Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA prágai forradalmárok kaptak egy sorozatot
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A Dróthoz és a Maffiózókhoz hasonló kultikus sorozatokban utazó HBO az utóbbi években Közép-Európában is nagyobb sebességre kapcsolt: a Terápia például nem csak nálunk, de Romániában is nagy siker volt, és most még nagyobb szabású és persze költségvetésű produkcióba kezdtek: a kommunista rendszer elleni tiltakozásul önmagát felgyújtó cseh Jan Palach-ról készítettek háromrészes minisorozatot. Az első rész vasárnap debütál a magyar HBO-n, a másik két rész pedig az azt követő két vasárnap este kerül adásba.
Nemzeti hős
A cseheknél nemzeti hősként tisztelt Palach 1969. január 16-án gyújtotta fel magát Prágában a Vencel téren, tiltakozását pedig többen, például a magyar Bauer Sándor is követték. Külföldön többek között U Thant ENSZ-főtitkár, Indira Gandhi indiai miniszterelnök és II. János Pál pápa is méltatta Palach önfeláldozását.
Palach tette megrázta a cseh társadalmat, és a rendszer elleni tiltakozás szimbóluma lett, a hatóságok ezért próbálták elnyomni a megemlékezésre tett kísérleteket. 1989-ben az önégetéséről emlékező Jan Palach héten minden addiginál nagyobb megmozdulások kezdődtek, megágyazva a rendszer bukásának. Csak a rendszerváltás után lehetett nyíltan megemlékezni Palach örökségéről. A Művészeti Akadémia előtti teret is róla nevezték el a prágai óvárosban. 2000-ben egy emlékművvel tisztelegtek a Nemzeti Múzeum előtt Palach és az önmagát szintén felgyújtó Jan Zajíc előtt. Az Olthatatlant a Jan Palach héten mutatták be január végén.
A cseh közszolgálati tévé által visszadobott, de az HBO Europe-tól zöld utat kapott sorozat elsősorban arra koncentrál, mit jelentett Palach önfeláldozása a családjának, illetve milyen hatást gyakorolt tette a cseh társadalomra. A sorozat középpontjában így az a Dagmar Burešová áll, aki ügyvédként képviselte Palach családját a cseh kommunista párt egyik tagja ellen. A sorozat számos karakteréhez hasonlóan Burešová ma is él, 1989-ben, a rendszerváltás után igazságügyi miniszter lett, és a házelnöki posztot is betöltötte két évig.
Megkomponált színdarab
A Csehországban már levetített sorozat azért is úttörőnek számít, mert annak ellenére, hogy a cseh történelem egyik meghatározó eseményéről van szó, először nyúltak Palach örökségéhez bármilyen mozgóképes formában. Eredetileg az Olthatatlan hagyományos egész estés film lett volna, de aztán az HBO-nál a készítőkkel egyeztetve úgy látták, hogy a legjobban egy háromszor nyolcvan perces minisorozat formájában tudják bemutatni a történet minden aspektusát.
Ez a formátum azért is kitűnően működik, mert a három rész kicsit eltérően is épül fel: egy íven marad, de közben különböző karaktereket helyez előtérbe, váltogat a szélesebb perspektíva és az emberközeli megközelítés között, míg végül bírósági drámában csúcsosodik ki. Ebből a szempontból leginkább egy színdarab három különböző felvonásához lehet hasonlítani a sorozatot.
A Palach önfeláldozásával induló minisorozat jó ritmusban képes végig fenntartani a feszültséget, ügyesen játszik szimbólumokkal, a természetes fényforrásokkal, miközben nem esik túlzásokba. A korszak nyomasztó hangulata kihangsúlyozza az emberi drámákat, ahogy Burešová és a Palach-család küzdelmén át kiderül, mit hoz ki egy ilyen helyzet az egyes emberekből.
Néhány helyen észrevétlenül toldottak be fikciós elemeket, hogy filmmé álljon össze a történelem, de a legtöbb esetben próbáltak a maximális történelmi hűségre törekedni. Archív felvételekkel keverték a filmbeli szereplőket Palach temetésénél, számos jelenetet pedig eredeti helyszíneken – például a Palach-család régi házában Všetaty faluban – forgattak le. A nyitójelenetet, Palach önfeláldozását viszont egy villamosmúzeumban vették fel, majd pedig CGI segítségével reprodukálták az 1969-es állapotokat az azóta alaposan megváltozott Vencel téren.
Holland személyes tapasztalatra is építhetett
Az HBO Europe eddigi legnagyobb projektjét – amelynek pontos költségvetését ugyanakkor nem árulták el – a fiatal Štěpán Hulík dolgozta ki forgatókönyvíróként, míg a rendezést az Oscar-díjra is jelölt Agnieszka Holland jegyzi, aki biztos kézzel vezet végig a történeten. A lengyel rendezőnő személyes tapasztalattal is hozzájárulhatott a fiatalok által elindított projekthez, hiszen 1968-ban egyetemistaként Prágában tanult, a tiltakozásokban való részvételéért pedig fél évre börtönbe is került.
„Ez egy cseh-szlovák-lengyel stílustanulmány” – fogalmazott mosolyogva Holland a budapesti Uránia mozihoz hasonlítható, prágai Lucerna moziban tartott hangulatos díszbemutató után tartott sajtótájékoztatón. Holland elmondta, hogy öt évet töltött Csehországban diákként, ez egy meghatározó korszak volt az életében, „nagy hatással volt a világlátásomra”.
„Nem hagyhattam ki egy ilyen lehetőséget. Olyan filmet rendezhettem, ami magában foglalja a saját tapasztalataimat, és ezzel egy időben egy fontos és érdekes történet sok embernek, talán egy egész nemzetnek” – mondta az HBO-nak már a Drótban és a Treme-ben is több epizódot rendező Holland, akinek legutóbbi, In Darkness című filmje is megtörtént eseményeket dolgozott fel. Arról szólt, hogyan rejtettek el zsidókat az egyik lengyel város, Lwów csatornarendszerében.
Fiatalok indították be a projektet
A legelső forgatókönyvet olvasva a rendezőnőt is meglepte, milyen részletességgel, valósághűen tudta visszaadni a korszakot Hulík. A 28 éves forgatókönyvírónak sokat segített, hogy korábban könyvet írt a csehszlovák film helyzetéről a prágai tavaszt követő időszakban, ehhez pedig rengeteg interjút készített akkor élő emberekkel. Az Olthatatlan szkriptjének megírásához archívumokat és korabeli újságokat is áttanulmányozott, de legfőképpen sokat beszélt telefonon Dagmar Burešovával.
„Az volt az érzésem, hogy dr. Burešová Jan Palach egyfajta szimbolikus örökösének tekinthető” – indokolta Hulík, hogy többek között miért állította egyedi megközelítésként a Palach örökségét védő ügyvédnőt és a pert a középpontba. Az első forgatókönyves Hulík szerint aktualitása miatt is nagyon fontos a téma: „olyan időkben élünk, amikor a legtöbbünk megint úgy érzi, hogy a dolgokat körülöttünk nem lehet megváltoztatni, hogy minden, ami történik, rajtunk kívül dől el.” Úgy vélte, hogy „Palach a legszélsőségesebb módon mutatta meg, hogy ezt rosszul gondoljuk. Megmutatta, hogy mindig tehetünk valamit”.
A Palach családját a cseh kommunista párt egyik tagja ellen képviselő fiatal ügyvédet az ismert szlovák színésznő, Tatiana Pauhofová játssza. A prágai sajtótájékoztatón megjelent maga Dagmar Burešová is, aki sokakhoz hasonlóan nagyszerűnek nevezte a sorozatot.
Több országban is terveznek hasonlót
Antony Root, az HBO Europe saját gyártású programokért felelős alelnöke arról beszélt, hogy lényegében az amerikai HBO sikeres receptjét követik, amikor első körben a drámasorozatokra és a dokumentum jellegű sorozatokra koncentrálnak. Az Olthatatlan az első eseményhez kötődő (event related) minisorozat az HBO Europe portfoliójában, de továbbiakat is bejelentenek a következő hónapokban. Hasonló projekteket támogathatnak és menedzselhetnek akár Magyarországon is.
Szerinte fontos szempont, hogy olyan történetet akarnak elmondani, amit senki más, és olyan módokon, ahogy senki más előttük. Az Olthatatlan esetében fontosnak nevezte, hogy miközben a cseh nemzeti öntudat egyik alapjáról van szó, az értékei mégis általános érvényűek: „hősies önfeláldozás, politikai küzdelem, erkölcsi konfliktus, a Jó és a Rossz harca, valamint a választás, amivel mindannyian szembesülünk valamikor az életünkben, hogy helyesen cselekszünk-e vagy sem” – sorolta Root.