Az RTL Klub nem fél a TV2-től

015 4O5A3071
2015.11.13. 17:19 Módosítva: 2015.11.13. 18:08
A TV2-höz távozott egykori vezérigazgató az RTL vezetői szerint dühös, mert elvették a játékát, és gyerekesen viselkedik, miközben így nem lehet tévézni. Vidus Gabriella vezérigazgató és Kolosi Péter vezérigazgató-helyettes – egyben programigazgató – úgy látja, ideje volt heti fikciós sorozattal előállni, és sejtik, milyen tervei vannak a TV2-nek. Interjú.

Dirk Gerkens a nekünk adott interjúban is egyértelművé tette, hogy számára a TV2 és az RTL Klub közti versengés már személyes ügy lett. Számotokra is egy érzelmekkel teli háború a két országos kereskedelmi csatorna piaci versenye?

Kolosi Péter: Számomra ez nem egy háború. Nekem például még mindig megvan Dirk Gerkens telefonszáma, nem töröltem ki a telefonomból, ahogy állítólag ő az enyémet.

Vidus Gabriella: Nem, számomra nincs ebben semmi személyes. Sőt, az Indexen megjelent interjút olvasva meg is lepett, hogy még mindig ennyi benne az érzelem. Az interjúban a legóváras hasonlattal nagyon jól megfogalmazta, hogy mit is érez valójában: dühös, amiért elvették a játékát. És talán ezért viselkedik így, és ezért üzenget ilyen harciasan.

Miben lett más az RTL Klub, amióta nem Dirk Gerkens vezeti?

V.G.: Az RTL Magyarország alapértékei nem változtak  meg, amióta Dirk Gerkens elment. Ez egy gépezet, bármennyire is fáj neki, jól működik nélküle is. A hangsúlyok azonban eltolódtak: az utóbbi hónapokban nagyon sokat dolgoztunk azon, hogy például mindenki számára egyértelművé váljon, ebben a cégben a legnagyobb érték a humánerőforrás, a kreatív munkaerő.

Ez azt jelenti, hogy szerintetek Dirk Gerkens nem volt fontos az RTL Klub életében?

V.G.: Nem tudom pontosan, hogy mekkora szerepe volt abban, hogy az RTL Klub ilyenné vált, amikor az alapok épültek, én még messze voltam a legfelső vezetéstől. Annyi biztos, hogy Dirk Gerkens nagyon jó üzletember, ehhez kétség sem férhet.

K. P.: Meghatározó személyiség volt, de messze nem az egyetlen meghatározó személyiség.

V.G: Ami viszont változott, hogy, a helyére kerültek a hangsúlyok. Az RTL Klub vezetése például mindig egy erős csapat volt, a vezérigazgató mindig is figyelt arra, hogy a közvetlen beosztottjai közös célért, csapatban dolgozzanak. De ez az odafigyelés nem mindig terjedt tovább a cégstruktúrában. Hogy mást ne mondjak, az RTL Klubnál szeptember 15-ig nem is volt hr-osztály, nem volt olyan részleg, amely azzal foglalkozott, hogy a legjobb szakembereket szerezzük meg minden szinten, sőt meg is tartsuk őket.

A TV2 és az RTL Klub küzdelme évek óta elég egyenlőtlen. Mit gondoltok, hogy miért van az, hogy a TV2 minden vezérigazgatója megígéri, hogy legyőzi az RTL Klubot, aztán egy idő után mégis kénytelen feladni a próbálkozást? Mi a TV2 kudarcának a titka?

V.G.: Nyilván nem segített a TV2-nek a sok tulajdonosváltás, és az, hogy pár évente jöttek-mentek a vezérigazgatók. Az RTL Klub menedzsmentjében mindenki több mint tíz éve itt dolgozik, az egyetlen kivétel Szabó András, aki az újonnan létrehozott digitális és fejlesztési igazgatóságot vezeti. De még az új kereskedelmi igazgató is, aki ebben a pozícióban engem követett, több mint egy évtizede a cégnél van. 

Nekünk hosszú távú céljaink vannak, ezért minden igazgatóság, minden üzletág nagyfokú önállósággal tud működni. Szerintem ez biztonságot ad, sőt magabiztossá tesz mindenkit, aki itt dolgozik. Ahogy az is sokat segített, hogy bármit is mondjon az egykori vezérigazgató, az RTL Klubnál minden tartalmi döntés itt, Budapesten született, a külföldi tulajdonos ilyesmibe nem szólt bele. 

Az elkövetkező időszak nagyon izgalmas lesz a televíziós piacon, hiszen a két legnagyobb csatorna vezetői ismerik egymást, és nemrég még együtt dolgoztak. Ahogy Dirk Gerkens mondta, ez egy olyan meccs, ahol minden játékos jól ismeri a másik cseleit.

V.G.: Könyörgöm, hagyjuk a focis hasonlatokat.

Rendben. Mit gondoltok, a TV2 meg tud még lepni titeket?

K.P.: Azt hiszem, erre a helyzetre nagyon igaz, hogy egy fecske nem csinál nyarat. Több egykori munkatársuk ment át a TV2-höz. És volt köztük olyan is, akit nagyon sajnáltuk, hogy elment akkor, amikor ez történt. Viszont így utólag már egyik esetet sem bánjuk. Mindenki úgy ment el, hogy ő aztán majd nyarat csinál, de ez soha nem történt meg.

V.G.: A TV2-hez igazoló egykori RTL-esekkel az a baj, hogy nekünk akarnak még mindig bizonyítani. A legtöbben azért mentek át, hogy revansot vegyenek valamilyen vélt vagy valós sérelem miatt az RTL-en. De a harag nem jó tanácsadó, vagyis ebből általában nem sült ki semmi jó. De azért valljuk be őszintén,

a jelenlegi TV2-t átvenni nagyon hálás feladat: ennél ugyanis csak jobban lehet csinálni.

A TV2-nél évek óta állandóan változnak a prioritások, minden csak átmeneti, és az előző vezetés egyszerűen elfelejtett csapatot építeni. Dirk Gerkens ezt vélhetően nem fogja elfelejteni, mert tisztában van vele, hogy ahhoz, hogy egyáltalán pályára lehessen lépni, kell az a tizenegy játékos. Na tessék, és most én is mondtam egy focis hasonlatot!

És mit gondoltok, ti azért meg tudjátok majd lepni a TV2-t?

V.G.: Ebben biztos vagyok.

Ez az első tévés szezon az RTL Klubon a vezetőváltás óta, és idén ősszel a csatorna minden eddiginél több saját gyártású műsorral is készült. Bizonyítani akartatok? Ha igen, hogy értékelitek a szezont, ami nemcsak minden eddiginél több új formátumot, de néhány csúfos bukást is hozott a csatornának?

V.G.: Az RTL számára ez az eddigi legsikeresebb ősz a számok alapján. És itt most a bevételi eredményekre és a nézettségre is gondolok. Ennek ellenére nem bizonyítani akartuk, hanem egyszerűen kísérletezni. Mert idén egyszerűen olyanok voltak a piaci viszonyok, és olyan jól állt az RTL Klub, hogy élesben tesztelhettünk pár formátumot. És volt olyan műsor, amiről kiderült, hogy szeretik a nézők, és volt olyan is, amiről kiderült, hogy nem való képernyőre.

Melyik új műsor nem való képernyőre?

K.P.: A Partyzánokról kiderült, hogy nem szeretik a nézők. A produkció jól sikerült, de a közönségnek ez mégsem kellett. Kipróbáltuk az évad elején a Gálvölgyi show-t, hogy egy ilyen évtizedes formátum képes-e még megélni a főműsoridőben, és a nézettségi számok alapján nem volt bukás, de már nem illik 2015 televíziózásába. És akkor ott van még a Butiquehotel.hu, amivel sokaknak voltak problémai, a kritika sem fogadta jól, mégis hétről hétre magasabb a nézettsége. A Hungary’s Got Talent ellenben egyértelmű siker, és nemcsak a nézők szeretik, de mi is. De ott van még az RTL II-es Szelfi is, ami igazi különlegesség volt a hazai televíziós piacon, amit a szakma is szeretett. A Keresem a családom kitűnően indult nézettségi szempontból is, és a közönség is nagyon lelkesen fogadta, de még csak egy epizód volt látható.  A Válótársak pedig jövő héten indul csak, úgyhogy ezeket majd később kell még értékelni, de reméljük, ezek a műsorok is beváltják majd a hozzájuk fűzött reményeket.

És mi az, ami kiderült ebből a kísérletből, már azon kívül, hogy ha sok műsort gyárt az RTL, törvényszerűen lesz olyan, ami kevésbé sikerül?

K.P.: Hogy ennyi új műsor esetén lesznek kevésbé sikeresek is, az nem most derült ki, azt előre tudtuk, sőt, ha emlékeztek, még az év eleji sajtóeseményünkön el is mondtuk, hogy erre számítunk. Számos olyan formátum volt, amit ki akartunk próbálni, köztük olyan heti formátumok, amelyeknél azt szeretnénk látni, hogy milyen nézettséget tudnak hozni heti egy alkalommal a Barátok közt után. Így az egyik legnagyobb kísérlet nyilván a Válótársak, azaz, hogy hogy tud működni a heti fikciós sorozat. 

Ugyanis hiába ellenkezik a TV2 új vezetője, egyértelműen ez a televíziós trend, és nemcsak Nyugat-Európában, de Bulgáriában, Csehországban vagy éppen Lengyelországban is. Ráadásul – ha nem is fikcióval – de a Barátok közt után sokszor volt sikeres heti műsor az RTL Klubon, mint a Showder, a Győzike, a Házasodna a Gazda vagy a Kész átverés–Gálvölgyi páros. A maguk idejében mind nagyon sikeres műsorok voltak.

Saját gyártású sorozattal is próbálkoztok ebben a szezonban, miközben Dirk Gerkens szerint egyszerűen a magyar piacon képtelenség kigazdálkodni egy jó minőségű sorozat költségét.

K.P.: Igen, a saját gyártású, hétköznapi műsorok között mindenképpen lesznek majd az RTL-en hetente jelentkező, magyar fikciós sorozatok is. Egyszerűen hiszünk a fikcióban, abban, hogy ha az ötmilliós Szlovákiában tudnak ilyen sorozatokat gyártani, akkor a magyar piacon is sikerre lehet vinni ezt a műfajt. Egyébként a nagy heti showműsorok büdzséjénél lényegesen alacsonyabb költségvetéssel készült a Válótársak, és szerintem egyáltalán nem lehetetlen ennyi pénzből jó fikciót forgatni.

Dirk Gerkens egyébként most már úgy emlékszik, hogy ellenezte, hogy elkészítsük a Válótársakat, pedig ugyan nagyon sokat vitáztunk a gyártás részleteiről, de abban, hogy ezt a sorozatot le kell forgatnunk, mindannyian egyetértettünk. A helyi sorozat ugyanis 2015 egyértelmű televíziós trendje, és ez az elkövetkező években szerintem nem is fog változni. Az RTL Klub pedig mindig is attól volt sikeres, hogy figyelte a nyugati trendeket, és bátran adaptálta azokat a magyar viszonyokra. Mi bízunk a Válótársak sikerében, és ha bejön, nemcsak ennek a hollandból magyarított sorozatnak lesz folytatása, de saját sorozat fejlesztésébe is nekifogunk majd.

A TV2 egyértelműen napi sorozattal szeretné megszorongatni az RTL Klubot jövőre. Fel vagytok-e készülve erre a kihívásra, esetleg lesz-e új napi sorozat az RTL-en?

K.P.: Teljesen egyértelmű, hogy a TV2 műsorstruktúráját a főműsoridőt megalapozó napi műsorral lehetne megerősíteni, és erre egy napi szappanopera a legmegfelelőbb. Ha tippelnem kéne, a konkurencia meg akarja majd csinálni a maga Éjjel-nappal Budapestjét. Magyarország két legsikeresebb napi sorozata azonban nálunk fut, és eddig ugyan nagyon sokszor próbálták legyőzni a Barátok köztöt vagy az Éjjel-nappal Budapestet, de még senkinek sem sikerült. A napi sorozatokat persze időnként le lehet győzni a nézettségi versenyben, lehetnek rosszabb hetek vagy hónapok, de ez még nem jelenti azt, hogy azt a sorozatot le lehetne írni.

Ha saját gyártású heti sorozatok nem lesznek a TV2-n, akkor adja magát, hogy szappanopera mellett valóságshow-val próbálkozik majd a konkurencia. Erre is fel vagytok készülve?

K.P.: Annyira fel vagyunk készülve, hogy tavasszal indul a Farm, ami egy napi valóságshow lesz az RTL Klubon. És azt sem merném még kijelenteni, hogy soha többet nem lesz Való Világ, csak annyi biztos, hogy ez a reality az RTL Klubról már az RTL II-re költözött.

A TV2 állítólag új kábelcsatornák vásárlását fontolgatja. Az RTL is készül ilyen felvásárlásokra, akár csak azért, hogy a konkurenciának ne jusson?

V.G.: Csatornavásárlásban a közeljövőben nem gondolkodunk, de együttműködési lehetőségeket jelenleg is keresünk a kisebb csatornákkal. Jelenleg nagyon sok eladó csatorna van a piacon, de vevők is vannak szép számmal. Éppen azért, mert a TV2 mellett a nagy nemzetközi szereplők is piacot akarnak vásárolni, ennek pedig árfelverő hatása van. Egyszerűen kivárunk, megnézzük, hogyan alakulnak a piaci viszonyok.

Van olyan tematika, ami szerintetek még nem telített, és az RTL Magyarországnak érdemes lenne próbálkoznia?

V.G.: Igen van. Például gasztrovonalon még nincs túl sok csatorna, ilyen adóra még valószínűleg lenne igény. De felvásárlás helyett itt mi inkább csatorna újrapozicionálásban gondolkodunk.

Az RTL Magyarország sikerét a kábeltelevízió portfólió mellett annak is köszönheti, hogy idejében épített sales house-t, ami a kisebb, más cégcsoportokhoz tartozó adók reklámidejét értékesíti. Ez most a TV2 új tulajdonosainak is fontos lett, és úgy tűnik, hogy az Atmediából egy a TV2-t a köztévét és más kisebb adókat is értékesítő sales house épül, amivel meg akarják törni az RTL piacvezető szerepét. Sikerülni fog nekik?

V.G.: Éppen ellenkezőleg. Azzal, hogy az Atmediából egy, „nemzeti reklámbolt” lett, éppen a megszerezni kívánt kis csatornákat riasztják el. Ezek, a nemzetközi hátterű médiacégekhez tartozó adók ugyanis nem örülnek annak, hogy ha azt a céget, amely a reklámidejüket értékesíti, nem lehet számon kérni, ha nem teljesülnek a vállalások. Egy ilyen hátszéllel rendelkező sales house-nál viszont nem egyértelmű, hogy kinél lehetne panaszkodni, vagy kit lehet felelőssé tenni az esetleges kudarcért. Több olyan cégről tudok, amelyik egyszerűen megijedt a most körvonalazódó változásokról, és éppen azt fontolgatja, hogy inkább más lehetőség után néz.

Évek óta kérdéses, hogy kérhettek-e kábeldíjat az RTL Klub műsoráért. Mit gondoltok, jövőre megengedi majd a kormányzat ezt?

V.G.: Lassan három éve két költségvetést készítünk, egyet a kábeldíjakkal is számolva, egyet pedig nélküle. Szerencsére a két költségvetés most csak a profit nagyságában tér el, vagyis ha továbbra sem kérhetünk pénz a kábelszolgáltatóktól, akkor sem lesz rosszabb az RTL Klub műsora. Várhatóan azonban a TV2-nek engedélyezni fogják a kábeldíj szedését, és azért elég nehéz olyan törvényt írni, ami az RTL Klubnak valamit megtilt, amit a TV2-nek megenged, habár nem lehetetlen.