Erzsébet
0 °C
7 °C

Az Attraktor ajtót nyithat másoknak

2014.02.14. 18:15
A Discovery kelet-közép európai gyártásért felelős igazgatója, Richard Pembroke (Head of Channels CEN, Discovery Networks CEEMEA) szerint a magyar piacon olyan erős a Discovery-portfólió, hogy sem az illegális letöltők, sem a konkurencia, sem pedig a megváltozó médiafogyasztási szokások nem fenyegetik vezető pozíciójukat. Az Attraktor című populáris ismeretterjesztő sorozat lesz az első magyar gyártásuk. Erről és a nemrég bemutatott, Klondike című drámáról is beszélgettünk vele.

Kis túlzással a Discovery Channelen már csak realityműsorok mennek, az ismeretterjesztéstől elég messze jutottak. Mi ennek az oka?

Érdekes, hogy a reality, azaz valóság szó már szitokszóvá lett a tévében. Olyan műsorokkal azonosítják, mint a Big Brother, illetve tehetségkutatókkal, mondjuk az X-Faktorral, azaz kicsit erőltetett, előre megírt, valóságosnak eladott műsorokkal. Amit mi a Discovery-adókon kínálunk, azt a factual entertainment, azaz tényszerű szórakoztatás kategóriájába soroljuk. Ha átlépjük azt a vonalat, ami a mi műsorainkat a valóságshow-któl elválasztja, mint amilyen mondjuk a Bear Grylls: Túlélőpróba című NBC-gyártású reality volt, azt a nézők azonnal észreveszik. Nem is értük el vele azt a sikert, amit szerettünk volna. 

A mi nézőink – és úgy vettük észre, hogy ez általánosan jellemző, nemcsak az USA-ra, de Magyarországra is – szeretnek ugye szórakozni, de közben tájékozódni, informálódni, ismereteket szerezni is. Ez az, amit megkapnak tőlünk. Nem vagyunk dokumentumfilmes csatorna, bár az igaz, hogy húsz éve azok voltunk. Fejlődtünk, haladtunk, azt adtuk a nézőnek, amit akart, amit elvárt, és ezt azzal hálálták meg, hogy a csatornacsoport a világon a legnézettebb a maga műfajában. Folyamatosan kísérletezünk új formátumokkal; van, amelyik bejön, van, amelyik meg nem. Jól ismerjük a trendeket, hogy milyen műsorformátumok kerültek előtérbe mostanában a reality műfajon belül, de úgy véljük, és a számok is azt igazolják, hogy a tényszerű szórakoztatásra még mindig nagy igény mutatkozik. Mivel a portfóliónk meglehetősen nagy, és sok csatorna tartozik a Discoveryhez, így sok különböző tartalmat tudunk kínálni. Ha teszem azt, dokumentumműsorokat akar nézni, ott a Discovery Science vagy a klasszikusabb Discovery World, illetve a  HD Showcase is.  

Vegyük mondjuk a Cefrekirályok című realityt, abból mit tanulhatok? Hogy kell zugpálinkát főzni?

Valóban, ez a műsorunk inkább szórakoztató, mint informáló, ebben igaza van. Ezzel a sorozattal kicsit a határainkat is feszegettük, megnéztük, meddig mehetünk el. Ha nem működött volna, ha a nézőknek nem tetszik, nem forszíroztuk volna, így viszont az egyik karakter köré saját sorozatot is építünk. Ha van rá igény, miért ne? Ezt egyébként Magyarországon még nem mutattuk be, mert mi is úgy érezzük, hogy még korai lehet. Talán majd a késő esti műsorsávban. Szerintem egyébként a sorozat egyik nagy vonzereje, hogy egy olyan világba viszi el az embert, amit otthonról nem ismerhet, közelebb kerül a természethez bizonyos mértékig, hiszen a zugpálinkafőzők ott élnek a mocsárban. Kicsit romantikus az egész, törvényenkívülinek, betyárnak lenni sokunk gyermekkori álmodozásának volt tárgya.

A fikciós sorozatok világába is belekóstoltak az idén bemutatott Klondike-kal. Mennyire váltotta be a reményeket? 

Az amerikai vetítés átlagosan 3,4 millió nézőt hozott, ami megdöntött pár nézettségi rekordot a csatornán, szóval nem panaszkodhatunk. Kísérletnek tekintjük, kipróbáltuk magunkat egy olyan műfajban, ami elég távol áll tőlünk. Megvolt a felvezetés hozzá, például az Aranyláz című dokudráma (történelmi események feldolgozása narrációval és újrajátszott jelenetekkel, filmszerűen de nem filmes-sorozatos eszközökkel), vagy az Aranyláz című műsorunk, amiben szintén az alaszkai aranylázzal foglalkoztunk. Mivel a Klondike nagyon tetszett mindenkinek, már előkészítés alatt van a következő sorozatunk is.

Ez miről fog szólni?

Történelmi témájú lesz, az biztos, de csak annyit hallottam, hogy valamiféle maffiatörténetet szeretne a csatorna, legalábbis ez szivárgott ki az amerikai sajtó felé. Az biztos, hogy nem fogjuk elsietni, a Klondike alapjául szolgáló regényről, ha jól emlékszem, már öt éve is szó volt, hogy egy esetleges projekt alapját képezheti. Bármikor, ha felmerült, hogy fikciós sorozatot forgassunk, a Charlotte Gray-regény mindig szóba került, ez volt az a történet, amit mindenképpen meg akartunk csinálni. Minden olyan motívum benne van, ami a Discovery-nézőnek tetszik, túlélés, arany, a természettel megküzdő ember alakja és így tovább.      

Elég magasra tették a lécet a Klondike-kal, hiszen minőségben nem marad el a többi sorozattól. Első próbálkozásra kifejezetten jól sikerült. Mennyiből lehetett ezt kihozni?

A hat epizódot 25 millió dollárból hoztuk ki. Ez volt a csatorna legdrágább műsora, ha műsorpercre levetítve nézzük. (Egy átlagos drámai sorozatepizód 3 millió dollárba kerül, az HBO-sorozatok ennél drágábbak, 5-6 millió dollárt költenek rájuk epizódonként.) Nem is egyedül gyártottuk, az E-One Entertainment volt a partnerünk, rájuk a nemzetközi terjesztés miatt is szükség volt. Ők voltak az Alkonyat-filmek társproducerei is.

Hogy megy ez a cégen belül? Ha van egy sorozat, azt automatikusan a regionális adók kapják meg?

Elővásárlási jogunk van, azaz ha kell nekünk, akkor mi kapjuk meg, azon az áron, amit az anyacég megszab. Ha nemet mondunk, akkor értékesítik tovább, más adóknak. A Klondike esetében nem volt kérdés, hogy megvesszük, jó a szereplőgárda, nagyszerű a történet, jól néz ki – miért adtuk volna át másnak?

Lassan már mindenki sorozatozik, a History Channelen ott van a Vikings, aminek már a második évada jön februárban, nem érzik a nyomást? 

Nem, nem különösebben. Nézze, ha egy kis adóról lenne szó, aminek harcolnia kell a nézőkért és a nézettségért, akkor tuti más lenne a helyzet, de a Discovery Networks a világ vezető csatornája a maga területén, így nincs mitől tartanunk. Őszintén szólva nem foglalkozunk a konkurenciával. Ez nemcsak Magyarországra vonatkozik, hanem az egész világra. 

A magyar piacon 105 magyar nyelvű csatorna van. Hogyan tudják ekkora zajban a hangjukat hallatni?

Hozzászoktunk ahhoz hogy zsúfolt, kemény piacon kell helyt állnunk. Ami a legfontosabb, hogy erős tartalmat kell vetíteni olyan csatornákon, melyeknek ismert és elismert a brandje, amit a nézők ismernek és kifejezetten keresnek is. Rengeteg a keresztpromóció, a bejáratott adókról az újabb, a piacra most bekerülő csatornáinkra tereljük a nézőket. Kulcsfontosságú a partnerekkel való együttműködés és az új technológiák alkalmazása, az, hogy más médiákban is markánsan jelenjünk meg. A YouTube-on már több saját csatornánk van, ezeket a fiatalabb generációknak szánjuk, és a hagyományos tartalmainkkal párhuzamosan mennek, egyfajta kiegészítést adva hozzájuk.

A megváltozott médiafogyasztási szokások, a második képernyő (táblagépek, okostelefonok, laptopok, stb.) használata mennyire befolyásolja a cég stratégiáját?

Ezt ma már nem lehet figyelmen kívül hagyni, és csak a lineáris televíziózásra koncentrálni. Szerintem nemcsak a tévék maguk, a szolgáltatók is arra törekednek, hogy a tartalmat más módon is eljuttassák a nézőkhöz. Ez nem azt jelenti, hogy egy videótárba vagy a csatorna internetes oldalán a legjobb, legújabb sorozatunkat premier előtt (vagy bármikor) megjelentetjük, inkább színfalak mögötti videókat, kulisszatitkokat, olyan plusz tartalmat, ami hozzátesz az élvezeti értékhez. 

Mennyire aggasztja önöket az illegális letöltés? A legtöbb műsoruk elérhető torrentoldalakon, köztük a Klondike is.

Pont annyira foglalkoztat minket, mint mindenki mást. Ha azt akarjuk, hogy a tartalmainkat a tévében nézzék meg, minél hamarabb be kell mutatni őket az adott piacokon, leszinkronizálva, jó minőségben, hogy a letöltőket a tévézésre szoktassuk. A második negyedévben lesz egy olyan élő műsorunk, amit egy nap alatt leszinkronizálunk, megvágunk, és már adásba is tolunk. 

Pár éve Keleti kopók címmel forgatták le az első kelet-európai produkciójukat. Három kelet-európai nagyváros rendőreit követték, Varsóban, Moszkvában és Bukaresten. A következő, képernyőre kerülő helyi műsoruk viszont egy internetes videósorozat adaptációja lesz, az Attraktor, amit tőlünk, az Indextől vettek meg. Miért pont ezt a projektet választották? 

Higgye el, a két műsor között eltelt időben sem tétlenkedtünk, vannak más terveink is. A Keleti kopók esetében olyan sorozatot akartunk forgatni, amit Kelet-Európa minden országában be tudunk mutatni. A sorozat szerintem nagyon jól sikerült, mert olyan rendőri erőket és módszereket mutatott be, amikkel én személy szerint még soha nem találkoztam, de nem csak én vagyok így ezzel, mert megvették a brit piacra is. Biztos vagyok abban, hogy tátott szájjal nézték. Néhány jelenet kifejezetten ijesztő volt, például amikor román orvvadászokra rontottak rá a kommandósok. 

Igyekszünk a már meglevő sorozataink esetében , ha nem is egy teljes lokalizált spinoffot forgatni, de egy-egy epizódot a régióban készíteni (pl. az Autókereskedőkben feltűnő helyi elemek vagy a most induló Embervadászat lengyel epizódja).  Folyamatosan kerestük a sztorikat Magyarországon is, és amikor a World's Top 5 című mérnökös sorozatot forgattuk (a világ legnagyobb mérnöki teljesítményeit vetik össze benne), akkor került képbe Magyarország. Körülnéztünk, de nem volt olyan dolog, ami belefért volna időben a forgatásba, viszont a tárgyalások alatt találkoztunk az Attraktor stábjával. Nagyon lelkesek voltak, egyből megtaláltuk velük a hangot. Felajánlották, hogy mi lenne, ha az internetes sorozatukból rendes Discovery-műsort készítenénk.

Illik ez amúgy a Discovery Channel mostani profiljába?

Nem. Autók, arany, túlélés – ezek a húzószavak a csatornán most. A férfi elég egyszerű népség, ha ebből indulunk ki, ugye? Az Attraktor viszont olyan populáris ismeretterjesztő tartalom, ami mellé teljes mellszélességben ki tudunk állni. Helyi gyártást akartunk, olyan sorozatot, ami más témákra fókuszál, mint a többi szériánk. Dávid és Csaba (Mesterházi Dávid és Magyarósi Csaba) kiváló műsorvezetők, lelkesek és elkötelezettek, látszik rajtuk, hogy szeretik amit csinálnak, és ez nagyon fontos. Megnéztünk a pilotot, és úgy gondoltuk, ebből lehet valami jót csinálni. Az Indexszel együttműködve pedig az Attraktor által készített tartalmak nemcsak a tévében lesznek láthatóak, hanem online is.

Az Attraktort olyan sorozatnak tartja, amit más piacokon is értékesíthetnek?

Más piacokon szerintem leginkább a Discovery Science profiljába vág az, amiről az Attraktor szól. Nagyon a technikára megy rá, a bemutatott eszközök működésére. Szerintem kiváló kiegészítő sorozat lehet az Állítólag… mellett. Első körben a magyar, cseh és a szlovák piacon tervezzük bemutatni,  és keressük a további piacokat is. Egyelőre még nem tartunk ott, hogy aktívan árulhassuk, hiszen csak a pilotot láttuk.   

Mi volt az, ami a műsorvezetők lelkesedése mellett megfogta önöket az Attraktorban?

A stílusuk és a produkció minősége. Olyan helyekre jutnak be, ahová más nem, és ez nagyon fontos. Testközelből tapasztalhatnak meg olyan dolgokat, amiket utána úgy mutatnak be, hogy közérthető, de izgalmas legyen. Amellett, hogy nagyon szórakoztatók, látszik, hogy értenek ahhoz, amiről beszélnek. Hitelesek és viccesek. Engem emlékeztetnek Adamre és Jamie-re, az Állítólag… műsorvezetőire. 

Az Attraktor-videók a könnyen emészthető 4-5 percnél is hosszabbak, 8-10 percesek voltak. Hogy lesz ebből félórás tévéműsor?

Az online tartalomfogyasztás gyorsabb, mint a tévés, a felhasználók mást várnak el az ott látott videóktól, mint a tévéműsortól. A műsoraink teljes epizódjait sem toljuk fel videómegosztókra, mert oda másfajta tartalom kell. Az Attraktor tévés kiadása hosszabban, alaposabban dolgozza majd fel a témákat, és szerintünk a közönséget érdekelni fogja ez a változat is. Közösen dolgozzuk majd ki a megfelelő adásmenetet, bízom benne, hogy minden klappolni fog, és az Attraktor pont olyan Discovery-sorozat lesz, mint bármelyik másik. Egyelőre tíz részt rendeltünk belőle, és őszre tervezzük a premiert. A megrendelt pilot kiváló volt ebből a szempontból is, nincs okunk kételkedni, hogy a folytatás is hasonló lesz.

Ha az Attraktor beválik, az kinyithatja az ajtót több magyar produkció előtt?

Nagyon remélem, hiszen nem diszkriminálunk egy ország tévéseivel szemben sem. Én személy szerint nagyon szeretném, ha ez a hibrid műsor (hiszen lesz online és tévés változata is) követendő példa lenne a jövőben. Egyelőre aktívan nem keressük az új tartalmat, megvárjuk, hogy mit szólnak a nézők az Attraktorhoz, megvizsgáljuk, mi működött, és mi nem, mi az, amire lehet építeni. Erről fog szólni az ősz, utána meglátjuk, hogyan tovább.

Az Attraktor műsorvezetői az Index jelenlegi vagy egykori alkalmazottai, munkatársaink. A műsort az Indexvideó készíti.