Kelemen, Klementina
3 °C
7 °C

Tiltakozik az ellenzék a Klub Rádió frekvenciavesztése miatt

2011.12.21. 15:03 Módosítva: 2011-12-21 20:15:44
Az MSZP elnöke szerint Orbán Viktor „tiltatta be” az egyetlen ellenzéki rádiót, a párt az EP-ben aláírásokat gyűjt. Tiltakozott az NMHH döntése miatt az LMP és az SZDSZ is, a civilek csütörtökre tüntetést szerveznek.

Három ellenzéki párt tiltakozott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának azon döntése ellen, amely szerint a 95,3-as MHz-es frekvencián az Autórádió sugározhat jövőre.

Az NMHH sajtótájékoztatóján Kiricsi Karola nem válaszolt újságírói kérdésekre, miután Nyakó István és Lukács Zoltán szocialista országgyűlési képviselők megzavarták az eseményt, és az NMHH-t azzal váldolták, hogy a Fidesz akaratát érvényesítette. Így nem tudtuk feltenni azt a kérdést, hogy miért zenei rádiókat akar látni a médiatestület a most kiosztott frekvenciákon, amikor egy éven belül három budapesti rádió, a Sztár FM, a Rise FM és a Radiocafé szűnt meg azért, mert nem bírta a piaci versenyt.

Annyi kiderült, hogy a Klub Rádió több kategóriában a maximális pontszámot kapta a pályázat elbírálásakor, de túl kevés sugárzási díjat ajánlottak fel, és túl keveset akartak foglalkozni a helyi témákkal és keves magyar zene sugárzását vállalták.

„Orbán betiltatta”

Az MSZP véleménye szerint Orbán Viktor miniszterelnök „betiltatta” a Klub Rádiót, mert ezt a döntést a kormányfő beleegyezése nélkül nem hozhatta volna meg a médiatanács, mondta szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján Mesterházy Attila. A pártelnök-frakcióvezető azt követelte, hogy a médiahatóság semmisítse meg a döntést.

„Tegnap Orbán Viktor betiltatta a Klub Rádiót, ez egy aljas, gyáva és primitív cselekedet volt a miniszterelnök részéről” – jelentette ki Mesterházy Attila. Szerinte egy olyan sajtóorgánumot hallgattattak el, amelyik mindig tudta, hogy mi a különbség a „zervilizmus és a sajtószolgálat között”. Az MSZP itthon és külföldön a végsőkig elmegy a tiltakozásban, jelentette ki. „A mostani döntésükkel a magyar sajtószabadságot szíven szúrták.”

A Magyar Szocialista Párt Európai Parlamenti Delegációja is tiltakozó nyilatkozatot adott ki, melyben közölték tájékoztatják az EP tagjait a független média elhallgattatásának tényéről. A delegáció csatlakozik a Mesterházy Attila pártelnök által támogatott felhíváshoz, és Brüsszelben is aláírásgyűjtésbe kezd a Klub Rádió felszámolása ellen.

Az Európai Parlament legnagyobb baloldali képviselőcsoportja, a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége szintén éles hangú közleményben ítélte el a Médiatanács döntését. A párt frakcióvezető helyettese, Hannes Swoboda szerint „egy független és kritikus szellemű médium megszűntetéséről szóló döntés ellentétes az Alapjogi Chartában megfogalmazott értékekkel. A csatorna megszűntetése igazi példája a 2010 decemberében elfogadott médiatörvény kártékony hatásának, amely a kormánynak kizárólagos jogot adott.”

Az NMHH közleményben reagált Mesterházy kritikáira, mely szerint „Magyarországon a kizárólagos állami tulajdonban álló rádiós frekvenciákat az erre törvényben felhatalmazott, kormánytól független, autonóm államigazgatási szerv, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa hasznosítja pályázati úton, törvényben szabályozott eljárásban”

Az NMHH szóvivői irodájának közleménye kitér arra, hogy a pályázati eljárásban született valamennyi döntéssel szemben bírói jogorvoslati lehetőség biztosított.

LMP: A Médiatanács a Fidesz oldalán áll

Az LMP szerint a médiatanács kedden „gyalázatos” döntést hozott, amikor elvette a KlubRádió fővárosi frekvenciáját, jelentette ki szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján Karácsony Gergely. A frakcióvezető-helyettes kijelentette, hogy ezek után mindenki számára egyértelmű, hogy a testület „nem a sajtószabadság, hanem a Fidesz oldalán áll”.

Karácsony Gergely arra is utalt, hogy a Klub Rádió „egyértelműen jogsértő módon” már egy másik frekvenciát is elveszített. Ezt azzal magyarázta, hogy a csatornának korábban az ORTT ígért egy másik frekvenciát, de azt az új, „csak fideszes tagokból álló” médiatanács „teljesen mondvacsinált” indokokkal elvette. A kormány gyengeségét mutatja, hogy képtelen tolerálni az ellenzéki véleményeket, mondta a képviselő. „Nyilván a Fidesz pontosan tudja, hogy leginkább az állampolgároktól van félnivalója és a magyar állampolgárok azok, akiknél most (…) kihúzták a gyufát.”

A frakcióvezető-helyettes hangsúlyozta, hogy a médiatanács keddi határozata mindenki számára világossá teszi, hogy a médiatörvény még az Alkotmánybíróság által megsemmisített passzusok nélkül is súlyosan veszélyezteti a sajtószabadságot.

Az SZDSZ is nyilatkozatban tiltakozott a döntés ellen, jelezve, hogy meglátásuk szerint „a Klub Rádió elbukott abban a versenyben, ahol egy évtizedes működésével, szakmai tapasztalatával nem kelhetet versenyre olyan referencia nélküli, ismeretlen társaságokkal, amelyek alig néhány hónapja, minimális alaptőkével jöttek létre".

NMHH: A hallgatottság nem volt értékelési szempont

A helyi körzeti rádiós frekvenciákra kiírt pályázati felhívásban korábban sem, így most sem volt értékelési szempont a médiaszolgáltatók hallgatottsági aránya, hiszen ez például egy új szereplő esetén nem is viszonyítható szempont, sértené az egyenlő elbánás elvét, reagált a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) sajtóirodája a Karácsony sajtótájékoztatóján elhangzottakra.

Az NMHH szerint a Klubrádió nem tekinthető sem az „egyetlen", sem „a leghallgatottabb" közéleti, tájékoztató típusú rádiónak. Budapesten szintén körzeti jelleggel több közéleti, gazdasági és hírműsorokat sugárzó adó működik, írták.

Mint írták, a médiatanács többek között díjajánlatot, a műsortervet és a műsorszolgáltatási tapasztalatot pontozza – előre közzétett és az érdeklődők által is véleményezhető – pályázati értékelési szempontok alapján. Az utóbbi két kategóriában a Médiatanács maximális pontszámmal értékelte a rádió pályázatát, ugyanakkor a rádió saját objektív vállalásai nem voltak elegendők arra, hogy elsőként kerüljön ki a pályázati eljárásból.

A Budapest 95,3-as frekvenciára érvényes pályázati szempontokat – amelyek között a hallgatottsági arány nem szerepelt – a Klubrádió Szolgáltató Zrt. képviselői idén, nyáron megismerték, véleményezték. Végül 2011. augusztus 30-án Klubrádió Szolgáltató Zrt. a végleges kiírás feltételeit és a szempontjait ismerve nyújtott be pályázati ajánlatot.

Az NMHH arra is kitért, hogy jóllehet a Klubrádiót az ORTT 2010 áprilisában a Budapest 92,9-es frekvenciára kiírt pályázat nyertesévé nyilvánította, a szerződést a rádióval nem lehetett megkötni, mivel a rádió nem volt hajlandó lemondani a Budapest 95,3 Mhz-s frekvenciájáról, noha tisztában volt vele, hogy ugyanabban a vételkörzetben nem üzemeltethet két adót.

Tüntetést szerveznek a civilek

Az NMHH döntése után a Facebookon többen jelezték, csatlakoznak ahhoz a tüntetéshez, amelyet eredetileg a Lomnici-ügy miatt az MTV előtt másfél hete éhségsztrájkolók melletti szolidaritási akcióként és a közmédia tisztességes tájékoztatásért hirdettek meg. A csütörtökön délután a Pollack Mihály térre meghirdetett tüntetésen így már a Klub Rádió megszüntetése ellen is tiltakozni fognak a civilek.

Vicsek Ferenc, a Klub Rádió főszerkesztője kérdésünker azt mondta: „Tudunk a tüntetésről, és mi is jelezzük a Klub Rádióban, hogy lesz egy ilyen tiltakozási lehetőség.”