Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Nem adják nevüket a Híradóhoz

2011.12.10. 09:51 Módosítva: 2011-12-10 16:26:53
A péntek esti Híradó jó néhány tudósításánál nem volt stáblista, illetve hiányosan jelentek meg a képernyőn a készítők nevei. A vágók és a riporterek így akarnak tiltakozni az ellen, hogy az MTVA belső vizsgálata nem a valódi felelősöket büntette a kitakarásos Lomnici-tudósítás miatt, hanem azokat, akik csak a felülről jött utasításokat követték.

"Valami elkezdődött végre" - fogalmazott az Indexnek egy köztévés forrás, arra reagálva, hogy bár tudomása szerint történtek a vezetés irányából próbálkozások arra, hogy a vágók ne vihessék véghez szolidaritási akciójukat, végül mégis hiányos stáblistával ment le a péntek esti félnyolcas Híradó (itt nézhető meg).

"Belső forradalom"

A Híradó három tudósításában egyáltalán nem volt stáblista, és volt olyan, ahol a három név (riporter, operatőr, vágó) közül csak egy vagy két embernek szerepelt a neve. Információink szerint kis kivétellel csak azoknál a tudósításoknál volt teljes a stáblista, amit gyakornokok készítettek.

"A belső forradalom elindult, azonban akkor lesz igazán hatása, ha ehhez minél több ember csatlakozik, és nemcsak a Híradóban, hanem más műsorokban is megakadályozza, hogy kiírják a nevét, egészen addig, amíg a botrány valódi felelőseinek felelősségre vonása meg nem történik" - nyilatkozta lapunknak az egyik híradós.

Mint ismert, az MTVA csütörtökön lezárult vizsgálatában három embernek állapították meg a felelősségét abban az ügyben, mely Lomnici Zoltánnak, a Legfelsőbb Bíróság egykori elnökének két szombati Híradóban történt kiretusálását vizsgálta. A tudósítást készítő riporter, az aznapi vezető vágó (nem azt, aki kiblurözte az anyagot) és a Duna TV Híradójának szombati felelős szerkesztője kapott vezérigazgatói figyelmeztetést.

Érdekesség, hogy az ügyet lezártnak tekintő MTVA-s közlemény másnapján újabb, ezúttal alaposabb vizsgálat is indult. Nagy Navarro Balázs, a Televíziósok és Filmkészítők Független Szakszervezetének alelnöke pénteki sajtótájékoztatóján elmondta, úgy tudja, hogy a riport megjelenése napján Hegedűs István, az MTI Hírcentrum Duna televíziós műsoraiért felelős vezérigazgató helyettese adta ki azt az utasítást, hogy Lomnici nem szerepelhet az elkészülő anyagban. Azonban sem Hegedűst, sem az MTV hírműsoraiért felelős Papp Dánielt, sem Élő Gábort, az MTI Hírcentrum vezetőjét nem hallgatták meg a vizsgálat során.

Éhségsztrájk, ugróiskola

A sajtószabadságról szóló törvény szerint a riporterek, szerkesztők sajtóetikai okok miatt megtagadhatják nevük kiírását, ugyanis a névhasználat személyiségi jog - nyilatkozta a szolidaritási akció jogi hátteréről Nagy Navarro Balázs, aki mivel nem történt meg a Lomnici-anyag valódi felelőseinek megnevezése, délután kettőkor éhségsztrájkba kezdett az MTV Kunigunda útján lévő épülete előtt. Az akcióhoz csatalkozott Szávuly Aranka, a TFFSZ másik alelnöke is.

Nagy Navarro elmondta, a híradósok a riportok elkészítését nem tagadhatják meg, már csak azért sem, mert bár voltak tárgyalások arról, hogy sztrájk esetén mi lenne a hírszolgáltatás minimális szintje, nem sikerült megegyezésre jutnia a szakszervezeteknek az MTVA-val.

Twitter-bejegyzéseinek megfelelően Deutsch Tamás is demonstrált az MTVA belső vizsgálatának eredményei elleni tiltakozásul, délben ugróiskolát rajzolt az MTI székháza elé, "aztán valamennyi retusáló idióta pattoghat kifelé!".

Kompenzálják Lomnicit

A péntek esti Híradó egyik érdekessége volt, hogy a botrány után Lomnici Zoltán egykori főbíró, az Emberi Méltóság Tanácsa elnökének sajtótájékoztatójáról úgy tudósított a köztévé, hogy szinte minden mondatban benne volt a neve és vágóképnek is gyakran őt mutatták.

Az anyag vágásánál állítólag az MTI Hírcentrum igazgatója, Élő Gábor egyik helyettese is ott volt, hogy irányítsa a munkát. "Átestek a ló túloldalára, ezt a túlteljesítést csinálják minden kormányzati elvárásnál is" - mondta egy informátorunk.

Lomnici egyébként az MTVA csütörtöki nyilvános bocsánat kérését elfogadta, és már csütörtökön Az Este vendége volt.