Jön a SuperTV2

2012.07.12. 14:01
A TV2 tavaly 9 milliárdos veszteséggel zárta az évet, de Simon Zsolt, a csatorna vezérigazgatója szerint idén sikerült behozniuk az RTL Klubot, és a tulajdonos belátta, hogy előre kell menekülniük. Ősszel jön a SuperTV2, ahol a Hal a tortán mellett akár a Big Brother harmadik évada is képernyőre kerülhet. Az új csatorna a városi, nagyobb vásárlóerővel rendelkező nézőket célozza majd meg, de nagy, országos csatornává akar válni. Interjú Simon Zsolttal.

Július 9-én lejárt a TV2 földfelszíni sugárzási engedélye. Sajtóértesülések szerint a csatorna mégsem helyezi át a székhelyét más uniós országba, mint például a Viasat3, hanem a szerződés meghosszabbításáról állapodott meg az NMHH-val. Miért éri meg Magyarországon bejegyezni egy tévécsatornát most, hogy az analóg földfelszíni sugárzást egyre kevesebben fogják?

A jelenlegi tervek szerint 2014. december 31-én kapcsolják le az analóg földfelszíni sugárzást, de mi reménykedünk abban, hogy a digitális vételi megoldások terjedésével erre még hamarabb is sor kerülhet. Nekünk minden néző fontos, ezért gondoltuk úgy, hogy szerződést hosszabbítunk az NMHH-val, és továbbra is a magyar törvények hatálya alatt szeretnénk folytatni a műsorsugárzást.

Az RTL új, nagy költségvetésű adót indít ősszel RTL2 néven. Most hogy az RTL a kis csatornáival már a kábelpiacon is jelentős szereplő lett, a TV2 feladta a küzdelmet?

Az RTL Klub már két éve tervezi egy új adó beindítását. Mi fél év kemény munkával állítottuk össze azt az új stratégiai tervet és koncepciót, aminek részeként még ősszel, november elején elindítunk egy új adót, amely nagy költségvetésű saját gyártású műsorokkal próbálja majd magához vonzani a nézőket, amelyek a piaci folyamatok miatt az országos adókról a kábeltévékhez vándorolnak. Ez a csatorna lesz a SuperTV2. Azt gondolom, hogy az RTL azért sürgette meg az RTL2-t, mert mi is lépünk.

A TV2 a tavalyi évet gigantikus, 9 milliárd forintos veszteséggel zárta. A külföldi tulajdonos most mégis milliárdokat fektet ezek szerint fejlesztésbe. Miért?

Simon Zsolt
Simon Zsolt

A tavalyi veszteség jelentős része abból fakad, hogy le kellett írni több filmcsomag árát is, ami a könyvelésben súlyos milliárdokat jelent, de a cég közel sem teljesített ilyen rosszul. EBITDA pozitív volt. Ráadásul tavaly számos olyan költségcsökkentő intézkedést hoztunk, amelyek hatása csak idén jelentkezik majd.

A ProSiebenSat.1 csoportot pedig vélhetően meggyőzték a TV2 idei eredményei. A súlyos költségcsökkentések ellenére ugyanis a csatorna nézettsége évek óta nem volt ilyen közel a riválisához. Amíg például tavaly főműsoridőben a kereskedelmi célcsoportban 9,7 százalékpont volt a két adó nézettsége közti különbség, idén ez mindössze 4,2 százalékpontra csökkent. A teljes napot tekintve még kisebb a különbség a TV2 és az RTL Klub között, egyre több napot nyerünk mi, és mindezt úgy, hogy a kiadások visszafogása miatt a Megasztáron kívül nem indítottunk új műsorokat, nem kísérleteztünk, a stabilitásra törekedtünk. A hosszú Tények, hosszú Jóban Rosszban kétpúpú teve stratégia bevált.

Nézettségünk alakulása, a programráfordítások hatékonysága meggyőzte a tulajdonosokat, hogy érdemes invesztálni a csatornába és a cégbe. A televíziós trendekhez és a piac átstrukturálódásához képest ugyan késve, de elindítottuk a FEM3-at és a PRO4-et. Kábelcsatornáink lefedettsége és nézettsége folyamatosan nő, a FEM3 mára a második legnézettebb női csatorna.

A portfóliónk ugyanakkor csak egy új, nagy költségvetésű adóval lehet teljes. Ráadásul a válság miatt a reklámpiac is folyamatosan szűkül, és hiába nő idén akár 15 százalékkal is a részesedésünk ezen a piacon, évi 12-14 milliárd forintból nem tudunk fenntartani egy ekkora céget. Így egyre fontosabbá válnak a a kábel- és műholdszolgáltatóktól érkező árbevételek. Ezt a tulajdonosok is megértették, és támogatnak minket. A csatorna-portfólió megerősítésén és bővítésén túl jelentős technikai fejlesztéseket is finanszíroznak: ősztől mind a TV2, mind a SuperTV2 HD minőségben sugároz majd.

Ez azt jelenti, hogy a TV2 eladásáról szóló, időről időre felröppenő híreknek nincs semmi valóságalapja?

A ProSiebenSat.1 csoport tavaly több érdekeltségétől is megvált, így a Benelux-államokban a Sanoma vett át tévéadót, de a skandináv piacon is megpróbálták értékesíteni az érdekeltségeiket. A TV2 már ekkor sem volt az eladásra kínált cégek között, de persze ez nem jelenti azt, hogy időről időre nem kopogtattak érdeklődők, potenciális vásárlók.

Most viszont 2016-ig szóló üzleti tervet készítettünk, ami azt jelenti, hogy a TV2 tulajdonosainak igenis még tervei vannak a magyar piacon, és a csatorna valószínűleg annak a csomagnak lesz része, amelyet a ProSiebenSat.1 kockázati tőke tulajdonosai megvételre felkínálnak majd a cégcsoport átalakítása és racionalizálása után. Majd 3-4 év múlva.

A TV2-nek már most van két kábeladója, a nőknek szóló FEM3, és az inkább férfias PRO4. Ezek leginkább a TV2 archívumából válogatnak. A SuperTV2 is ilyen csatorna lesz?

Az elmúlt hónapokban külföldi szakértőkkel, köztük az amerikai televíziós piacot jól ismerő tanácsadókkal dolgoztunk az új csatorna koncepcióján. A SuperTV2 egy általános, széles közönséget megcélzó szórakoztató csatorna lesz, amely ugyanakkor prémium tartalmat is szolgáltat. Úgy is mondhatnánk, hogy a TV2 VIP-klubja. Nem ismétlő csatorna lesz, premier filmeket és sorozatokat, valamint vadonatúj sajátgyártású tartalmakat is kínálunk majd. Az aktuális tévés trendeknek megfelelően a TV2-n már megismert márkák kiterjesztése is látható lesz.

Ez azt jelenti, hogy lesznek olyan műsorok, amelyeket elcsúsztatva láthatnak majd a nézők a SuperTV2-n, hogy így igazodjunk egyes nézői csoportok igényeihez, lesznek olyan műsorok, amelyeket pedig az ingyenesen fogható TV2 sugárzási időpontja előtt már bemutatunk majd a testvércsatornán. Több olyan műsor is újraindul új részekkel, amit a TV2-n szerettek meg a nézők, és több olyan tévés személyiséggel is tárgyalunk, akiket a TV2-n lehetett látni régebben.

Mely hálózatokon lesz fogható az új adó?

Egyelőre még folynak a tárgyalások a szolgáltatókkal, így a UPC-vel és a T-Home-mal is. A november eleji indulásra várhatóan minden nagyobb szolgáltatóval sikerül megállapodnunk, szeretnénk, ha az új adó az alapcsomagban lenne elérhető, vagyis a lakosság akár hatvan százaléka is foghatná már idén ősszel.

De mégis milyen műsorokkal indul el az új csatorna? Lehet már tudni pár címet, formátumot?

Nem árulhatunk el most még minden konkrétumot, de például a Hal a tortán ismétlései nagyon jó nézettséget érnek el estéről estére a FEM3-on, ezért biztos, hogy ez a formátum, ha kisebb változtatásokkal is, de új részekkel fog jelentkezni. Ugyanígy nagyon sikeres volt a TV2-n a Nagy Duett, és a kábeladókon is szép számokat érnek el a műsor ismétlései, ezért úgy gondoljuk, hogy ezt a műsort is érdemes újrakezdenünk.

A Voice úgy kerül majd a képernyőre, ahogy a formátumot Németországban vetítették, ahol a Pro7-en és a Sat1-en is futottak a tehetségkutatóhoz kapcsolódó műsorok. Így a Voice gálaadásai a TV2-n mennek majd, de több kísérőprogram is a kábeladóra kerül. Az új csatornán lesz Tények, a TV2 piacvezető hírműsora is, kicsivel másképp, mint ahogy azt eddig megszokhattuk.

Emellett a SuperTV2-n számos olyan filmet is vetítünk ősztől, amit először magyar tévében nálunk láthatnak a nézők, és természetesen új, amerikai sorozatokkal is készülünk.

Készülnek napi valóságshow-val? AT V2 esetében minden ősszel felmerül, hogy végre elindítják a Big Brother harmadik évadát. Esetleg a Super TV2-re kerül ez a műsor?

Amikor belevágtunk az új adó tervezésébe, a SuperTV2 kifejezetten valóságshow adónak készült, itt sugároztuk volna a Big Brother napi összefoglalóit. De azóta változott a piac, egy ilyen jellegű műsorral véleményünk szerint jelenleg már nem lehet igazi sikert elérni, a Való Világ miatt egyszerűen elfáradt a formátum. De ez nem jelenti azt, hogy soha nem lesz majd Big Brother a SuperTV2-n.

Kiknek szánják az új csatornát? Más a célcsoportja mint a TV2-nek?

A SuperTV2 nem egy rétegadó lesz. Ennek ellenére úgy állítottuk össze a műsorstruktúrát, hogy figyelembe vettük a városi, fiatalabb rétegek folyamatosan változó tévénézési szokásait. Nem arról van szó, hogy az értelmiségnek csinálunk csatornát, ami, ha sikeres lesz, bevonzza a szélesebb nézői rétegeket is, hanem, hogy olyan országos adót indítunk, ami bátrabban meri kiszolgálni ezeket, az amúgy magasabb vásárlóerővel bíró nézőket is.

Mi lesz a két másik kábelcsatornával?

A négy éves üzleti terv része, hogy a SuperTV2 mellett a FEM3-on és a PRO4-en is megjelennek majd saját gyártású tartalmak, azt szeretnénk, ha ezek az adók is megerősödnének az elkövetkező években, és a TV2 portfóliójának jövedelmező részévé válnának.

Mit várnak az új csatornától? Milyen nézettségi számokat kell elérnie?

Az üzleti terv nem a Super TV2-re szab meg nézettségi elvárásokat. Az a célunk, hogy a cég jelenlegi 16 százalék körüli közönségaránya, három-négy éven belül 20 százalék fölé emelkedjen. Ehhez az kell, hogy sikeres legyen a SuperTV2 mellett a két tematikus csatorna is, illetve a piaci folyamatok ellenére megálljon a TV2 nézettségvesztése. Azt szeretnénk, ha a SuperTV2 három éven belül egy a Viasat3-hoz hasonló közepes nézettségű csatorna lenne, akár a harmadik legnézettebb kereskedelmi tévé.

A TV2 az új adó indítása mellett az új felületekre is nagyobb hangsúlyt fektet majd, vagy a hagyományos televíziózásban hisznek?

Mindig nagy dilemma egy tévének, hogy a netes vagy VOD-tartalmai mennyire befolyásolják a fő bevételi forrást jelentő csatorna nézettségét. A Megasztár esetében például a videósite átlagos látogatottsága az adást követő napokban meghaladta az egymilliót, erre már nem mondhatjuk, hogy az, hogy minden tartalmunk ingyen feltettük a netre, nincs hatással a nézettségre.

A digitális videotékák pedig egyelőre nem terjedtek el eléggé, a TV2-n futó Katedrális volt például tavaly az egyik legnépszerűbb megvásárolható tartalom a UPC és a T-Home kínálatában, mégis pár ezren fizettek csak azért, hogy reklámok nélkül megnézzék a minisorozatot. Ezek a bevételek jelenleg elhanyagolhatóak a TV2 számára.

A TV2 ott lesz a neten, bár ezt még mindig leginkább egy promóciós felületnek tartjuk, és természetesen a digitális tévék online tékáiban is jelen vagyunk, és jelen is leszünk. De a mi célunk, hogy jó tartalmakat gyártsunk, és nézett csatornákat tartsunk fenn, a tartalmainkat pedig bizonyos feltételekkel átengedhetjük akár a szolgáltatóknak is, hogy értékesítsék ők az ügyfeleiknek.