Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A hétfő hajnalban befejeződött gála az úgynevezett Primetime Emmy-díjkiosztó volt, azaz a főműsoridős sorozatok, filmek, hír- és varietéműsorok kaptak szobrokat. Az Emmy-díjakat az Aranyglóbusszal ellentétben nem a teljes évadban nyújtott teljesítményért, hanem bizonyos epizódokért adják.
Korábban átadták a napközben látható műsoroknak járó díjakat, két héttel ezelőtt pedig kiosztottak egy rakás technikai szobrot is (ezeket kreatív Emmynek hívják). Itt nyerhetett volna Emmyt a Borgiák magyar berendezője is, de nem őt, hanem egy HBO-sorozat, a Gengszterkorzó díszleteiért felelős szakembert díjazta az akadémia. A számokat tekintve a Mildred Pierce 21, a Reklámőrültek 19, a Gengszterkorzó 18 jelöléssel várta az estét, a komédiák közt a Modern család állt a legjobban (17).
Díjeső a Modern családra
A gála az ilyenkor megszokott külsőségek között, egy zenés-táncos számmal kezdődött, amiben Jane Lynch, a díjátadó műsorvezetője (egyben a Glee című sorozatért díjra jelölt színésznő) arról énekelt,
milyen csodálatos is a televíziózás világa 2011-ben. Az első két díjat az ABC Modern család című vígjátékának két szereplője, Julie Bowen és Ty Burrell kapta a legjobb mellékszereplő kategóriában.
Bowen díja vaskos meglepetés, de cseppet sem érdemtelen, Burrell viszont a kategória nagy esélyese volt, győzelme papírforma. A Modern család diadalmenete tovább folytatódott, a legjobb rendezés és forgatókönyv díját is ez a vígjáték kapta, és a gála utolsó mozzanataként a legjobb vígjátéksorozatnak járó szobrot is beseperte. Öt díjával ez a sorozat lett az este nagy nyertese.
A vígjáték kategóriában a legjobb férfiszínész 2010 után másodszor Jim Parsons lett a The Big Bang Theory (Agymenők) kissé bogaras tudósának megformálásáért. A tévéakadémia tagjai meglehetősen szőrösszívűek, mert az Office idén távozott főszereplője, Steve Carell hatodjára is csak a jelölésig jutott a kategóriában.
A legjobb női főszereplő díját a Mike&Molly című sorozat egyik címszereplője, Melissa McCarthy kapta. A kategória jelöltjei egy spontánnak tűnő, de természetesen megrendezett jelenetben a színpadra vonultak, és nem a szokásos montázsban mutatták be őket. McCarthy győzelme volt az este első, de korántsem legnagyobb meglepetése.
A vígjátékokat a reality- és varietéműsorok kategóriái követték, különösebb meglepetés nélkül. A Daily Show with Jon Stewart két díjat is nyert, zsinórban kilencedik alkalommal lett a legjobb varieté, és az írói is megkapták a szobrot, az elmúlt 11 évben hetedjére. A legjobb realitynek ismét a The Amazing Race című valóságshow-t választották, a CBS műsora a nyolcadik díját nyerte ebben a kategóriában 9 év alatt. Érdemes megjegyezni, hogy az amerikai tévé jelenleg legnézettebb műsora, az American Idol még egyszer sem tudott nyerni ebben a kategóriában, pedig minden évben jelölték.
Drámai meglepetések
A drámai díjak hozták az este legnagyobb meglepetéseit. Elsőként a legjobb forgatókönyvnek járót osztották ki, ezt Jason Katims, a Friday Night Lights egyik írója, egyben a mostoha sorsú sorozat készítője kapta. A nálunk is bemutatott sorozatot az NBC vetítette, aztán átadta a
DirecTV nevű műholdas tévének, ahol csökkentett költségvetéssel és epizódszámmal került adásba. A közönség hatalmas ovációval fogadta a fejleményeket. A legjobb drámai mellékszereplők közül először a nők következtek, itt a Törvény embere című sorozat egyik szereplője, Margo Martindale nyert, megelőzve az esélyesebbnek tartott Christine Baranskit és Archie Panjabit (A férjem védelmében).
Az HBO a drámai kategóriában nyerte első díját Martin Scorsese révén, aki a Gengszterkorzó pilotjáért kapott rendezői Emmyt. Rögtön ezután jött második díjuk is, a legjobb férfi mellékszereplők között a Trónok harcában játszó Peter Dinklage futott be nyertesként. A papírformának megfelelően A férjem védelmében főszereplője, Juianna Margulies lett a legjobb drámai színésznő, nyolcadik nevezéséből második díját nyerve. A legjobb férfiszínész kategóriában igen erős mezőnybe, hatalmas meglepetésre nyert Kyle Chandler, a Friday Night Lights férfi főszereplője. Ugyanebben a kategóriában Hugh Laurie a House-ért ötödjére kapott jelölést, de még egyszer sem sikerült nyernie.
Idén nem ment az HBO-nak
Hiába jelölték az HBO-t 108 díjra, a legtöbb szoborral kecsegtető minisorozat/film kategóriában nem a Mildred Pierce-ről, hanem a brit Dowton Abbeyról szólt az este. Julian Fellowes kapta az első szobrot a legjobb forgatókönyvért, Maggie Smith lett a legjobb mellékszereplő, Brian Percival a rendező, sőt, a brit sorozat lett a legjobb minisorozat vagy film 2011-ben. Két díjat kapott a Mildred Pierce is, Kate Winlset lett a legjobb színésznő, Guy Pierce a legjobb férfi mellékszereplő. Ez messze elmarad a várakozásoktól, úgy tűnik, az amerikai tévéakadémia ráunt a kategóriában évekig egyeduralkodó HBO-ra, bár az is igaz, hogy a Dowton Abbey valóban kivételesen jól sikerült sorozat.
A két utolsó díjat a legjobb dráma és a legjobb vígjáték kapta. A drámák között a Reklámőrültek nyert, sorozatban negyedjére (minden évadáért jelölték, és nyert is). Legutoljára 2000-2003 között fordult elő, hogy ugyanaz a sorozat négyszer egymás után nyerjen ebben a kategóriában, akkor Az elnök embereinek sikerült ez. A Reklámőrültek jövőre akár ötödjére is nyerhet, amire még soha nem volt példa. A komédiák között a már említett Modern családot díjazták, így a nem hivatalos díjversenyben az élen végzett öt szoborral, második a Dowton Abbey, harmadik a Friday Night Lights és a Mildred Pierce két-két elismeréssel.