Luca, Ottilia
2 °C
5 °C

Az RTL megvette az RTL Klubot

2011.07.28. 19:28
Az RTL-csoport megvette saját kisebbségi része mellett a Coolt és a Film+-t is, így már biztos, hogy csatornacsaládot alapítanak. Jön az RTL2 is. Fellegi Tamás miniszter volt cége, az Infocenter is hajtott korábban a most felvásárolt kisebbségi tulajdonra.

Az RTL Csoport, Európa vezető médiavállalata, a mai napon bejelentette, hogy megvásárolja a Magyarországon piacvezető kereskedelmi csatorna, az RTL Klub részvényeinek 31 százalékát, valamint 7 kábelcsatorna – a Cool, Film+, Film+2, Reflektor, Prizma, Sorozat+, Muzsika TV - tulajdonrészének száz százalékát. Az RTL Klub műsorkínálatából is válogató, szoros tartalmi partnerségben működő adók eddig Rákosi Tamás érdekeltségébe tartoztak.

"Az RTL Csoport tovább folytatja magyarországi együttműködését az IKO cégekkel olyan nagy jelentőségű területeken, mint például a műsorgyártás, valamint Rákosi Tamás továbbra is tagja marad a Magyar RTL Zrt. Igazgatóságának.” - áll az RTL luxemburgi központjában kiadott közleményben.

Övék a nézők majdnem fele

A megvásárolt csatorna-portfolió az egyik legjelentősebb magyar nyelven sugárzó kábelcsatorna család, amely a legnézettebb kábelcsatornák közül kettőt - a Film+-t és a Cool-t is – tartalmazza. A Cool gyakran a harmadik legnézettebb adó főműsoridőben a reklámozóknak fontos 18-49 év közötti korosztályban, megelőzve ezzel a közszolgálati tévét, és gyakran a Viasat3-at is. A most megvásárolt adókra egy átlagos hétköznap este a kereskedelmi célcsoport több mint tíz százaléka kapcsol.

Annyi biztos, hogy az RTL a most megvásárolt, Romániában bejegyzett adókkal főműsoridőben a magyar tévés piac közel 40 százalékát uralja még akkor is, ha éppen nincs Való világ.

Csatornacsaládot építenek

Andreas Rudas, az RTL Csoport Közép-és Kelet Európai régiójáért felelős elnökhelyettese szerint "a tranzakció lehetőséget biztosít az RTL Group számára, hogy alkalmazza a más európai országokban már jól bevált stratégiáját a magyar piacon", azaz több RTL-adót indítson, ezt egyébként már a január elsején életbe lépő médiatörvény sem tiltja.

Az Indexnek nyilatkozva az RTL Klub vezérigazgatója, Dirk Gerkens már idén februárban elismerte, hogy tervezik egy inkább a fiatalok felé nyitó RTL 2 indítását, de akkor azt még nem árulta el, hogy az akkor is már az RTL Klub kiegészítő adójaként működő Coolt nevezik át, vagy új csatornát indítanak.

A választás másnapja után

A tranzakcióhoz még szükség van a média- és a versenyhatóság jóváhagyására, annak ellenére, hogy az adókat az Iko romániai leányvállalati működtetik, a Cool és a Film+ nem is Magyarországra van bejelentve. A médiát is érintő egyesülési ügyekben egyébként az NMHH Médiatanácsának is vétójoga van, ezzel nem is olyan rég élt is, amikor Közép-Európában egyedüliként elutasította a két legnagyobb Magyarországon működő lapkiadó, a Blikket és a Néoszabadságot is kiadó Ringier és a megyei lappiacon meghatározó Axel Springer gyesülését.

Tavaly már majdnem eladta Rákosi Tamás az RTL Klubban meglévő 31 százalékos tulajdonrészét. Akkor a Fellegi Tamás jelenlegi nemzeti fejlesztési miniszter egykori cége, az Infocenter vette volna meg a kereskedelmi csatorna kisebbségi hányadát.

A választások második fordulója után egy nappal jelentették be az üzletet, akkor már Felleginek nem volt tulajdonrésze a Class FM-et, a Lánchídrádiót és a Heti Választ is működtető cégben.

Tavaly novemberen azonban az RTL Klub bejelentette, hogy az Infocenter mégis elállt az üzlettől, úgy tudjuk azért, mert a piaci viszonyok változása miatt nem tudott megállapodni a két cég a végső vételárról, és időközben lejárt az áprilisi szerződésben foglalt fizetési határidő is. Akkor iparági pletykák arról szóltak, hogy az Infocenter mégsem mondott le az RTL Klub felvásárlásáról, de azóta a titokzatos dán befektetők pénzéből terjeszkedő médiavállalkozás állítólag inkább már más tévéknél, többek közt a Tv2-nél tett ajánlatot.