Gyöngyi
9 °C
9 °C

A Republicon szerint TV2 elfogultabb a köztévénél is

2011.07.24. 17:08 Módosítva: 2011-07-24 17:12:26
A Republikon Intézet legfrissebb kutatása a Fidesz töretlen médiafölényét mutatta ki, méréseik szerint az m1 és a TV2 híradója kormánypártinak tekinthető, míg az RTL Klub törekszik a semlegességre.

A liberális, magát pártpolitikától függetlennek valló, egykori szabaddemokrata kampányokban is részt válllaló politológusokat is tömörítő Republikon július 4-17. között vizsgálta az m1, a TV2 és az RTL Klub esti híradóit, megállapításaik szerint a tévénézők a két kereskedelmi csatornán kétharmad részben a bulvárhírekről tájékozódhatnak, de most már az m1 híradásainak egyharmada is bulvárhír. A politikai hírek aránya mindkét kereskedelmi adón 20 százalék alatt maradt, ugyanakkor az RTL Klub jóval több alkalommal mutatott be külpolitikai, kulturális és sport híreket, mint a TV2.

Fideszes híradók

Méréseik szerint július első két hetében a politikai hírek több mint kétharmada a kormánypártokról szólt a három tévécsatornán, a legtöbbet a TV2-n.

Az m1-en 68 százalékban a Fidesz, 20 százalékban az MSZP, 8 százalékban a Jobbik, és 4 százalékban az LMP kapott szót. "Egy átlagos néző tehát az m1 Híradóját nézve a vizsgált héten tízből hét esetben a kormánypártokról szóló hírekkel találkozott, az ellenzéki véleményekről viszont gyakran csak rövidítve és a megszólaló mutatása nélkül, a szerkesztő összefoglalásában tudhatott" - áll elemzésükben.

A Republikon megállapításai szerint az ellenzék továbbra is szinte csak botrányaival (Szilvásy György és a kémügy, Novák Előd zsidózása) szerepel a köztévé Híradójában, saját témával nem kapnak figyelmet, maximum félperces összefoglalókban kapnak helyet.

A pártok megjelenése a heti politikai hírekben. (24-28. hét)
A pártok megjelenése a heti politikai hírekben. (24-28. hét)

Az arányok hasonlóak az RTL Klub Híradójában is (kormánypártok 66 százalék, MSZP 21, LMP 7, Jobbik 6 százalék), de náluk az LMP közel kétszer annyi lehetőséget kap, mint a köztévében, a kormánypártok és a Jobbik kárára, és a hírszerkesztésben is jobban törekszenek az ellenvélemények bemutatására.

A TV2 hírműsorainak elemzése szerint július első két hetében a legaránytalanabb esti híradó a Tények volt, amiben a kormánypártoknak 73 százalékos megszólalási lehetőségük volt. Az ellenzék közül a Tényekben az MSZP-nek 21, a Jobbiknak 4, az LMP-nek pedig 2 százalék jutott, de hasonlóan a köztévéhez, szinte csak a botrányaik kapcsán.

Kevés a kritikus hang

Ilyen arányok mellett érdekes ugyanakkor az is, hogy a különböző politikai hírekben megszólaló szereplők hogyan viszonyulnak a kormányhoz. A Republikon mérései szerint a legkormánybarátabb csatorna a TV2 volt, amin 60 százalékban a kormányt pozitív színben feltüntető összeállítások jelentek meg, őket az m1 követi 59 százalékkal, míg az RTL Klub csak 29 százalékban közvetített pozitív „üzeneteket”. Az intézet egyébként kormánypárti megszólalónak vette a helyi ügyekben megszólaló polgármestereket is, ha azok a kormánypártok támogatásával nyertek a választáson.

A kormányt, illetve annak egyes intézkedéseit is a TV2 kritizálta a legkevésbé, a negatív tálalások száma náluk mindössze 9, az m1-nél 15, az RTL Klubnál pedig 24 százalékban volt megfigyelhető. A semlegesen tálalt híreket tekintve is az RTL Klub jött ki a legjobban a mérésből, náluk 47 százalékban ilyenek a hírek, míg a TV2-nél 31, az m1-nél pedig csak 26 százalékban.

A politikai hírekben megszólalók pártállását tekintve a július 4-ével kezdődő hét főszereplője ismét Orbán Viktor volt: huszonnyolcszor annyit szerepelt a hírekben, mint az LMP vagy a Jobbik frakcióvezetője. Az MSZP elnöke egyáltalán nem kapott megszólalási lehetőséget azon a héten. De a július 4-17. közötti két hétben a  legtöbbet szereplő húsz politikus közül 12-13 is a Fidesz-KDNP soraiból került ki.