Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA médiahatóság január óta egy saját fejlesztésű szoftver, a Humanoid segítségével méri a reklámok hangerejét. A reklámok hangerejét január elseje óta szabályozza az új médiatörvény, amely szerint a hirdetésnek az átlagos néző által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint a környező műsorszámoké.
Kritikus hangerőugrás
Az NMHH - bár a törvény lehetővé tette volna - eddig nem büntette a túl hangos reklámok miatt a szolgáltatókat, hanem megvárta a konzultációk végét. Most azonban véget ért a türelmi idő, és az NMHH bejelentette, hogy öt szolgáltató ellen eljárást indítottak.
A Humanoid mérései szerint ugyanis szeptemberben az RTL Klub, a TV2, a Duna TV, Story TV és az m1 csatornákon rendszeresen észlelte a kritikus hangerőugrásokat, annak ellenére, hogy a méréseket bármely szolgáltató nyomon követhette a médiahatóság erre a célra készített honlapján. Ez azonban úgy tűnik, hogy nem tartotta vissza a csatornákat a normaszegéstől.
A médiahatóság a vizsgálatok lefolytatása után határozatban dönt majd arról, hogy az egyes csatornák esetében mekkora volt a jogsértés, a büntetések a figyelmeztetéstől a pénzbírság kiszabásáig terjedhetnek.
Hogy készülnek az üvöltő reklámok?
Két technika létezik arra, hogy egy felvételt hangosabbá tegyenek. Az egyik a jelszint általános megemelése. A másik módszernél a hangos részeket érintetlenül hagyják, de a halkabb részeket felhangosítják. Utóbbi esetben a maximum jelszint nem változik, továbbra is azonos lesz a műsoréval, tehát valóban nem hangosabb a reklám, az átlagos hangerő viszont nagyobb lesz, az emberi fül emiatt mégis hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket.
A reklámok megemelt hangerejét egyes hirdetők már a reklámokat készítő cégtől megrendelik, így ha mondjuk ugyanaz a kenőmájas-reklám az RTL Klubon és a Duna TV-n is fut, akkor elképzelhető, hogyha a médiaszolgáltató nem figyel, akkor mindkét csatornán hangosabb lesz. A felelősség a médiatörvény értelmében azonban nem a reklámkészítő cégeké, hanem az azt közreadó médiáké.