Berlusconi megvenné az Endemolt

2011.12.01. 09:50
Most, hogy már nem kell az ország sorsával foglalkoznia, Silvio Berlusconi, az egyik legnagyobb európai médiabirodalom, a Mediaset tulajdonosa, elkezdett a cégével is foglalkozni egy kicsit (az övé mellesleg az AC Milan futballcsapata is), és bejelentette, hogy megvenné a világ egyik legismertebb európai tévéműsorgyárát, az Endemolt.

Az Endemolt két holland televíziós szakember, Joop van den Ende és John de Mol alapította 1994-ben. A cég valóságshow-k és vetélkedők fejlesztésével és ezek formátumainak eladásával vált világszerte ismertté, jelenleg 23 alvállalata működik szerte a világon. A legsikeresebb termékük az Áll az alku, aminek licenszét már több, mint 100 országba eladták, legismertebb pedig a Big Brother, a beköltözős-kukkolós valóságshow-k királya.

Nem mintha nem lenne pénze rá a Mediasetnek, de az ajánlatot az olasz Clessidra kockázati tőkealap-kezelő céggel közösen tették meg. A Mediaset már korábban felvásárolta a komoly bajba került Endemol részvényeinek 33 százalékát, de most a teljes pakettet vinnék. Berlusconi tisztában van azzal, hogy az Endemol iránt több más nagy médiabirodalom is érdeklődik, de mint mondta, nem hajlandó árverésen részt venni.

A Mediasetet a hetvenes években alapította Silvio Berlusconi, az előző olasz miniszterelnök, aki a mai napig a cég legfőbb részvényese a maga 38 százalékával. Olaszországban és Spanyolországban öt szabadon fogható és tíznél is több műholdas adó van a tulajdonukban, köztük az Italia1, az Italia2, a Telecinco és a fizetős Mediaset Plus.

Az Endemol először 2007-ben került bajba, ekkor a Mediaset - Goldman Sachs Capital Partners - Cyrte trió vásárolta meg a cég egyharmadát 3,5 milliárd dollárért. A Big Brother, az Áll az alku és a Nagy házalakítós című formátumokat (is) kifejlesztő, főleg vetélkedőiről és reality műsorairól híres Endemolt egy hónapja az RTL-lel hozták hírbe, majd nem sokkal később a Time Warner jelentkezett be egy 1,4 milliárd dolláros ajánlattal, de az Endemol mindkettőre nemet mondott. A Mediaset ajánlata hasonlóképpen 1,4 milliárd dollárról szól, ami csak akkor tűnik alacsonynak, ha nem vesszük figyelembe az új tulajdonos nyakába szakadó 3,7 milliárd dolláros adósságállományt.