Lukács
9 °C
22 °C

Murdochot a brit parlament és az FBI is vizsgálja

2011.07.14. 15:47
Beidézte meghallgatásra a súlyos etikai botrányba keveredett Murdoch-sajtóbirodalom két vezetőjét csütörtökön a brit parlament médiabizottsága. Az FBI is jelezte, beszélni akarnak a médiacárral.

A bizottság idézését Rupert Murdochnak, a News Corporation globális sajtó- és médiacég 80 éves alapítójának és fiának, James Murdochnak, a nagy-britanniai érdekeltség, a News International elnökének közvetlenül kézbesítették.

Az alsóházi bizottság már a hét elejére bekérette meghallgatásra Murdochékat, ám válaszukban mindketten kitértek a megjelenés elől. A médiabizottság ezután döntött úgy, hogy hivatalos idézést küld a cégcsoport két vezetőjének.

Rupert és James Murdoch azonban egyaránt amerikai állampolgár, és így elvileg nem kötelesek ezután sem megjelenni a brit parlamenti bizottság előtt. Az FBI viszont amerikai ügynökség, pontosabban a szövetségi nyomozóiroda, és az ő invitálásuknak már eleget kell tennie mindkét amerikainak. A hivatal azért szeretne beszélni a médiamágnással, mert információik szerint a News of the World hetilap újságírói a 9/11-es terrortámadás áldozatainak hangpostafiókjait is fel akarták törni.

A News of the World a múlt héten Thank you & goodbye (Köszönjük, és viszontlátásra) felirattal és a korábbi címlapok montázsával az első oldalán búcsúzik olvasóitól az utóbbi évtizedek legsúlyosabb nagy-britanniai sajtóbotrányába keveredett vasárnapi bulvárlap. Az újság 1843. október 1-jén jelent meg először, átlagos példányszáma meghaladta a 2,5 milliót, rendszeres olvasóinak száma pedig a 7,5 milliót. Az utolsó szám 5 millió példányban jelent meg, és tartalmazza a legelső, 1843-as kiadás utánnyomott másolatát is.

James Murdoch nagy-britanniai sajtómágnás, a News Corporation vezetője azután döntött a News of the World megszüntetése mellett, hogy néhány napja kiderült: a lap munkatársai exkluzív értesülések reményében magánnyomozói közreműködéssel törték fel egy elrabolt, majd meggyilkolt 13 éves kislány, Milly Dowler mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, sőt, hasonló módszerekkel fértek hozzá korábban Irakban és  Afganisztánban elesett katonák, illetve a brit királyi család rögzítőüzeneteihez is. A brit sajtó által idézett rendőrségi adatok szerint a News of the World az utóbbi években akár négyezer közéleti személyiség és magánszemély mobiltelefonjait is feltörhette és lehallgathatta.