Lebukott a Kövér Zsidó

2015.08.20. 12:19

Hogy mindenki már a cikk elején kellően öregnek és régimódinak érezze magát: a 30 éves, Fat Jew (kövér zsidó) néven instagramozó Josh Ostrovsky egy úgynevezett online személyiség. Több, mint öt és fél millió követőt szedett összes Instagramon, ezzel pedig komoly célközönséget tud megszólítani ahhoz, hogy mindenféle cégek pénzt lapátoljanak felé, hogy a terméküket csak egyszer megemlítse a követőinek. Állítólag említésenként 6000 dollárt, vagyis majdnem 1,7 millió forintot. Ostrovsky-nak nem ez az egyetlen bevételi forrása, az online sztárság mellett modellkedik, nemrég elindította a piacon a White Girl Rosé nevű borát, Money Pizza Respect címmel könyvet ír, saját műsort kapott az Apple Beats 1 nevű online rádióműsorában és a Comedy Central pár hónapja még egy sorozatról tárgyalt vele.

Ostrovsky egy igazi kellemetlen figurának tűnik, és nem az irigység beszél belőlem, hanem abból indulok ki, ahogy a Financial Timesnak adott interjút: egy sztriptízbárban, olcsó kaját zabálva, ahol valami ribancos koktélt kért, és azt hangoztatta az újságírónak, hogy 

azt akarom, hogy minél több ember tudja, hogy mennyire kibaszott vicces vagyok.

Ostrovsky egy kikerülhetetlen figura lett az amerikai médiában, figyelmet kapott akkor, amikor az Instagram valami illetlen képért letiltotta, ő pedig odaláncolta magát tiltakozásul a képmegosztó manhattani irodájához. A tévéképernyőkön is feltűnt, ahol a média változó piacáról beszélt szakértőként. Júliusban leszerződtette a CAA ügynökség.

Csak valahogy azzal nem foglalkozott senki, hogy Ostrovsky úgy szerezte a legtöbb követőjét, hogy egyszerűen ellopta mások képeit, mémeit, vicces szövegeit, és azokat mindenféle hivatkozás vagy kredit nélkül kiposztolta a saját oldalára. Lopott ismertebb komikusoktól, ismereten twitterezőktől, Tumbrről, blogokról, 9gagről, redditről, meg ahonnan csak tudott.

Aki internetezett mondjuk az utóbbi pár évben, az észrevehette, hogy ez annyira nem idegen fogalom online, emberek (és robotok) folyamatosan lopkodnak egymástól tartalmakat, úgy raknak ki emberek képeket, hogy nem kreditálják, a Tumblren pedig valami ilyesmi népszerű dolog pillanatok alatt körbe tud menni és el tud terjedni, akár anélkül, hogy az eredeti alkotó tudna róla. A Tumblr és a Twitter azt megőrzi, hogy egészen pontosan mi volt a forrása egy adott dolognak, de azt persze nem tudja senki ellenőrizni, hogy ezt az egy adott dolgot ki hozta létre. És amikor ilyen képalapú tartalmakról van szó, mint az Instagram, ott meg végképp lehetetlen.

Fat Jew viszont volt annyira ostoba, hogy a vicceket és a képaláírásokat úgy másolta át, hogy bennehagyott minden, könnyen visszakereshető nyelvtani hibát vagy elírást. Davon Magwood komikus is így jött rá, hogy Ostrovky mennyire lusta, mert egy gépelés benne maradt. Magwood teljesen jogosan kiakadt, és írt egy nyílt levelet, amivel megfogta az egész furcsa botrány lényegét: Fat Jewban nem az a legnyomasztóbb, hogy folyamatosan vicceket lop hivatkozás nélkül, hanem hogy ebből közvetve bevétele származik, azaz az ellopott poénokkal követőket tud szerezni, a követők növekvő számával befektetőket és ügyfeleket találhat. Szóval a lopkodásból meg tudja szedni magát.

Ehhez pedig hozzájött, hogy az amerikai önérzetes komikusok nagyon komolyan veszik azt, ha valaki lenyúl egy viccet. Ami érthető is, szellemi tulajdon lopkodása nehezen bizonyítható körülmények között egészen biztosan problémás, de az amerikai stand-up komédia kultúrájában komolyan odafigyelnek az eredeti tartalomra – meg azokra is, akik lenyúlják azokat. Az egyik legismertebb kereszteslovag, Patton Oswalt (ő volt például a L'ecsó főszereplőjének a hangja is, de a Férjek gyöngye című sorozatból is ismerős lehet) egy hosszú szöveget írt idén júniusban arról, hogy az ilyen nyúlás akár tudatalatt is megtörténhet, ezért különösen résen kell lenni. És amikor egy komikus felhívta a figyelmet Fat Jew lopkodására, akkor mögé állt rengeteg más, olyan ismertebb figurák röhögtek rajta, mint Michael Ian Black, Paul Scheer, Geoff Tate. A téma pörgött és pörgött, egészen addig, míg egészen drámaian megjelent az információ, hogy a Comedy Central nem hajlandó Fat Jew tévésorozatával foglalkozni – bár a bejelentés élét egy kicsit tompította, hogy kiderült, a Comedy Central már hónapokkal ezelőtt dobta Ostrovsky-t.

Mi a tanulság? Semmi. Maximum az, hogy ha valaki vicces az interneten, akkor nem biztos, hogy a saját kútfőjéből. Mert nem Ostrovky az egyetlen ilyen Instagram-profil vagy Tumblr-oldal, ahol ilyenek mennek. Figyelmeztetésül ttt van 50 példa, hogyan és miket nyúlt le Fat Jew: