Gáspár
14 °C
30 °C

Volt fideszes államtitkár mozgolódhat az Origo körül

2014.06.12. 12:22
A Figyelő szerint Várhegyi Attila, volt szolnoki polgármester médiacége állhat az Origo átpozicionálásának hátterében.

A Prestige Média, Várhegyi Attila volt fideszes államtitkár cége állhat az Origónál történi személyi változások hátterében, írja a Figyelő. Az újság szerint Orbán Viktor az utóbbi három évben négy alkalommal is tárgyalt a Deutsche Telekom – az Origo Zrt. 100 százalékos tulajdonosának – első emberével. Azt is megemlítik a cikkben, hogy információik szerint Lázár János kifogásolta egy ilyen tárgyalás során, hogy az Origo megint vele foglalkozik.

A Figyelő kiemeli, hogy a Sáling Gergő főszerkesztő leváltása utáni botrány keresztbe tehet egy nagy volumenű megállapodásnak, miszerint a Magyar Telekom és a nemrég eladásra került Sanoma média egyesül, így létrejöhet az a bizonyos szinergia, amit a távközlési cég annyiszor kiemelt a Sáling főszerkesztő kirúgásával kapcsolatos sajtóközleményeiben. A tömeges felmondások és a sajtószabadság ellehetetlenítésének szimbólumává váló Origo miatt ez az üzlet azonban könnyen füstbe mehet.

Állítólag az Origo a tervek szerint megszűnik hírportálként működni, helyette online vállalatként funkcionál tovább, nagy hangsúlyt fektetve az online értékesítésre. A lap kiemeli, hogy a 2010-es kormányváltás idején nem volt túl jó viszony a Fidesz és a Telekom között, hiszen akkoriban próbálták létrehozni a negyedik, állami irányítású távközlési céget, de a projekt hatalmasat bukott, óriási összeget pazarolva el  az adófizetők pénzéből. Így az állam kénytelen volt együttműködést indítani valamelyik távközlési céggel, ezért alakult ki szűk egy év alatt pozitív kapcsolat a Telekommal, a kezdeti ellenségeskedés után.

Ugyan a Magyar Telekom büszke volt arra, hogy az Origo megőrizte függetlenségét, a portál környezetéből származó információk szerint régóta mozgolódtak politikához köthető figurák az híroldal környékén, illetve a Magyar Telekom ügyvezető bizottsága is megfogalmazott bizonyos észrevételeket. Az Origo körül mozgolódó elemeknél a Prestige Médiát említik, ami Várhegyi Attila volt fideszes államtitkár feleségének, Várhegyiné Fekete Mariannának a tulajdona. Az egykori szolnoki polgármester és Nobilis Kristóf milliárdos üzletember fia, Nobilis Márton több alkalommal is tanácsot adott a cégnek, és kéréseket fogalmaztak meg feléjük. A Figyelő kiemeli, hogy a Prestige Média korábban sokat dolgozott Hódmezővásárhelynek is, ahol Lázár János polgármesterként tevékenykedett.

Két éve írtunk arról, hogy Várhegyi Attila cége segíti az MTVA kommunikációját, majd pár hónappal később 16,8 millió forintos tendert nyert a Prestige Média Kft. a közmédiánál.

A Lázár-cikkek hátterével is foglalkozik a Figyelő: úgy tudják, hogy Pethő András, a Lázár-cikkek szerzője azért kérte ki kormányzati utazási adatokat, hogy leellenőrizzék, mennyire látszik a keleti nyitás Martonyi János és Szijjártó Péter utazásai alapján. Ebből szeretett volna térképet készíteni az Origo, de az eredmény nem lett látványos. Viszont szemet szúrt Lázár János több olyan utazása is, aminek nem volt semmilyen visszhangja, ellenben komoly anyagi költséggel járt. Ekkor szembesült az Origo szerkesztősége, hogy minden korábbinál erősebb ellenkezést váltott ki a cikk a fideszes politikusokból és a kormányhoz köthető háttéremberekből. Nem véletlenül kellett bírósági úton kikérni Lázár utazásának adatait, amit pont a választások előtt kezdtek el tárgyalni. Ugyan a pert Pethő András, az Origónál azóta felmondott újságíró és főszerkesztő-helyettes magánúton kezdeményezte, de a Fidesz ezt egyértelmű támadásnak vélte a híroldal részéről nem sokkal a választások előtt. Állítólag Vaszily Miklós vezérigazgató arra kérte a munkatársakat, hogy halasszák el a pert, de a szerkesztőség nem tett eleget a kérésnek, ezzel Vaszily rossz pontot szerzett a Magyar Telekom vezetőségénél. Sáling Gergő összesen annyit mondott az Figyelő szerint, hogy ameddig nincs konkrétum a kezükben, addig nem írnak a perről ebben a érzékeny időszakban. Szintén rossz pont volt az Origo kiállása a Fidesz eseményeiről kitiltott portálok mellett, ami nem volt előre leegyeztetve a vezetőséggel.

Rogán Antal gyanús vagyongyarapodása is zavarta a külső embereket, ezért arra kérték a szerkesztőséget, hogy a gyerekek drága magánóvodája kerüljön ki a cikkekből. Végül nem is szerepelt az Origo híradásaiban, de a Magyar Telekom még mindig azt állítja, hogy semmilyen direkt befolyást nem gyakoroltak a szerkesztőségi munkára. Azt viszont a távközlési cégnél is úgy tudják, hogy nagyon határozott kérés érkezett a főszerkesztő leváltásának szükségességéről Vaszily vezérigazgatóhoz, méghozzá egy, a hírportált felügyelő Magyar Telekom-vezetőtől.

Ezért is merült fel a Sanoma digitásmédia-portfóliójával való összeállás gondolata, aminek köszönhetően a sikeres portálok (kivéve profession.hu és a szállás.hu) átmentek volna az Origóhoz. Azonban a Sáling menesztése körüli botrány és a frissen elfogadott reklámadó miatt a Sanoma portfóliójának beárazása is megváltozott, így új vevő(k) is szóba jöhetnek. Pálmai L. Ákos új főszerkesztő kiválasztásának is az lehet az oka, hogy a politikai hírgyártásban való teljes tapasztalatlansága ellenére képes kezelni a két médiacsoport egyesülésével együtt járó problémákat, mint például vezess.hu és az Origo Autó átfedéseit.