgálja felül Murdoch ajánlatát.

Az Independent mai száma szerint ez meg is történt, sőt, leállították a tervezett felvásárlást, amit egyelőre augusztusig napoltak el. A lap kormányzati forrásokra hivatkozva azt állítja, hogy a miniszterelnöki hivatal egy olyan tervet készít elő, melynek célja végleg leállítani a BSkyB felvásárlását, mégpedig azért, mert kiderült, 2007-ben a News Corp. már tudott a lehallgatási botrányról, sőt arról is, hogy a News of the World újságírói rendőrtiszteket kentek meg információért cserébe, de eltussolták az ügyet.

A Deadline.com szerint Murdoch ma délutánig vár, és megelőzve az esetleges kormányintézkedést, visszavonta a BSkyB részvényekre tett vételi ajánlatát.