Olivér
0 °C
4 °C

Tudatos hazugsággal vádolják az MTV Híradóját

2011.12.27. 17:29 Módosítva: 2011-12-27 21:01:45
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége közleményben tiltakozott amiatt, hogy az MTV december 22-ei Híradója tudatosan félretájékoztatta a közvéleményt a mozgáskorlátozottaknak készült Suzuki átadásáról szóló riportban. A szövetség valószínűleg az NMHH-hoz fordul az ügyben.

A MEOSZ honlapján olvasható közlemény „tudatos hazugsággal” vádolja az MTV Híradóját. Mint Derera Mihály, a MEOSZ Oktatási Továbbképző és Távmunka Intézet igazgatója az Indexnek elmondta, "a riportot készítők pontosan tudták, hogy a szövetség kritikusan kezeli a mozgáskorlátozottaknak kifejlesztett Suzukit és a kormányzat által kidolgozott támogatási rendszert, de a riportban csak azokat a részeket használták fel, ami kedvezett a „hibás döntés” propagálásához".

Nem akartak asszisztálni

A Derera Mihály által jegyzett közlemény szerint az MTV riportere december 22-én felkereste őket, hogy hátéranyagot forgasson a Suzuki Swift GLX délutáni átadásához. A szövetség főtitkára jelezte a riporternek, hogy a szövetség úgy döntött, nem vesznek részt az átadáson, mert nem értenek egyet a vásárlási feltételekkel és a kialakított rendszerrel.

Ezt követően a riporter kiment egy stábbal, és kérésükre Derera Mihály a stábbal együtt beült a saját autójába és elmondta a forgatócsoportnak, hogy a legtöbb mozgássérült csak automata sebességváltós gépkocsit tud vezetni, ők sem csak egyfélét, ezért nem jó, hogy az új rendszer szerint csak egy típust lehet választani, és az sem automata.

Derera Mihály
Derera Mihály

A stáb ezután riportot készített a MEOSZ elnökével, Dr. Hegedűs Lajossal, aki összegezte azt a véleményét, hogy a kormányzat által kidolgozott támogatási rendszert hibásnak tartják, mivel a támogatás kétharmada a Széchenyi Bankhoz kerül és nem az érintettekhez.

"A Híradó (a tudósítás 20:46-22:48 között látható) azonban ezt az interjút nem használta, és a nyilatkozatomból is csak egy mondatot vett át, így megváltoztatva annak az értelmét" - mondja Derera. Az MTV az adásba került tudósítással így azt a látszatot keltette, mintha minden rendben lenne ezzel a támogatási rendszerrel, és a szakmai szervezetek nem tiltakoztak volna miatta.

A MEOSZ szerint „a közszolgálati televízió híradója négy dologban tett tudatosan hamis állítást. Az első, hogy "speciális, a mogáskorlátozottaknak tervezett" kocsiként tüntette fel a közönséges Suzuki 1,2 GLX-et. A második, hogy az összeállítással azt sugallta, hogy a gépkocsi kerekesszékeseknek is alkalmas. A harmadik, hogy a kedvezményről úgy beszélt – miközben tudatában volt ennek ellenkezőjéről – mintha az a mozgáskorlátozottakat gazdagítaná. A negyedik, hogy a kedvezmények mellett még azt is felsorolta, hogy kevesebb utánajárással jutnak hozzá az érintettek a gépkocsihoz, miközben most az országban csak nyolc helyen intézhető a Széchenyi bankkal kötelezően megkötendő szerződés".

Derera Mihály az Index kérdésére elmondta, felháborító, hogy annak ellenére, hogy az MTV stábja akart elmenni hozzájuk, és nem ők kértek lehetőséget a nyilatkozatra, kihagyták szempontjaikat a riportból, illetve a szerkesztett anyagban megváltoztatták mondatai értelmét. A szövetség feltehetően az NMHH-hoz fordul az ügyben, de a pernek nem látják értelmét, mivel ahogy Derera elmondta, „lehet, hogy engem kárpótolni tudnának egy helyreigazítással, de mi lesz azokkal a százakkal, akiket átvágnak ezzel az autóval”.

Az üggyel kapcsolatban megkerestük az MTVA szóvivőjét, akitől azt a választ kaptuk, hogy az MTI Hírcentrum ad majd ki hivatalos reagálást.

Mint ismeretes, legutóbb Lomnici Zoltán kitakarása miatt került a figyelem középpontjába a közmédia Híradója, az ügy miatt azonnali hatállyal kirúgták az MTI Hírcentrum igazgatóját, Élő Gábort, és felmentették az MTVA hír- és hírháttér műsoraiért felelős főszerkesztőjét, Papp Dánielt.

Az MTV székháza előtt december 10-e óta éhségsztrájkoló közmédiások viszont azt követelték, hogy az alap mondjon fel Papp Dánielnek, és küldjék el az MTI Hírcentrum korábbi vezetőjének két helyettesét is. Mivel ez nem történt meg, az éhségsztrájkolók múlt szerda óta már Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója és Belénessy Csaba, az MTI vezérigazgatójának felmentéséért küzdenek.

Nem ökumenikusok, krisnások

Az MTV Híradójában december 26-án is történt egy csúsztatás a Krisna-tudatú hívek Blaha Lujza téri ételosztásáról szóló riportban. A tudósítás végén nem a krisnások Ételt az Életért programjának számlaszámára, hanem az Ökumenikus Segélyszervezet Ételt az Éhezőknek adományszámára hívták fel a figyelmet.