A Heti hetest vagy a Frizbit nézik többen?

2011.11.08. 13:16
A Frizbi és a Heti hetes küzdelme ugyan a főműsoridő szélén zajlik, mégis mindkét adónak fontos, hogy kimondhassa: ők nyerik a vasárnap késő esti sávot. Sok szám, közönségarány, és hogy mégis mit jelentenek.

Az RTL Klub programigazgatójának egy kijelentése miatt újból számháború tört ki a Tv2 és az RTL Klub között, a kérdés, hogy a Heti Hetes vagy a Frizbi teljesít jobban, Hajdú Péter elveri-e a humor berozsdásodott nagyágyúit, vagy éppen ellenkezőleg.

A programigazgató cáfolta a Heti hetes megszűnésének hírét is, mint mondta, ezt csak a sajtó terjeszti, „soha nem volt szó erről, a műsor hozza azokat a számokat, amiket a csatorna elvár tőle. Amikor a Frizbivel szemben megy, mindig győztesen kerül ki, és csak a nagy közönségsikernek számító filmekkel szemben marad alul” - idéztük Kolosi Pétert a válság miatt megszorításokra kényszerülő csatornáról szóló cikkünkben. A Tv2 erre reagálva levélben jelezte, hogy “az őszi szezonban a Frizbi hét alkalomból öt alkalommal nyerte meg a saját műsorsávját a nézettségi versenyben a 18-49-es célcsoportban. Ebből a hét alkalomból a Frizbi háromszor került sugárzásra hosszabb időn keresztül a Heti Hetessel egy időben, és mindhárom alkalommal megnyerte a nézettségi versenyt a kereskedelmi televíziók számára fontos 18-49-es korosztályban.

Mindkét csatorna ugyanazokat az adatsorokat használja, a Nielsenelektronikus nézettségmérési adataira támaszkodik, ezért megnéztük, hogy mégis kinek van igaza. A számok alapján.

Egyrészt Kolosi Péter nem fejtette ki, hogy a mindig alatt ennél pontosabban mit is ért, a Tv2 ezt azonban az idei őszi szezonra értette, de persze, ha a pontatlan élőbeszédet vesszük alapul, akkor a logika szabályai szerint, ha mindig nyer a Heti hetes, akkor idén ősszel is nyernie kellett. Az előző évadban, vagyis januártól májusig egyébként tizenhét alkalommal ment ugyanaz nap a Frizbi és a Heti hetes, ebből háromszor ért el nagyobb közönségarányt a Frizbi és tizennégyszer a Heti hetes a kereskedelmileg fontos 18-49 év közötti célcsoportban. És ezzel el is jutottunk két problémához: hogy melyik célcsoportra értette a kijelentését az RTL Klub programigazgatója, és hogy mit is jelent, hogy nyert. Azt hogy többen nézték, amikor egyszerre ment mindkét műsor, vagy azt hogy egyik, vagy másik műsor több nézőt ültetett-e le a képernyők elé. Vagy hogy akkor nyer, amikor mindkét műsor viszonylag egy időben kezdődött és fejeződött be a két program. Merthogy a Frizbi és a Heti hetes nem mindig ugyanakkor kezdődött, és közel sem ugyanolyan hosszúak.

Fej-fej mellett

Szeptember negyedikétől, vagyis amióta mindkét műsor visszatért a nyári szünetről, négyszer a Frizbinek, négyszer pedig a Heti Hetesnek volt nagyobb a közönségaránya a 18-49 évesek körében, akkor, amikor egy napon ment a két műsor. Azt azonban meg kell jegyezni, hogy az RTL győzelméből egy mindenképpen holtverseny, mivel a Heti hetes 18,8 százalékos közönségarányt ért el, míg a Frizbi 18,5 százalékot, vagyis a két csatorna eredménye közti különbség a statisztikai hibahatáron belül volt.

Azt is fontos megemlíteni, hogy a két műsor csak kétszer voltak viszonylag egy időben, a többi alkalommal a Frizbi több mint 25 perccel később kezdett, mint a Heti hetes. A teljes lakosságot nézve viszont szeptember óta nyolcból hatszor magasabb közönségarányt ért el az RTL Klub műsora.

 

Na de mi van akkor, ha csak a Frizbi műsorsávját nézzük? Hát szeptember elején a Fizbit választották egyértelműen többen, amikor a két műsor egy időben ment, a nézők pedig a Heti hetes és Hajdú Péter közül választhattak a távvezérlővel.  Szeptember 4-én például a Frizbi 24 százalékos közönségarányt ért el, míg az RTL Klub csak 17 százalékot a Frizbi műsorsávjában. Szeptember 18-án a Heti hetes már a teljes lakosság körében megverte a Frizbit a saját műsorsávjában is, bár mindössze négy százalékponttal, és a reklámozóknak fontos korcsoportokban még mindig Hajdú Péter győzött. Szeptember 25-én pedig már a Heti hetes mind a teljes lakosság körében, mind a 18-49 évesek körében verte a Tv2-t a Frizbivel közös idősávjában. Október másodikán a Heti hetessel közös idősávjában a reklámozói célcsoportban 18,4 százalékos közönségarányt ért el, míg az RTL Klub műsora csak 17,2-t, október 9-én azonban a Heti hetes megint lenyomta a Frizbit, amikor egymással szembe kerültek. Október 16-án viszont a közös idősávot a Frizbi nyerte 18,5 százalékos közönségaránnyal, a Heti hetes három százalékponttal lemaradt, a különbség megint hibahatáron belül volt, vagyis inkább döntetlen. Vagyis 5:2 a Frizbi javára, de az utolsó gól azért éppen hogy csak becsúszott a kapus kezei között.