no

Az Összeesküvőket már a Négy esküvő is veri

2011.11.05. 11:47 Módosítva: 2011.11.05. 15:22
Nagy reményekkel, sok pénzből késztette el legújabb reality-műsorát a TV2, minden bizonnyal azt várva a luxusrezidenciába bezárt anyósoktól, arajelöltektől és kanos pasiktól, hogy ami a Való világ negyedik kiadásánál bejött az RTL Klubnak, az náluk is működni fog. Nagyon úgy néz ki, hogy nem így történt.

Amikor a Tv2 bejelentette, hogy egy olyan formátumot vásároltak meg, ami a török, olasz és indiai piacon már sikerre vittek a jogtulajdonosok, érezhető volt a hurráoptimizmus a csatorna részéről. Kissé érthetetlen volt ez, hiszen a Big Brother egykori jogtulajdonosa a világ egyik legsikeresebb reality-formátumát mindössze két évad alatt állította a földbe, és nem sokkal járt jobban a saját fejlesztésnek nevezett, de egyértelműen az angol Pop Idol mintájára készített Megasztár sem. Az ok prózai: amint az RTL Klub előrukkolt konkurens műsoraival (a saját formátumként aposztrofált Való világgal és a megvásárolt X-Faktorral), a Tv2 műsorai szinte azonnal elkönyvelhették a vereséget.

01

Az Összeesküvők egy újabb ilyen próbálkozás volt, tavaly az RTL Klub a tetszhalálból feltámasztott Való világgal kiváló nézettséget hozott, kezdetben 20-22 százalékos közönségarányukat a fináléra simán feltornázták 40 százalékra, agyonverve minden konkurens műsort. Mivel a korai kezdés miatt az RTL Klubot az NMHH ott és akkor büntette meg a műsor tartalma, a káromkodások, és a meztelenségek miatt (amiket az adásban kisípoltak, a meztelen testeket kikockázták), ahol érte, a csatorna az ötödik kiadást az esti műsorsávba száműzte, a Barátok közt utáni, igen kellemes felvezető nézettséget biztosító sávba.

A Tv2 a megürült hétórás sávba pozícionálta az Összeesküvőket, amit egyfajta anti-Való világként vezettek fel a sajtóban, hangsúlyozottan nem meztelenségre és botrányokra, hanem drámára és szappanoperába illő szerelmi szálakra kihegyezett, szofisztikált műsorként aposztrofálták.

07

A felvezetés, a csatornától szokatlan, de a Való világ bizonyos elemeire kísértetiesen hasonlító médiakampány megtette hatását, és a premierre a tévénézők 27,5 százaléka volt kíváncsi, 18-49-ben pedig 9,6 százalékos eredményt hozott az alaposan elnyújtott beköltöző show. Az első adások nézettségéből azonban nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, mert az újdonság varázsa ilyenkor odavonzza a tévénézőket, de az korántsem biztos, hogy maradni is fognak - mint ahogy az történt az Összeesküvők esetében is. A sokszázmilliós befektetés megtérüléséhez, egy ilyen színvonalú és költségű műsor sikeréhez legalább 22-25 százalékos állandó share szükséges, a kiemelt eseményekre (kihívások, összecsapások) pedig ennél is magasabb, 30-32 százalék az, ami sikerként könyvelhető el.

A második adásra a premier nézőinek közel fele eltűnt, a 27,5 százalékos share 18,5 százalékra csökkent. A napi összefoglalók nézettsége az első két hétben 18,4 és 20,4 között mozgott, ami érthető volt hiszen szokatlanul nagyszámú szereplővel kellett megismertetni a nézőket, soha ilyen sokan (24 fő) nem szerepeltek még reality-műsorban a magyar televízióban. Ami már az első két hétben is megfigyelhető volt, az a közönség türelmének fokozatos csökkenése a pénteki, 75-82 perces összecsapások iránt, ezek azok az élő adások, amikben eldől, melyik arajelölt vagy anyós-fiú páros marad a házban, és ki távozik - a műsor nézettsége ilyenkor nem érte el a 20 százalékot sem, 12,5 - 13,4 százalék között mozgott a közönségaránya. Ezt persze lehet azzal magyarázni, hogy nem este héttől, a megszokott időpontban, hanem tíztől, főműsorban került adásba az élő show, de felesleges - ha két hét alatt nem sikerült rászokatni a nézőket a műsorra, akkor az a jövőben már nagyon nehéz lesz.

08.png

A nézettség csökkenése nem állt meg, sőt. Az első hónap végére (október közepe) 14 százalékra esett vissza, november 1-ig pedig csak kétszer emelkedett 20 százalék fölé, és mindössze egyszer (október 19.) tudta megverni az RTL Klubon vele párhuzamosan vetített Fókuszt (21,2 % vs. 20,8 %). A Tv2 pedig mindent megpróbált, az egyik menyasszonyjelöltről kiderült hogy még házas, a szereplőket egyre többször hozták olyan helyzetbe, hogy egymáshoz közelebb kerülhessenek, volt szex és botrányos, gusztustalan jelenet is, minden olyasmi, amivel a valóságshow-k általában élni szoktak a nézettség növelése érdekében.

A mélypont viszont még csak ezután következett: a Tv2 október 30-i, heti összefoglaló adása vasárnap délután mindössze 6,3 százalékos közönségarányt ért el, míg a Viasat3 Négy esküvő című esküvős reality-műsorának ismétlése a tévénézők 8,0 százalékát érdekelte. A Viasat3 mellesleg november 1-jén este is legyűrte a Tv2-t, pontosabban a BL-közvetítést, hiszen az Amerikába jöttem című film és a Négy esküvő új epizódja 18-49-ben több nézőt érdekelt, mint a futball.

vas.png

Az Összeesküvők eddigi pályafutása alatt 16,3 százalékos átlagnézettséget hozott, ami egyrészt jócskán elmarad a várt 22-25 százaléktól, másrészt nagyon csúnyán kikap az RTL Klubtól, ami ugyanezen időszakban (szeptember 16. - november 1.) 26,6 százalékot tudott hozni ebben az idősávban. A műsort sajnos nem sikerült megfelelően pozícionálni, az Összesküvők nem találja a közönségét, amit a felvezető kampánnyal bizonyos mértékig sikerült úgy elriasztani a képernyőtől, hogy most már nem is keresik az epizódokat - a legutóbbi hét 50 legnézettebb műsora között a reality egyeten epizódja sem szerepel.