Orbán
13 °C
23 °C

Eladták a Tv2-t

2013.12.21. 11:06 Módosítva: 2013-12-21 13:58:06
  • Simon Zsolt maga vette meg a Tv2-t, pedig nincs rá pénze
  • Beismerte, hogy magyar befektetők állnak mögötte
  • Simon jó kapcsolatokat ápol a Fidesszel, már egy ideje arról szólnak az iparági pletykák, hogy a kormánypárthoz közel álló üzletemberek szeretnék megvenni a csatornát
  • Az eladást hivatalosan csak hétfőn jelentik majd be
  • A Tv2-t meg akarta venni a Viasat3 tulajdonosa, az MTG is

A Tv2 vezetése ma hivatalosan is bejelentette a dolgozóknak, hogy az eddigi német tulajdonos, az ProSiebenSat1-csoport eladja az országos kereskedelmi csatornát.

„A már igen hosszú ideje zajló TV2 eladási procedúra a végéhez közeledik. Az eredményéről pedig személyesen, egyelőre informálisan szeretnélek tájékoztatni benneteket holnap, 10.00-kor, a mozi teremben. A hivatalos tájékoztatásra, a ProsiebenSat1 közleménye alapján, hétfőn kerül sor. Bár az időpont, tudom, nem a legszerencsésebb (szombat, ráadásul a karácsonyi készülődés hajrája), azért remélem minél többen el tudtok jönni” – írta pénteken délután váratlanul Simon Zsolt, a Tv2 vezérigazgatója a vállalat belső levelezőrendszerén, és hozzátette: „Addig is, kérlek, felelősen kezeljétek ezt az információt”.

Az Index információi szerint a mostani nagy bejelentésen Simon Zsolt azt mondta el, hogy ő maga vette meg a csatornát a Tv2 gazdasági igazgatójával Yvonne Dederick-kel közösen. Azt információink szerint Simon is elismerte, hogy nincs ekkora magántőkéjük, de hogy milyen befektetői csoportokkal működik együtt, azt nem árulta el munkatársainak sem.

Arról, hogy mégis mennyit ér a Tv2, Simon szintén nem beszélt. De a cég piaci helyzetét, üzleti lehetőségeit ismerve az eladási ár annak ellenére tízmilliárdos nagyságrendű, hogy a Tv2 árbevétele 2012-ben 12,5 százalékot csökkent egy év alatt, és 2010 és 2012 között összesen 18 milliárd forintos veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni.

Állnak mögötte

Simon Zsolt csak annyit jelentett be, hogy a mögötte álló cég magyar tulajdonosi háttérrel rendelkezik. Ez, és a bejelentés szokatlan időpontja azt sejteti, hogy igazak a pletykák, miszerint Fidesz-közeli befektetők vetettek szemet a tévécsatornára. A bejelentést megismerő Tv2-es dolgozók között legalábbis tudomásunk szerint ez volt az általános értelmezése az adásvételnek.

A Fidesz-közeli befektetőt valószínűsíti az is, hogy Simon Zsolt jó kapcsolatokat ápol a kormánypárttal. Ahogy a Magyar Narancs írta két évvel ezelőtti cikkében: „A korábban a baloldallal rokonszenvező Simon Fidesz-szimpatizáns, a felesége által működtetett, de közösen tulajdonolt könyvesboltjuk a lakhelyükön, Budakeszin hivatalos kopogtatócédula-gyűjtő helye volt a pártnak az országgyűlési és az önkormányzati választásoknál is, és Ennert az önkormányzat közművelődési és jogi bizottságának külső bizottsági tagjává választották”.

A Tv2 amúgy eddig is jó kapcsolatokat ápolt a Fidesszel: erre utal az is, hogy a kormányváltás után nem sokkal a csatorna új állást kreált, hírpolitikai tanácsadónak felvette az addig a HírTv-ben dolgozó Pindroch Ferencet.

Sokáig az egykor Fellegi Tamás érdekeltségébe, most már Nyerges Zsolt Fidesz-közeli nagyvállalkozóhoz tartozó Infocentert sejtették a lehetséges befutónak, annak ellenére, hogy a többek között a Class FM-et is tulajdonló cégcsoportoknak biztos nincs 15-25 milliárd forintja az országos kereskedelmi csatorna megvásárlására. Az Infocenter egyébként már próbálkozott országos kereskedelmi csatorna felvásárlásával: sokáig tárgyaltak az RTL Klub tulajdonosával, a magyar cég igazgatótanácsába is bekerültek az emberek, 2010-ben mégis meghiúsult a felvásárlás. Az Infocenter mögött is titokzatos befektetők állnak amúgy: egy olyan dán céggel együtt alapították a vállalkozást, amelynek számos érdekeltsége van a mezőgazdaságtól a légi szállítmányozásig, és amelynek képviselői könyvelők és adószakértők, amelyek járatosak többek közt az offshore-ban rejlő lehetőségek kihasználásában is.

Akiknek nem sikerült

A Kreatív szerint szó volt arról, hogy egy titokzatos kínai cég is pályázik a Tv2-re, de véhetően emögött is magyar befektetők álltak volna. Sőt valószínű, hogy ugyanazok a körök álltak, akik az Infocentert is irányítják, hiszen így, egy a piacon eddig ismeretlen vállalkozás mögött megbújva nem kellett volna a médiahatósági vizsgálatnak alávetniük magukat, amiért több országos médiaterméket is tulajdonolnak.

Az igazi vesztes a Modern Times Group, a magyar piacon a Viasat3-mal és a Viasat6-tal jelen lévő vállalkozás, amely nagyon sokáig tárgyalt a felvásárlásról a ProSiebenSat1-csoporttal, és még attól sem rettentek el, hogy a tárgyalások egy pontján a Fidesz belengette, hogy olyan reklámadót vet ki, amit kifejezetten a Tv2-re és az RTL Klubra szabnak. Ha a törvény megvalósul, nem lett volna értelme országos kereskedelmi csatornát venni Magyarországon, hiszen a teljes profitot elvitte volna a különadó.

Eladják az anyacéget is

A Tv2-t nem csak azért adták el, mert bármennyire szerette is volna, nem tudta legyőzni konkurensét, az RTL Klubot, és egyre nagyobb veszteségeket termelt. De azért is vált meg tőle a ProSiebenSat1-csoport, mert a német médiavállalkozást szintén eladja két tulajdonosa, a KKR és a Permira nevű befektetőcégek egymilliárd dollár értékben már piacra is dobtak részvényeket szeptemberben, de egy szakmai befektetőt is keresnek, a lehetséges vevők közt lehet a Time Warner, a News Corp. (most már 21st Century Fox néven) és a Comcast is.

A  médiavállalatot 4,2 milliárd dollárért vásárolta a két befektetőcég, a közép-európai, vagy éppen a benelux érdekeltségek eladása éppen azt a célt szolgálja, hogy egy szakmai befektető a kevésbé értékes kis adók nélkül vásárolhassa meg a ProSiebenSat1-et, a KKR és a Permira pedig a helyi piacokon értékes adók külön értékesítéséből is bevételhez jussanak.