Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMegmondjuk, mit nézzen ősszel a tévében
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Érdemes tehát megnézni az őszi-tavaszi amerikai kínálatot, amit május környékén véstek kőbe az USA-ban. A tévék és a stúdiók tulajdonképpen ekkor kezdtek el foglalkozni a 2016-17-es évaddal, és most nem viccelünk: a 2015-16-os idény csak finomhangolás szempontjából érdekes már a nagy tévéknek, azaz ha valamit nagyon nem néznek, akkor leveszik a műsorról és betolnak a helyére valami mást, de effektíve az őszi/tavaszi műsorstruktúrával foglalkozni nem nagyon kell. Ez különösen annak ismeretében tűnik agyrémnek, hogy miközben simán meg tudom nézni, milyen műsort ad az NBC szeptember 13-án vagy az ABC október 10-én, nem sokan tudják megmondani, mi kerül a TV2 képernyőjére szeptember 6-án este tízkor.
Mindenki lehet főszereplő
Az idei újonclista tekintélyes, hiszen a 2015/16-os évadban az öt amerikai network tévé, azaz országosan elérhető kereskedelmi csatorna (ABC CBS, Fox, NBC és The CW) összesen 44 új sorozatot mutat be, és ehhez jönnek még hozzá a reklámbevételekből élő kábelcsatornák és a a fizetős, prémium kábeladók (HBO, Showtime) sorozatai, illetve az évről évre egyre nagyobb számban készülő, az alternatív csatornákon keresztül a néző elé kerülő tartalmak (Netflix, Yahoo, Hulu, Microsoft XBox, Sony Playstation, stb), és éves szinten máris 80-100 körüli újoncról beszélhetünk, ami viszont rengeteg. Nem is egyszerű kiválasztani közülük azokat, amikkel érdemes foglalkozni. A trendeket elnézve három irány látszik biztosnak: tovább erősödnek a nem fehér főszereplővel eladott sorozatok, egyre több remake és spin-off kerül képernyőre és újabb képregényfeldolgozások érkeznek - immáron minden adón lesz legalább egy belőlük.
A tavalyi évad bebizonyította azt, amit eddig is tudtunk: ha a tévé igyekszik a társadalmat legalább a faji összetétel szintjén lemodellezni, az jót fog tenni a nézettségnek. A Fox Empire című sorozata 17 milliós átlagnézettségre dolgozta fel a pilot 9,9 milliós nézőszámát, mindössze azzal, hogy egy hip-hop lemezcég köré fűzött fel egy Lear királyra emlékeztető szappanoperát. A (hogy mondjuk polkorrekten?), nem fehér főszereplőkkel eladott sorozatok sikere (Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot?, Black-ish, Fresh Off the Boat, Jane the Virgin) arra ösztönözte a stúdiókat, hogy még több ilyen projektbe vágjanak bele, így elég sok újonc főszereplője kerül ki ázsiai, mexikói vagy más latin-amerikai, esetleg fekete származású színészek közül. Ilyen lesz a Eva Longoria főszereplésével készült Hot & Bothered cím sitcom, ami egy dél-amerikai szappanopera forgatásának kulisszái mögé nyújt vicces betekintést, a Shades of Blue című krimi, amiben Jennifer Lopez alakít egy korrupt, de lebukó és onnantól kollégái ellen dolgozó rendőrt Ray Liotta oldalán, vagy a Dr. Ken, amiben a Másnaposok-filmekből ismert Ken Jeong viccelődik majd magánpraxisát és családi életét egyensúlyozó belgyógyászként.
Az amerikai tévék a nagy klasszikusok ismételt feldolgozását sem hanyagolják jövőre sem, jön az X-Akták folytatása egy óvatos, minisorozatos berendeléssel, ami természetesen csak arra jó, hogy kiderüljön: kell-e a nézőknek 14 évvel (2016 januárjában tér vissza) az utolsó rész és két mozifilm után Scully és Mulder kalandja, mert ha igen, akkor a folytatás borítékolható. A feldolgozások vagy remake-ek közé tartozik két sitcom, a Coach (Edző) és az Uncle Buck (Belevaló papapótló), de sorozat lesz a Rush Hour (Csúcsformában) a Minority Report (Különvélemény) és a Limitless (Csúcshatás) című filmekből is, mert ezek szerint a kipróbált, a közönséghez valamilyen szinten kapcsolódó tartalmakban nagyobb a bizodalom, mint az eredeti ötletekben.
Feldolgozzák, újraforgatják, lemásolják
Tovább erősödik a sci-fi/képregény-vonal is, a DC Comics a Supergirl sorozatverzióját adta el a CBS-nek, így minden országos adón lesz legalább egy képregénysorozat, legalábbis ha az NBC-re visszatérő Hősöket (Heroes: Reborn) annak vesszük. A képregénysorozat-dömping újoncai közül a Los Angelesben bártulajdonosként élő sátánról szóló Lucifer (Fox) és a CW-re érkező Legends of Tomorrow tűnik a legérdekesebbnek, előbbi képregényváltozatát az Amerikai Istenekkel befutott Neil Gaiman írta, utóbbi pedig a váratlanul sikeres, és emellett minőségi képregénytartalmat biztosító Flash/Arrow univerzum egyik vadhajtása lesz, időutazó szuperhősökkel.
A spinoff-láz sem hagy alább egyébként, ha már az Arrow-ból kinőtt Flash-ből kiágazott Legends of Tomorrow-nál tartunk: a Gyilkos elmék egy újabb, Európában bajba keveredett amerikaiakról szóló leágazással kísérletezik Gary Sinise főszereplésével. Az előző, Forest Whitakerre épített próbálkozás pár éve elvérzett, ebben viszont nagyon bíznak. Dick Wolf, az NBC egyik legmegbízhatóbb producere 22 éve szállítja a tartalmat a csatornának rendületlenül, idén a tűzoltós Chicago Fire és a rendőrös Chicago PD kapja meg a kórházas Chicago Med című testvért, ezzel, ha kissé gonoszak akarunk lenni, Wolf újra feltalálta a Harmadik műszakot, csak három darabra bontotta.
Az eredeti ötletek közül az ABC-re érkező Quantico című összeesküvéses krimi egész pofásnak tűnik, ebben az FBI-akadémia növendékei közé épül be egy terrorista, és a társai dolga lesz kinyomozni, melyikük akarja rájuk robbantani az épületet. Dettó az ABC-n mutatják be Shonda Rhimes producer negyedik sorozatát (a Grace klinika, a Botrány, és a Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot? is hozzá tartozik) The Catch címmel, ebben egy adócsaló bűnözőket hivatalból lebuktató, magát nagyon dörzsöltnek tartó okleveles könyvvizsgálónő döbben rá, hogy a vőlegénye éveken át átverte, és egy nap lelép a teljes vagyonával. Az előzetes alapján ez a sorozat is kifejezetten jónak ígérkezik. A legnagyobb felhajtás is egy eredeti ötlet, a Blindspot című thriller körül tapasztalható: az NBC-re ősszel érkező sorozatban a Marvel-filmekben Lady Sif karakterét alakító Jaimie Alexander egy amnéziás, teljesen teletetovált testű nőt játszik, akit New Yorkban, egy bazinagy sporttáskában találnak meg a rendőrök tökpucéron. A tetoválásokat tanulmányozva az FBI rájön, hogy mindegyiknek köze van egy-egy bűncselekményhez, és elkezdődik a nyomozás.
És hogy álluk a magyar tévékkel?
Az amerikai piac azonban nem minden: a stúdiók a nemzetközi eladásokból legalább olyan jól profitálnak, mint a hazaiból, így minden évben megszervezik az LA Screenings nevű médiaeseményt, amin a stúdiók bemutatják az új portékát a tévéknek, majd igyekeznek minél többet eladni belőle. A vetítésekre a magyar tévék is delegáltak szakembereket, akiket megkérdeztünk arról, mit láttak, milyen trendek érvényesülnek, és mit vásároltak meg - utóbbira persze nem nagyon kaptunk választ, mert valamiért minden hazai adó kínosan ügyel az ilyen üzletekre, miközben az európai eladásokról általában mindent lehet tudni, de hát ez a mi kis tévépiacunk már csak így működik. Minden tévének ugyanazokat a kérdéseket tettük fel, egyedül a közpénzből működtetett MTVA-nak nem sikerült normális választ megfogalmaznia, de hát tőlük nem is vártunk mást:
A TV2 részéről Shadia Nugud programigazgató nyilatkozott, aki szerint a stúdiók fő bevételi forrását továbbra is a procedurális sorozatok jelentik, de azt tapasztalta, hogy visszatérnek az orvosi drámák visszatérnek. Kiemelte a reboot-trendet, a jól ismert tartalmakból készített spin-off-ok, remake-ek és TV adaptációk nagy számát, és megjegyezte, hogy az ABC-n munkahelyi sitcomként újragondolt The Muppets nagy kérdőjel egyelőre. A vígjátékok közül neki a Dr. Ken, a The Real O’Neals és a Hot and Bothered című sorozatok jöttek be legjobban. Figyelemreméltó drámának tartja a Chicago Med címűt, és az NBC-re érkező Heartbreakerst, ami egy női szívsebész története. Két további orvosos sorozat, a Code Black és a Rosewood is jó lesz szerinte. A TV2 érdeklődését a Blindspot című összeesküvéses dráma, a Lucifer, és a vírusfertőzéses thriller, a Containment is felkeltette.
Kolosi Péter, az RTL vezérigazgató-helyettese és egyben programigazgatója nem tapasztalt igazán nagy változást a trendeket illetően, de azt kiemelte, hogy nagyon sok kiváló tartalmat gyártanak a stúdiók kábelre. Kiugróan jó sorozatot nem látott, de nagyon jókat igen (Blindspot, Code Black, Quantico), és a sitcomokkal szemben a drámai vonal erősödéséről beszélt. Azt nem árulta el, mint vásárolt meg az RTL-csoport, de azt elárulta, hogy a The Americans című kiváló kémsorozat a Cool adásán lesz látható hamarosan.
A FOX képviseletében Max Taylor a FOX International tartalommal foglalkozó alelnöke nyilatkozott az Indexnek, szerinte a szuperhős-sorozatok és a képregényes vonal erősödése látványos, és a spin-offok és remake-ek nagy számát is megemlítette trendként. A FOX sem árulta el, milyen sorozatokban gondolkodik, de van rá egy láda sörünk, hogy a Különvélemény és a Lucifer náluk köt majd ki. Azt érdemes megjegyezni, hogy a FOX és az AXN is régióban gondolkodik, így a beszerzésük nem olyan egyszerű, mint a két magyar kertévének.
John Rossiter, az AXN hazai vezetője szerint feltűnő volt, hogy az új sorozatok közül egyre több vegyíti az epizódikus és szerializált elemeket, azaz az egyes részek önálló történetei mellett jelen van egy, az egész évadon átívelő szál. Ő is kiemelte a mozifilmes feldolgozások nagy számát, és kedvenc pilotjai között a The Playert, a Csúcshatást (Limitless), az USA-ban már bemutatott Mr. Robotot, a Frankenstein Code-ot és a Csúcsformábant (Rush Hour) emelte ki.
Hogy aztán melyik új amerikai sorozat hová érkezik, az a jövő zenéje, de a nagy tévék évekre szóló szerződései többé-kevésbé meghatározzák, hogy mi hova kerülhet. Ennek értelmében a Sony sorozatai az AXN-re és a TV2-re várhatók, a CBS dettó a TV2-vel áll kapcsolatban, ahogy a Universal is. A Disney nem kötelezi el magát egy tévé mellett sem, azaz tőlük bárki vásárolhat, jellemzően az RTL sok sorozatukat szokta megvenni, és ők vásárolnak a Warnertől és a Foxtól is elős körben - utóbbi a saját, FOX nevű adójának is ad el tartalmat. Szeptemberben minden kiderül.