Azt régóta lehet tudni, hogy a reklámfilmek világa messze túlmutat a kék vérrel átitatott intim betéteken, az eltitkolt hüvelygombán és a nápolyis csokival leállított valóságon. Reklámfilmet készíteni, fél, maximum két percben elmesélni egy komplett történetet, iszonyú kemény meló, már ha ki akar szakadni a filmes a Magyarországon megszokott keretek közül, és nem egy középkorú celebnővel olvastatja fel a joghurtkészítmény bélflórára gyakorolt előnyös hatását.
Az Adweek nevű, médiával és reklámiparral foglalkozó szaklap kiválasztotta azt a tíz reklámot, ami a 2011-es évben a legjobban sikerült. Az év elején még úgy tűnt, hogy a 2009-2010 közötti viszonylagos visszaesés után ismét az autós reklámok uralják majd a piacot - legalábbis erre mutatott a februári Super Bowl (az amerikaifutball-liga döntője) alatt sugárzott, meglepetésre nem a szokásos, egy kaptafára felhúzott autós reklámok sora. Egy film ezek közül is kilógott felfelé: a Darth Vadernek öltöző kiskölyökről szóló VW-szpot aratott az interneten és a tévében is, joggal.
A legjobb tízbe bekerült még két kiváló autós reklám, Nissan és a Chrysler egy-egy kisfilmje, és ami a legmeglepőbb, nincs semmi hasonlóság bennük, pedig az autós reklámok nem formabontó és kreatív megoldásaikról híresek. Az év legjobbjainak választott többi filmben akarnak meghökkentők, viccesek, környezettudatosak és állatosak is. Mi a lista nem minden tagjával értünk egyet, de mivel nem az amerikai tévéműsorokat nézzük esténként, így nem tudunk vitatkozni vele, de szavazásra buzdítunk mindenkit, derüljön ki, mi tetszik jobban a magyarnak, a macska vagy a kisgyerek?
Canal+ - A medve
Nem különösebben kedveljük a beszélő állatos reklámokat, mert idétlenek és csúnyák, de ez a film, amiben egy medve a főszereplő nagyon viccesre sikerült. Az elején látható csatajelenetnek bármelyik középkori kalandfilmben helye lenne, a poén pedig nagyot üt.
Chipotle - Kezdjük előről
A szándékoltan egyszerű formákkal dolgozó, de lenyűgöző látványvilágú kisfilm egy kiáltvány az nagyüzemi mezőgazdaság ellen, ráadásul az is kiderül belőle, hogy értő tolmácsolásban (Wllie Nelson) egy Coldplay-nóta is lehet jó.
Chrysler - Tűzben született
A 2011-es év Emmy-győztes reklámfilmje Detroitról szól és az autógyártásról, egy dacos óda a munkásokhoz és a válság tépte amerikai rögvalósághoz, mindez Eminem zenéjére és eltökélt arcára hangolva. Nagyon amerikai, de ettől még jó szpot, ennél sokkal melldöngetősebbet is láttunk már sokszor.
Cravendale - Ha a macskáknak hüvelykujja lenne
Kisgyerekkel és állattal mindent el lehet adni ugye, a Widen+Kennedy filmje viszont csavar egyet a "macska amúgy is aranyos" tételen, és olyanokat mutat, amiknek van használható hüvelykujja.
Deep Silver - Dead Island
A Dead Island egy szimpla zombis videójáték, a reklámja viszont átlag feletti. A kisfilm egy nagyon manipulatív, de működőképes trükköt vet be az érzelmek felkorbácsolására: visszafelé mutatja be az eseményeket. Nem lehet nem sajnálni a főszereplőt.
Google Chrome - Kedves Sophie!
A Super Bowl alatt a Google webes keresések képsoraival mesélte el egy románc történetét, most egy kislány életének első nég évét krónikálja a cég termékeinek segítségével. Az ötlet tehát nem új, a kivitelezés viszont nagyszerű, a nézőnek akaratlanul is elszorul a torka a szpot végére.
Nissal Leaf - Mindent benzin hajt
Személyes kedvencünk egy olyan világban játszódik, amiben mindent benzin hajt, még a hajszárítót is. A disztópia megfelelően eltúlzott, a slusszkulccsal indítható számítógép, a víz helyett benzint adagoló automatánál megtankolt laptop és a reggel berántott kávéfőző viszont nagyon súlyos benne. A kivitelezés és az ötlet is nagyszerű.
Snickers - A fókuszcsoport
A New York-i BBDO ügynökség fekete humorú szpotjában az új, duplán mogyoróvajas csokit teszteli egy cápákból álló fókuszcsoport, aki nem a csokit, hanem az azt elfogyasztó embert ennék. A kivitelezés nagyszerű, a CGI stimmel, kifejezetten vicces és szerethető lett.
TalkTalk - Otthon az otthonban
Az életre kelő játékfigurák története annyira nem sikerült jól szerintünk, de az ötlet nem rossz (otthonunkban van még pár másik), a kivitelezés pedig egészen kiváló.
Volkswagen - Az Erő
Az év legjobb reklámfilmje már februárban megszületett, az Erőt alkalmazni igyekvő kiskölyök története lenyűgöző siket aratott: 44 millió alkalommal nézték meg a YouTube-on és állítólag 100 millió dollárt hozott be - ennél sikeresebb reklám biztos nem volt 2011-ben, de jobb sem nagyon.