Nyolcszázmillió forintot is megér fél perc

2012.02.05. 16:12
A Super Bowl hagyományosan az év legnézettebb tévés eseménye az USA-ban, sem a Megasztár ottani megfelelőjének tekinthető American Idol döntője, sem az Oscar-gála, de még a 2012-es londoni olimpia nagy érdeklődéssel várt versenyszámainak döntői (úszás, 100m-es síkfutás, kosárlabda) sem érhetnek fel a várhatóan 100 millió néző felett produkáló amerikaifutball-döntővel. A meccs előtt és közben sugárzott reklámperceket az éppen közvetítő tévétársaság (rotációs rendszer van, minden évben más kapja meg a döntőt) annyiért adja, amennyiért nem szégyelli - idén átlagosan 3,5 millió dollárért (778 millió forint) lehetett kapni fél percet.

A döntő 0.30-kor kezdődik, éjféltől kövesse az Indexen!

Tavaly a Fox közvetítette a Pittsburgh - Green Bay meccset, ami hozott 111 millió nézőt, ezzel az amerikai tévétörténelem legnézettebb eseménye lett. A reklámperceket átlagosan hárommillió dollárért értékesítette a csatorna, ami úgy 200 000 dollárral volt több, mint a 2010-es döntő alatti reklámidőért elkért összeg. Ezt fejelte meg az NBC idén még félmillióval, ráadásul úgy, hogy még mielőtt a futballidény szeptember 8-án elkezdődött volna, a rendelkezésre álló reklámidő 20 százalékát már el is adták, novemberre pedig egyetlen félperces reklámidő sem maradt a meccs alatti 35 percből (a tiszta játékidő hatvan perc mellesleg).

000 138010865
Fotó: Michael Heiman

Az idei hirdetők összetétele nagyjából megegyezik a tavalyival, bár  az Adweek.com értesülései szerint az autógyártók még nagyobb számban jelennek meg a döntőben, mint tavaly, amikor rekordszámú, húsz reklám is ilyen témájú volt. Idén a General Motors öt alkalommal is kínálja majd portékáját, a Volkswagen a harmadik negyed alatt egy hatvan másodperces reklámmal jelentkezik, a tavalyi év legjobbjának választott, Csillagok háborúja-tematikájú kisfilm kvázi folytatásával. A reklámozók egyébként kihasználták, hogy a nyári olimpiát szintén az NBC közvetíti, és olyan üzleteket igyekeztek kötni, amiben a két eseményre szóló csomagokat vásárolhattak.

Nemcsak az autógyárak fantáziáját izgatja a várhatóan 100 millió feletti nézettség, az Anheuser-Busch sörgyár négy és fél percnyi reklámidőt vásárolt magának, de lesz új Coca- és Pepsi-Cola-reklám, M&M's-szpot és a GoDaddy.com is elővezeti az erre az évre esedékes csajos reklámját. Ami a filmbemutatókat illeti, az Adweek szerint kevesebb előzetest mutatnak be a holnap esti (na jó, hétfő hajnali) meccs alatt, sőt, egy meg nem nevezett stúdió a szokásokkal ellentétben nemhogy több reklámpercért könyörög, hanem lemondott két szpotot is. Az Avengers (Bosszúállók), a GI Joe 2, a Sötét lovag: Felemelkedés és az új Pókember előzeteseit viszont biztos látjuk majd.

000 138062387
Fotó: Mike Coppola

Nem minden percet értékesítenek a tévék: a reklámidő 18 százalékát saját, főleg bemutatás előtt álló sorozataik hirdetésére tartják fent, így a The Voice című énekes-tehetségkutatót és a Smash című zenés sorozatot (egy musical színpadra viteléről szóló dráma) biztos többször is bemutatják majd két akció szünetében.

Érdekes egyébként összevetni a mostani közvetítést az első Super Bowl számaival. Az 1967 január 15-én rendezett mérkőzést az NBC és a CBS egyszerre közvetítette (először és utoljára a Super Bowl-ok történetében), de a meccsről egy teljes felvétel sem maradt fent. Az NBC 37 500 dollárt (8,3 millió forint) kért egy félperces reklámért, és 24,4 millió nézőnek közvetített, a CBS adását 26,8 millió amerikai látta, náluk a reklámpercek 42 000 dollárba kerültek (9,3 millió forint).