Pandora, Gabriella
7 °C
14 °C

Meddig lesznek még újságosbódék?

2012.08.23. 15:27 Módosítva: 2012-08-24 00:16:50
A magyar nyomtatott lapok példányszámának masszív csökkenésében még az alagút közepe sem látszik. 2012-ben a Magyar Hírlap minden hetedik, a Népszabadság és a Magyar Nemzet minden tizedik olvasóját elvesztette. A piacon egy szem női lap volt csak képes növekedést felmutatni.

Az mfor.hu a Magyar Terjesztés-Ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb, második negyedévre vonatkozó adatait összesítve igen borús képet fest a magyar nyomtatott sajtó helyzetéről.

A politikai napilapok közül a Magyar Hírlap bukott a legnagyobbat, Széles Gábor ugyanis 940 darabbal tudott kevesebbet eladni a liberális oldalról kivásárolt újságjából ebben a negyedévben, az összes eladott példányszám így 9678-ra csökkent, azaz a minisztériumi és önkormányzati megrendeléseken kívül nagyjából húsz ember ha olvassa Bayer Zsoltékat.

A Magyar Hírlap évi szinten 13,3 százalékra rúgó visszaesése mögött a második legrosszabb adatot a Népszabadság produkálta: a Csintalan Sándor látókörébe került lap második negyedéves 57 003 értékesített példánya ugyanis 11 százalékkal – 7 ezer példánnyal – kevesebb az egy évvel ezelőttinél. A negatív rangsorban a harmadik a Magyar Nemzet lett, melynek 41 364 darab eladott példányszáma az előző évihez képest 9,9 százalékos, 4559 darabos csökkenést mutat.

A legkisebb veszteséget a szerkesztőségi balhéval küszködő Népszava szenvedte el, mondjuk a 6,5 százalékos csökkenést ők sem fogják kitenni a Munkásmozgalmi Panteon falára. A napilapok közül egyedül a Nemzeti Sport tudott bővülést felmutatni, mely valószínűleg a Sergio Ramoséknak köszönheti 59 427 darabos második negyedéves eredményét, ami komoly  916-tal több az előző negyedévinél. Azonban az 1,7 százalékos negyedéves növekedés éves szinten összességében még mindig 5,8 százalékos visszaesést jelent.

kozeleti 120823

A közéleti-gazdasági hetilapok ebben a negyedévben még a napilapoknál is nagyobbat buktak. A Figyelő például minden negyedik olvasóját elvesztette, a második negyedévben eladott 9040 példány 2769 darabbal kevesebb az egy évvel ezelőttinél, negyedéves viszonylatban pedig 1046 darabos csökkenést kell elkönyvelnie a kiadónak. A HVG is katasztrofális negyedévvel zárt, hiszen a piacvezető hetilap eladásai 16,2 százalékkal, vagyis 10 082 darabbal estek vissza éves szinten. A Heti Válasznak és a 168 órának nem kell szembenéznie ekkora veszteséggel, a „polgári” lap 15 689-es értékesítése ugyanis csak 1,4 százalékkal maradt el az előző negyedévtől, de azért ez is 8,3 százalékos csökkenés az egy évvel ezelőtti teljesítményhez képest. A baloldali 168 óra is viszonylag alacsony szinten tartotta a veszteséget, a 18 713 darab eladott lap ugyanis csak 4,2 százalékos veszteséget jelent mind negyedéves, mind éves szinten.

chart id 750 2012 08 22t16 21 29 02 00.png

A zuhanást a nyári limonádéban jeleskedő bulvárlapok sem tudták megállítani. A Blikk 164 243 darabos átlag eladott példányszáma ugyanis negyedéves szinten 11,9 százalékos visszaesést mutat a 73 060 darabbal csak 5,6 százalékkal csökkenő Bors-eladásokhoz képest. A Blikk azzal vigasztalódhat, hogy éves szinten a tendencia megfordult, és a Bors 10,8 százalékos csökkenésével szemben csak 2,2 százalékos lemorzsolódást kell elkönyvelnie.

A hetente megjelenő bulvárlapok között a Story szenvedte el a legnagyobb veszteséget, negyedéves szinten 5,7, éves szinten pedig 11,4 százalékot. De a Hot! magazin eladásai is közel hasonló arányban csökkentek: Április és június között 5,2 százalékkal adtak el kevesebb Hot!-ot az év első három hónapjához képest, az előző évi teljesítménytől pedig 10,6 százalékkal maradtak el.

chart id 751 2012 08 22t16 22 45 02 00.png

Az adatok alapján már vasárnap sem vesznek túl sok újságot az emberek, a Vasárnapi Bors eladott példányszáma negyedéves szinten 10,6 százalékkal, éves szinten pedig 11,6 százalékkal csökkent. A Vasárnapi Blikk eladásai az előző negyedévhez képest csak 4,1 százalékkal csökkentek, ami az előző évi értékesítésnél 7,5 százalékkal kevesebb. A kategóriában a piacvezető továbbra is a Vasárnap Reggel, amiből a második negyedévben 130 586 darabot vettek – ez 5,4 százalékos negyedévi, és 6,9 százalékos éves csökkenés. A legkisebb hétvégi lapnak, a Vasárnapi Híreknek lett a legkisebb a vesztesége is, kiadójának 5,4 százalékos negyedéves csökkenéssel és 4 százalékos éves csökkenéssel kellett számolnia.

chart id 513 2012 08 22t16 23 37 02 00.png

A nyomtatott lapok piacán egyedül egy női magazin szerepelt jobban, mint tavaly. A Kiskegyednek 197 044 darabbal ugyanis negyedéves szinten sikerült egy minimális, 0,2 százalékos növekedést produkálnia, ami éves viszonylatban 3 százalékot jelent. Ezzel csökkent a piaci hátránya a rivális Nők Lapjával szemben, mely negyedéves bázison 208 037 eladott példánnyal 2,1, éves bázison pedig 3,6 százalékos csökkenést volt kénytelen elkönyvelni.