Gáspár
14 °C
30 °C

A Kúria szerint Bayer Zsolt zsidózott

2013.06.27. 12:29
Bayer hírhedt, Daniel Cohn-Benditet és Schiff Andrást bűzlő végtermékként aposztrofáló, és a zsidóságnak az orgoványi erdőben történt teljes kiirtásának hiánya miatt sajnálkozó cikkét Feldmájer Péter, korábbi MAZSIHISZ- elnök, a Klubrádióban antiszemita, zsidóellenes uszításnak minősítette. Bayer ezért keresetet nyújtott be a Klubrádió, Bolgár György és Feldmájer Péter ellen, amit most jogerősen is elutasítottak.

Bayer Zsolt ugyanis úgy vélte, sérelem érte a személyiségi jogait. Kártérítési igénnyel is fellépett, azt állítva, hogy a klubrádiós interjú miatt már nem rendel meg tőle cikket pl. a Le Monde című francia napilap.

Az elsőfokú ítélet elutasította a publicista keresetét, kiemelve, hogy aki ”mások irányába saját részéről megengedhetőnek ítéli meg az igen éles megfogalmazásokat, akkor azokat saját magával szemben másoktól ő is tűrni köteles.” A másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla máshogy döntött azonban: szerinte az ominózus cikkből nem következtethet az olvasó antiszemita uszításra a véleményalkotás logikai szabályai szerint, mi több, a szerzővel szemben indokolatlanul bántó megfogalmazást engedett meg a nyilatkozó a Klubrádió műsorában.

A Kúria június 26-án végül megsemmisítette a másodfokú ítéletet, és jogerőre emelte a Bayer keresetét elutasító elsőfokú döntést, írja a Klubrádió. Ítéletében megállapította, hogy a Bayer cikkében leírtakat olvasva logikusan és jogszerűen alakítható és mondható ki a cikk tartalmára vonatkoztatható antiszemita minősítés. Így Bayer próbálkozása, hogy Orgoványt pusztán következmények nélküli metaforának minősítse megbukott.

Bayer Zsolt idén januárbna a cigányok ellen is kirohant, a gyáva, undorító, kártékony állatoknak nevezve őket. A publicisztika miatt számos civil szervezet, köztük Társaság a Szabadságjogokért, a Magyar Helsinki Bizottság és az Amnesty International nyílt levélben kérte a magyarországi nagyvállalatok vezetőit, hogy határolódjanak el az írástól és ne hirdessenek Magyar Hírlapban és online felületén.

Kampányuk hatására öt cég, az IKEA, a FedEx, a GDF Suez, az Erste Bank és a CIB Bank bojkottálja a lapot, az NMHH Médiatanácsa pedig 250 ezer forintos bírság megfizetésére kötelezte a Magyar Hírlapot.