Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Ma hajnalra virradóan 1949 óta 64. alkalommal adták át a televíziós Oscart, azaz az Emmy-díjakat. Az évek során az amerikai tévéakadémia szobra szépen lassan a második legfontosabb szórakoztatóipari elismeréssé nőtte ki magát, a gálát a Los Angeles-i Niokia Theater-ben rendezik, ahol pont olyan vörös szőnyegen vonulnak be a sztárok, mint az Oscarra, itt is fontos, ki, melyik divattervező kreációjában parádézik, szóval első blikkre meg sem lehet különböztetni a nagy testvértől.
Ez nem az Oscar
Pedig van különbség, míg az Oscar-gála producerei vért izzadnak, hogy fiatalosak legyenek, az Emmy-nek ez általában sikerülni szokott. A 18-49-es és 18-34-es kereskedelmi célcsoportban a tavalyi gála közvetítése magasabb nézettséget hozott, mint az azt megelőző négy díjátadó, és ha abból indulunk ki, hogy a tegnap esti műsort az a Jimmy Kimmel vezette, akit céltudatosan a fiatalok tévé elé ültetése miatt választottak ki a feladatra, az idei gála nézettsége még magasabb lehet.
Az idei gálára a hagyományoknak megfelelően az HBO érkezett a legtöbb, 81 nevezéssel, a CBS 60, az amerikai köztévé, a PBS 58 díjat vihetett el összesen. Ebbe természetesen nemcsak a nemrég véget ért gálaműsor során átadott fő kategóriák tartoznak bele, hanem az ún. kreatív, azaz technikai díjak is, melyeket egy héttel korábban már kiosztottak (erről itt olvashatnak). A kábelcsatornák (HBO, Showtime, AMC, FX, stb.) azóta számítanak Emmy-díjak nagy esélyeseinek, mióta a 2000-es évek elején átrendeződött az amerikai tévés piac, és az igazán merész, értékes tartalmat nem a négy nagy országos tévén (ABC, CBS, NBC, Fox), hanem a kisebb adókon találták meg a nézők.
Sótlan Kimmel
Jimmy Kimmel egy ilyenkor szokásos montázzsal kezdte az estét, ami nagyjából annyira volt vicces, mintha Maksa Zoltán Benny Hillnek öltözve olvasta volna fel a költségvetést. A kisfilm sztorija szerint Kimmel nem akarja levezetni a gálát, mert szétbotoxozta az arcát, erre a legjobb színésznő kategóriák jelöltjei addig verik, míg helyre nem jön az arca. Ennél azért többet vártunk Kimmeltől, aki a nyitó monológban sem nagyon villogott, sőt, kétszer bakizott is, és csak egy jó pont eresztet el Obama elnök és a Homeland című politikai krimisorozat kapcsolatáról. A műsorvezető egyébként feltűnően karcsúra fogyott a gálára, mint ahogy Alec Baldwin is ledobott magáról vagy 15 kilót nyáron.
A műsor érdemi részében előzetesen nagy versenyt jósoltak a szakértők, a legjobb drámai férfiszínész kategóriában tulajdonképpen nem is volt esélytelen szereplő (Steve Buscemi - Gengszterkorzó, Hugh Bonneville - Downton Abbey, Bryan Cranston - Totál szívás, Michael C. Hall - Dexter, Damian Lewis - Homeland és Jon Hamm - Reklámőrültek), mind a hat dráma (Downton Abbey, Totál szívás, Genszterkorzó, Trónok harca, Homeland és Reklámőrültek) nyerhetett volna, és ugyanez volt jellemző a legjobb drámai mellékszereplő kategóriákra is.
Menetrendszerű meglepetések
Az Emmy története persze az Oscaréhoz hasonlóan bővelkedik meglepetésekben, 1989-ben Richard Mulligan lett a legjobb férfi főszereplő a vígjáték kategóriában, miközben olyan ellenfelei voltak, mint Michael J. Fox, Ted Danson, John Goodman vagy Fred Savage. 1999-ben a Kisvárosi rejtélyek lett a legjobb dráma és nem a Maffiózók, James Spader 2004-ben és 2005-ben is legyőzte James Gandolfinit, Hugh Laurie-t, és Kiefer Sutherlandet a legjobb drámai színész kategóriában, és még sorolhatnánk. Igen tekintélyes azoknak a színészeknek a listája is, akik soha nem nyertek még Emmy-t, a tévéakadémia még csak nevezni sem volt hajlandó a Drót című zseniális sorozatot, szóval azon igazán nem lehetett csodálkozni, hogy a 64. gála is tartogatott pár meglepetést.
Szinte biztosra lehetett venni, hogy Az elnök emberei és a Született feleségek egykori szereplője, az idén elhunyt Kathryn Joosten megkapja poszthumusz Emmy-díját a legjobb mellékszereplőnő (vígjáték) kategóriában, de az akadémia inkább a Modern családot favorizálta, és Julie Bowennek adta a szobrot, aki a köszönőbeszédébe háromszor is belecsempészte a mellbimbótakaró szót. A Modern család kapott még díjat a rendezésért (Steve Levitan) és Eric Stonestreet zsinórban másodszor lett a legjobb mellékszereplő a vígjáték kategóriában. Természetesen ez a sorozat lett a legjobb komédia is. Tavaly a Modern család öt szobrot vihetett haza, idén megálltak négynél.
Ria, ria
Mi, magyarok is örülhetünk egy kicsit, hiszen Louis CK (a Székely Lajost kellett angolosítani a szüleinek) a Louie című vígjátéksorozat egyik forgatókönyvéért és egy stand-up műsoráért is kapott egy-egy szobrot. CK-t esélyesnek tartották a legjobb vígjátékszínészi kategóriában is, de ott meglepetésre Jon Cryer nyert a Két pasi meg egy kicsiből. A győzelem láthatóan őt magát is meglepte és kicsit szétszórt beszédet mondott, de az is lehet, hogy tényleg jó színész. A legjobb vígjátékszínésznő Julia-Louis Dreyfus lett, az HBO Alelnök című sorozatának főszereplője. Dreyfus már a harmadik Emmy-díját nyerte egyébként.
A vígjáték kategória legjobb pillanata az volt, amikor Melissa McCarthy, a Mike &Molly egyik címszereplője a férfi főszereplő kategória jelöltjeit mustrálta és szólt be nekik kissé pajkosan, Larry David kopaszságáról például azt mondta, hogy ő borotváltan szereti. Díjátadó társa, Mindy Kaling ezen már hangosan röhögött.
A drámai szekció közül a legjobb férfi mellékszereplőt osztották ki elsőként, Aaron Paul, a Tiszta szívásért nyerte. A színész ugyan már másodjára nyerte meg a kategóriát, de láthatóan könnyekig hatódott, nagy megilletődöttségében pedig elfelejtette megköszönni a díjat Bryan Cranstonnek, a sorozat főszereplőjének. Ugyanitt Claire Danes lett a legjobb női főszereplő, a terhes színésznő a Homeland című sorozatban alakít bipoláris CIA-ügynököt kiválóan.
A Homeland a legjobb forgatókönyvért is kapott egy szobrot, és Damian Lewis lett a legjobb férfi főszereplő, szintén a Homelandben nyújtott alakításáért. Ezek után mér senkit nem lepett meg, hogy a Homeland lett a legjobb dráma. A sorozat egy nyolc éves iraki hadifogságból hazatérő amerikai tengerészgyalogosról szól, akiről egy CIA-ügynök azt sejti, hogy átállt a másik oldalra, és terrorcselekményt készül elkövetni az USA-ban.
Minik
A Downton Abbey című brit sorozat tavaly még a legjobb minisorozat kategóriákban indult és tarolt, idén a drámai sorozatok közé sorolták, ami nagy hiba volt, hiszen csak Maggie Smith kapott szobrot a legjobb női mellékszerepért, pedig az amerikai köztévén és a BBC-n vetített sorozatot 16 kategóriában is jelölték. A legjobb minisorozatok vagy filmek között általában az HBO szokott nyerni sok szobrot, de az elsőt, a legjobb mellékszereplőnőnek járót Jessica Lange kapta a 17 díjra jelölt American Horror Story című kattant horrorsorozatért. Az itthon sajnos nem látható széria egy házról szól, amiben együtt élnek holtak és élők, a ház jelenlegi és egykori lakói.
A minisorozatok között az American Horror Story mellett a Hatfields&McCoys című westernt jelölték a legtöbb, 16 kategóriában. Az USA történetének legvéresebb családi viszályáról szóló hat órás sorozat első díját Tom Berenger kapta a legjobb mellékszerepért, teljesen jogosan, nála jobban hegyi rablót nemigen tud alakítani senki. "Tíz-tizenegy kisebb Emmy-t kellett volna ebből készíteni", mondta a díjra mutatva, majd felsorolta a sorozat pár mellékszereplőjét, akik szerinte pont annyira megérdemelték volna a díjat, mint ő. Kár, hogy a beszédét lekeverték. Bezzeg a legjobb férfi főszerepért első Emmy-díját nyerő Kevin Costnert nem merték, meg is köszönte a romániai stábnak a munkáját, ugyanis a kábeles nézettségi rekordot hozó Hatfields&McCoys-t itt forgatták a szomszédban.
Az HBO sorozata nem szakadt meg, ebben a kategóriában a Versenyben az elnökségért című film forgatókönyvéért és rendezéséért kaptak díjat, és a filmben Sarah Palint alakító Julianne Moore lett a legjobb női főszereplő. A Palin-McCain elnökválasztási kampányról szóló film producere, Tom Hanks kackiás kis bajusszal az orra alatt vette át a legjobb minisorozatnak vagy filmnek járó díjat, ezzel az HBO négy szobrot is elvitt kedvenc kategóriájában.
Az este egyik legkínosabb jelenete az volt, amikor a legjobb varietéműsornak járó Emmy-díjat átvenni igyekvő Jon Stewart a széksorok között, a földön kúszott a színpad felé, miközben két riválisa, Jimmy Fallon és Stephen Colbert igyekezett ebben megakadályozni. Stewart ráadásul a díj átvételekor a protokollt sutba vágva elkáromkodta magát, és megjegyezte, hogy iszonyú kiszámítható ez a kibaszott díjátadó. Azt sem nagyon értettük, hogy Steve Jobs, az Apple egykori legendás vezére mit keresett az idén elhunyt tévések előtt tisztelgő montázsban.
Nem mindenki örült
A gálán a reality műsorokat is díjazták, kilencedik Emmy-jét kapta a The Amazing Race, legyőzve többek között a hamarosan nálunk is bemutatkozó The Voice-t. Seth MacFarlane kicsit beszólt a műfajnak, amikor bemutatta a legjobb reality műsorvezetőt, a Szombat esti láz amerikai anyukájának, a Dancing with the Stars című táncos műsornak házigazdáját, Tom Bergeront. A legnézettebb tévéműsornak számító Amercian Idol-t úgy látszik hiába jelölik akárhány kategóriában, nem fog nyerni Emmy-t, míg világ a világ.
Az este másik két nagy vesztese a Reklámőrültek és a Trónok harca volt, előbbit 17, utóbbit 11 kategóriában nevezték, de csak az HBO fantasy-sorozata tudott nyerni hat kreatív Emmy-t. A hatvanas évek reklámszakembereiről szóló Reklámőrültek idén díj nélkül maradt. A nyertesek teljes listáját itt olvashatják.