A tehetségkutatók a tévé pénzgyárai

2012.04.13. 10:46 Módosítva: 2012.04.13. 10:46
Az elmúlt öt év trendjének megfelelően 2011-ben ismét az American Idol nevű tehetségkutató bizonyult a legnagyobb bevételt termelő tévéműsornak az USA-ban. A Forbes és a Kantar Media közös felmérésben annak alapján rangsorolták a műsorokat, mennyi pénzt áldoznak az adás közben leadott reklámpercekre a hirdetők. Mivel a tehetségkutatók és a drámák egyórás, a sitcomok félórás blokkokat töltenek ki a műsorrendben, az adatok félórára vonatkoznak.

Az amerikai Fox televízió zászlóshajójának számító American Idol (nálunk a Megasztár formátuma áll hozzá a legközelebb) nem túl jól kezdte a 2011-es évet, a januári évadnyitóra csak 22 millió néző volt kíváncsi, ami csak elsőre tűnik hatalmas nézettségnek - 2010-ben ilyenkor 24 százalékkal több amerikait érdekeltek a tehetségek. Mivel azonban a network tévék nézettsége eleve esett úgy 6 százalékot, az Idol nézőszám-csökkenése nem túl nagy érvégás a Fox-nak, ráadásul a 18-49-es korcsoportban, amit a reklámozók a legfontosabbnak tartanak, a csatorna az Idol segítségével az élen végzett az amerikai televíziók nézettségi versenyében.

Mivel az Idol még így is a legnézettebb műsornak számított a fiatalok körében, a   reklámperceket ennek megfelelően elég magas áron tudta értékesíteni a Fox: félóránként 6,64 millió dollárt keresett, ami csak 6 százalékkal kevesebb, mint a 2010-es adat. A második helyen a nálunk is sikeres X Factor amerikai kiadása végzett, aminek az a Simon Cowell a szellemi atyja és egyik zsűritagja, aki miatt az American Idolt olyan sokan nézték a múltban.

Az X Factor indulását hatalmas érdeklődés övezte, de a nézettsége elmaradt a megjósolt húszmilliós átlagtól (12,4 milliót tudott). 18-49-ben így is kiválóan teljesített, így érthető, hogy a hirdetők nem sajnáltak 5,5 millió dollárt kifizetni egy félórás blokk reklámperceiért (kb. 9 perc jut ennyi műsoridőre). Amikor a műsor idén szeptemberben visszatér, hiába ül majd Cowell mellett Britney Spears is a zsűriben, a reklámozók a tavalyi nézettség alapján fizetnek, így a Fox, legalábbis a Forbes szerint legalább 20 százalékkal alacsonyabb összegre számíthat.

A harmadik helyen található Két pasi meg egy kicsi félóránként (az ő esetükben epizódonként, hiszen egy sitcomról van szó) 3,24 millió dollárt keresett, ami pont kétmillióval több, mint amennyit a sorozat 2010-11-es évadának főszereplője, Charlie Sheen vitt haza részenként. A listán egyébként főleg bejáratott sorozatok szerepelnek (Grace klinika, Glee, Született feleségek) és az X Factor mellett csak egyetlen kakukktojást találunk, a mindössze 13 epizódot megélő Mad Love című vígjátékot, ami 2,49 millió dollárt ért meg a hirdetőknek - főleg azért, mert két népszerű sorozat, az Így jártam anyátokkal és a már említett Két pasi meg egy kicsi között került adásba.

A teljes lista

  1. American Idol (Fox)  - 6,64 millió dollár
  2. X Factor (Fox) - 5,5 millió dollár
  3. Két pasi meg egy kicsi (CBS) - 3,24 millió dollár
  4. Glee (Fox) - 2,83 millió dollár
  5. Grace klinika (ABC) - 2,75 millió dollár
  6. Dancing with the Stars (Szombat esti láz - ABC) - 2,72 millió dollár
  7. Született feleségek (ABC) - 2,61 millió dollár
  8. The Big Bang Theory (Agymenők - CBS) - 2,57 millió dollár
  9. Mad Love (CBS) - 2,49 millió dollár
  10. Modern család (ABC) - 2,13 millió dollár