További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Zabálják a zombikat
A magyar sorozatfüggőket az elmúlt pár évben nagyon elkényeztették a hazai csatornák. A legnézettebb 30 amerikai széria közül jó, ha öt nem érkezett meg valamelyik adó műsorára, ráadásul számos esetben az amerikai premier után nem sokkal mi is láthattunk az újoncokat, a Flash Forward például az AXN, a Trónok harca az HBO jóvoltából került rekordsebességgel elénk, de volt még példa bőven. Az amerikai tévés idénykezdet éppen ezért lehet érdekes annak a hazai médiafogyasztónak, akit nem elégítenek ki a kereskedelmi tévék saját gyártású tehetségkutatói, a parasztromantikás valóságshow, vagy a hazai sorozatgyártás elég pocsék kínálata.
Amit máris lehet látni az, hogy a korábban leginkább csak a kritikusoknak tetsző kábelsorozatok kezdik utolérni a nagyobb közönséget vonzó network tévék kínálatát. A nálunk Kemény motorosok címen a Cool műsorán látható Sons of Anarchy az ötödik évadra ért el odáig, hogy a kereskedelmi célcsoportban immáron magabiztosan verje a CBS, az NBC vagy az ABC sorozatait, az élőhalottas zombisorozat, a The Walking Dead pedig a harmadik évadot az idei tévés év legjobb nézettségével kezdte a 18-49-es célcsoportban. A két sorozatban az a közös, hogy olyan kábelcsatornán láthatók, amiért ugyan nem szednek külön előfizetési díjat, de az amerikai kábelszolgáltatók kínálatában nem az alapcsomag részei (mondjuk úgy, mint nálunk a Pro4 vagy a Story4 Tv.)
Áramtalanított családi dráma és egy tengeralattjáró
Az évad eddigi legkellemesebb meglepetése mindenképpen a Revolution című NBC-sorozat, amiben egyszer csak elmegy az áram a bolygón, de örökre, az emberiség meg csak bután bámulja a táblagépet, ami nélkül lassan azt sem tudjuk, mit kezdjünk egy doboz gyufával. A történet egy család sorsán keresztül mutatja meg, milyen lehet elektromosság nélküli világban élni, amiben az emberek azt is elfelejtették, hogyan kell gőzgépet építeni és a helyi kiskirályok vasmarokkal uralkodnak a tökéletesre sminkelt és a fodrászt azért gyakran látogató nők felett.
Az NBC Universal sorozatát hétről hétre tízmilliónál is többen nézik, és minden bizonnyal nálunk is látható lesz a Tv2-n vagy annak valamelyik testvéradóján. A scifi sikere kissé váratlan, hiszen rétegműfajról van szó, ott van például a Rejtély (Fringe), ami hetente alig hárommillió nézőt érdekel. A Revolution azért van jó helyzetben, mert előtte a The Voice című tehetségkutatót vetíti az NBC, ami a fiatalok körében az egyik legnézettebb műsornak számít.
A kritikusok az évad előtt sokat vártak a szintén egy elképzelt világban játszódó The Last Resort című drámától. A korábban a Kemény zsaruk című tökös krimisorozatot is készítő Shawn Ryan ebben a történetben egy olyan tengeralattjáróról mesél, aminek kapitánya nem hajlandó atomrakétákkal lőni Pakisztánt, és inkább partra száll egy trópusi szigeten, ahol kvázi megalapítja saját kis országát.
Az ABC műsorán látható sorozat története, megvalósítása és szereplőgárdája is nagyságrendekkel jobb, mint a Revolutioné, de mégsem tud jó nézettséget hozni. 7,3 millió nézőjével még nincs is különösebb probléma, de a 18-49-s korosztályt alig érdekli, így nem sok esélye van arra, hogy az első évad végét (22 epizód, amiből első körben 13-at rendeltek be) megérje. Mivel ezt a drámát a Sony gyártja, szintén a Tv2-n láthatjuk majd, csak azt nem tudni, mikor és hány epizódot. Az amerikai tévék ugyanis nem szívbajosak, és ha valamit nem néznek jól, azonnal leveszik a műsorról. Ettől még ott lesz a külföldre kínált csomagokban, és a Sony partnere évek óta a Tv2 idehaza.
Idén eddig egyébként két sorozat került süllyesztőbe, az Animal Practice című állatkórházas vígjáték, amit öt levetített rész után kaszáltak el, illetve a Made in Jersey című ügyvédes sorozat, ami mindössze két epizódot kapott a bizonyításra.
Szerializált nagyregények kábelen
Az idei kínálatot elnézve kezdenek szépen visszaszivárogni a 2004-ben, a Lost-premier évében népszerűvé vált szerializált, azaz összefüggő történettel operáló sorozatok. Ilyen a már említett Revolution és a The Last Resort is, vagy a 666 Park Avenue, amiben egy New York-i bérház lakói adják el a lelküket az ördögnek, de amikor fizetni kell, kibúvókat keresnek, mint egyszeri kisvállalkozó az adóbevallás idején.
Az ilyen sorozatok átka, hogy a történet megértéséhez minden epizódot látni kell, az alkalmi nézők lemorzsolódása pedig hosszú távon a széria sorsát veszélyezteti. A kábelcsatornákat ez nem nagyon érdekli, náluk a legtöbb sorozat története összefüggő. Ennek egyik oka természetesen az, hogy az előfizetőket igyekeznek folyamatosan magukhoz kötni, és arra számítanak, hogy egy izgalmas történet felénél a nézők nem fogják lemondani a filmcsatornás kiegészítő csomagokat.
Az HBO True Blood című sorozata sportot űz abból, hogy minden epizódját a cselekmény közepén, néha szó szerint egy mondat közepén zárja le. Az ilyen extrém cliffhangerek persze nem általánosak, de a jelenleg látható legjobb kábelsorozatok, mint a Dexter, a Homeland, a Breaking Bad (Totál szívás), a Spartacus, az American Horror Story, a The Walking Dead, a Trónok harca, a Kemény motorosok vagy a Boss mind szerializáltak. A kábelcsatornák nem olyan futószalagon gyártott tartalommal jelentkeznek, mint a network tévék, sokkal érdekesebb, merészebb, szókimondóbb sorozatokat tűznek műsorukra, amiket viszont pont ezért nem nagyon lehet országos tévéken főműsorban bemutatni.
De ki lesz akkor House utódja?
A nagy magyar kereskedelmi tévéken jelenleg sikeres sorozatok közül a Dr. House és a Született feleségek idén búcsúzik a képernyőtől és a szintén átlag feletti nézettséget hozó Grace klinikából sincs már sok hátra. A Miami helyszínelőknek is vége már, a New York-i és Las Vegas-i kiadás napjai is meg vannak számlálva, a helyükre pedig egyelőre nem látni, mi érkezhet. A Tv2 szerencséje, hogy az NCIS-t továbbra is jól nézik az USA-ban (heti 20 millió néző körül teljesít), így nemigen lesz vége egyhamar. Az RTL Klubon látható Castle, a Gyilkos elmék, vagy a Dr. Csont is megbízható nézettséget hoz az USA-ban, két-három évre ezzel megoldva a piacvezető magyar tévé programming gondjainak egy részét.
Örülnek is ennek a magyar tévék, mert az idei network-felhozatal meglehetősen siralmas. Az Elementary című modern Sherlock-feldolgozástól vagy a Vegas című maffiózós sorozattól sokat vártak a nézők és a kritikusok is, de a közepesnél jobb nyitóepizódok után az egyikről kiderült, hogy csak egy sima nyomozós széria, a másikról pedig üvölt a mesterkéltség és műviség. Ennek ellenére éppen tegnap éjjel kért teljes évadot a CBS mindkét sorozatból. Az újoncokból ugyanis első körben csak 13 részt szokás leforgatni, és ha a nézettség jó, akkor jöhet a "back nine" a 22 epizódos teljes évadhoz szükséges további 9 rész.
Nem lett jó a Harmadik műszak utódjának szánt kliséhalmaz, a Chicago Fire sem, unalmas és érdektelen a Szépség és a szörnyeteg-remake, a magyar nézőknek teljesen érdektelen, afféle Grace klinika-lightnak tekinthető Emily Owens MD-t pedig öngyilkosság lenne itthon bemutatni.
A nyilas, meg a szappanos
Két drámának lehet még keresnivalója a magyar közönség előtt. Az Arrow című képregénysorozat kiválóan alkalmas arra, hogy egy hétvégi délután a tévé elé ültesse a 14 éves fiúkat, csak ehhez lehet egy kicsit drágán méri a gyártó Universal. A Tv2-nek ettől még kellhet a klasszikus szuperhősös sztori, amiben egy milliomos playboy sokévnyi távollét után egy nagy íjjal esik neki a városát irányító korrupt politikusoknak, és olyan kockahasa van, hogy sajtot lehet rajta reszelni.
A másik sorozat, a Nashville talán azért futhatna be, mert egy klasszikus szappanopera, csak éppen a countryzene kulisszáira felhúzva, szóval énekelnek benne néha, de két nóta között politikusok és énekesnők csesznek ki egymással ott, ahol tudnak. Ez a sorozat akár a köztévén is feltűnhet, hiszen a gyártó ABC nem kötött kizárólagos szerződést egyik magyar kereskedelmi tévével sem.
Horrorban kéne utazni
Három olyan szériát hiányolunk a legjobban a magyar tévéből, amit a médiatörvény miatt nemigen fogunk látni az RTL Klub vagy a Tv2 kínálatában. A friss Emmy-díjas Homeland egy igen izgalmas thriller egy iraki hadifogságból hazatérő tengerészgyalogosról, akit a CIA egyik elemzője terroristának tart. A végig feszült első évadban erőszakos jelenetek, káromkodások és némi szex is van, a garantált 18-as karika és a késői kezdés miatt nemigen vállalható a kereskedelmi tévékben.
A The Walking Dead című horrorsorozat is ebben a cipőben jár, ebben dugás nem nagyon van, kifröccsenő agyvelő, félig szétszakadt zombi kislány, belezés, és vértől iszamós szereplők viszont bőven. Az élőhalottak között túlélni igyekvő maroknyi szereplő története az Arrow-hoz hasonlóan egy képregényen alapul, az AMC nevű kábeladó pedig nagyon boldog, hogy két éve bevállalták a kockázatosnak ígérkező kalandot - ötmillió körüli nézettséggel kezdett a sorozat, de már tízmillió felett jár.
Jó lenne látni itthon az American Horror Story című antológia-sorozatot, aminek minden évada egy-egy olyan házról szól, amiben valami borzasztó dolog (vagy több) történt a múltban, és ez a mostani lakókra is hatással van. Az FX kábeladó sorozata valóban nem való 18 éven aluliaknak, annak ellenére, hogy igazán meredek, véres horrorjeleneteket nem láthatunk benne, cserébe sokkal ijesztőbb, mint a lassított felvételben szétrobbanó koponyák és a rohadó fejű zombik.
Egyelőre nem tudni, hogy a magyar kereskedelmi tévék milyen sorozatokat vesznek, és azokat mikor szándékoznak adásba küldeni. Az idei kínálatból nem lesz könnyű válogatni, lehet, az év végén, 2013 elején érkező második adag új szériával jobban járunk majd. A kábeles sorozatokat viszont hiába várjuk sajnos, hacsak az HBO be nem vásárol párat közülük.