Orbán
13 °C
23 °C

Megint jót röhögtünk a Super Bowl-reklámokon

2016.02.08. 04:36 Módosítva: 2016-02-08 04:36:59
5 millió dollár, meg az apró: ennyibe került fél percnyi reklámhely az 50. Super Bowl alatt. A CBS közvetítésének nemrég lett vége, de az azt követő, várhatóan 115-120 millió néző közül nem mindenkit kifejezetten az amerikaifutball, hanem a meccs alatt sugárzott reklámok érdekelték. Ez minden évben így van egészen a kilencvenes évek óta, amikor is a Super Bowl A Év Egyik Legnézettebb Tévéeseményévé vált. Márpedig ha valamit sokan néznek, akkor az értékes és el lehet adni sok pénzért. A pénzcsináláshoz és szórakoztatáshoz egyaránt értő amerikaiak meg elkezdték szépen facsarni a reklámozni akaró cégeket, akik az idén kifizetett 5 millió dollárral (1,5 milliárd forint) 11 százalékkal többet fizetnek a megjelenésért, mint a tavaly az NBC-nek kicsengetet 4,5 millió. És ha már számok: 2005-től 2014-ig a reklámpercek értéke 75 százalékkal nőtt.

A nemzetközi sugárzásra átadott tévés jelben a reklámok szokás szerint nem voltak benne, így mi nem láthattuk őket élőben, legalábbis nem az itthon közvetítő Sport1 műsorán, de egy idén bevezetett újdonságnak és az internetnek köszönhetően a meccs előtt és alatt is meg lehetett nézni mindegyiket. És hogy miért fontosak ezek a kisfilmek, melyeknek teljes belekerülési költségéből (6-9 millió dollár) két magyar közönségfilm is kijön tokkal-vonóval? Mert a 120 millió nézőből sokan (egyes felmérések szerint a nézők fele) nem is igazán a meccs miatt ül le a tévé elé (mármint abban az értelemben, hogy nem drukkol szívből senkinek), hanem a hangulat, a reklámok, a filmelőzetesek, a buli miatt. A CBS pedig úgy döntött, hogy ha már valaki csak azért megy át a haverhoz, hogy egyen egy jót, és röhögjön a reklámokon, akkor miért ne nézhetné meg azokat online, mindössze másodpercekkel azután, hogy a tévében is adásba kerültek.

Jó, annak fényében ez nem annyira nagy truváj, hogy a YouTube-on már a meccs előtt fent volt a reklámok 90 százaléka, és az a hiányzó tíz is online lesz percekkel az élő adás után, de ez az első alkalom, amikor az élő tévéadás és a stream ennyire közelít egymáshoz. Ezzel az online nézettség felértékelődik, és ha tippelhetünk egyet, jövőre már ez lesz a norma, sőt, úgy fogják értékesíteni az alapesetben félperces reklámhelyeket (a nagy cégek egy-másfél percet vesznek, a filmstúdiók nem egyszer két-két és fél percet filmenként), hogy az idei online nézettségből kiindulva rátesznek majd pár százalékot az amúgy is várhatóan magas alapárra (2017-ben 5,3-5,5 millióra taksálják az alapárat).

Pedig túl sok értelme nincs ennyit elkölteni, a felmérések szerint a reklámok 60 százalékánál olyan alacsony az annak hatására vásárlást fontolgatók száma, hogy szinte ki sem lehet mutatni. Egy átlagos reklámnak ugyanis négy hét kell ahhoz, hogy a fogyasztók tudatába rendesen beépüljön. A Super Bowl-reklámok hatástalanságának egyik oka, hogy azokat a meccs után nem nagyon lehet látni a tévében. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ezek a kisfilmek sokkal inkább rámennek a szórakoztató faktorra, mint hétköznapi társaik, és sokszor a háttérbe szorítják magát a terméket.

Idén a régi motorosok (Coca-Cola, Pepsi, Doritos, Budweiser, Honda, Audi, Toyota) mellett visszatért a két évet kihagyó Taco Bell, a tavalyi sikerre építve ismét van Skittles-reklám, folytatta a korábban elkezdett full kretén-vonalat a Mountain Dew, és feltűnően sok olyan cég szerepelt, akik korábban nem nagyon (PayPal, Intuit, LG, SunTrust, Buick, Pokémon, Bai, Sofi, Marmot, Amazon), de ez a filmek minőségén nem látszott: semmivel sem voltak jobbak vagy rosszabbak, mint tavaly vagy két évvel ezelőtt. Network tévéről van szó, nagy megfejtést, formabontó megoldást nem lehetett várni senkitől, nem voltak sikamlós kisfilmek, nem akartak csöccsel eladni semmit, a reklámozók inkább inkább olyan celebekre bízták a portékát, mint Seth Rogen, Marilyn Monroe, Amy Schumer, Lil Wayne, Jeff Goldblum, Alec Baldwin, Dan Marino, Christopher Walken, Liam Neeson, Willam Defoe,  Steven Tyler vagy Ryan Reynolds.

Megmutatjuk a 13+1 (szerintünk) legjobban sikerült idei reklámot, tessék szépen megszavazni, hogy melyik az, amit legszívesebben néznék a magyar tévékben is.

Avocados from Mexico - #AvosInSpace

Nekünk ez tetszett legjobban, egy vicces állatság, amiben egy űrhajón a Földet bemutató múzeumot rendeztek be, és sikerült egy percbe legalább tíz metapoént besűríteni az avokádómártást zabáló idegen lények mellé. 

Acura - What He Said

A Van Halen legendás frontemberének, David Lee Roth-nak a hangját kölcsönözték az autóreklám mögé, de úgy, hogy a Running with the Devil című nótából szinte csak Roth nyögéseit vették ki, de ettől üt a dolog.

Audi - The Commander

A régi szép idők emlékeibe belemerülő, és depressziójából sehogy sem kirángatható egykori űrhajós kisfilmje nekünk tetszett, és ha ne lenne ilyen kérges a szívünk, ezt választottuk volna a legjobbnak.

Intuit - Death Wish Coffee 

Az Intuit szoftverfejlesztéssel és kisvállalkozásoknak gyártott komplett könyvelési rendszerekkel foglalkozik, ezt érdekesen eladni nem nagyon lehet, az viszont rém szimpatikus tőlük, hogy egy kisvállalkozásnak átadták a félperces szpotot támogatásként - ez a Halálvágy kávé, ami állítólag a világ legmagasabb koffeintartalmú kávéja. És igen, teszteljük is majd.   

Amazon - Echo

Érdekes, de az Amazon most hirdetett először a Super Bowlok történetében, lehet pont egy hangvezérelt házi szórakoztató elektronikai rendszerre vártak. Az árút viszont nem kispályásokra bízták, Alec Baldwin és Dan Marino sem amatőr.

Kia - The Walken Closet

Nem egy formabontó alkotás ez sem, de ahogy Walken beszél a két pár zoknival a kezében, az hipnotikus.

Super Bowl Babies  

Ez az NFL saját reklámja, és arról szól, hogy a Super Bowl alatt elég sok gyerek fogant meg. Hogy ez miért jó a Super Bowlnak (dugás közben lehet tévézni??), azt nem tudom, de a film pontosan annyira érzelmes, amit még simán elviselünk.

Axe - Find Your Magic

Az Axe-től megszokott szexizmusnak szinte nyoma sincs, találd meg önmagad, mondja a reklám, és vannak benne jó fazonok. Meg kismacskák.  

Hyundai - Ryanville

Oké, ebben sincs semmi nagy écesz, de a kivitelezés jó, a városnyi Ryan Reynoldsot stírölő csajok hitelesek, ez a béna sofőrökre szabott automata fék meg nagyon jó dolognak tűnik.

LG - Man From the Future  

Liam Neeson és fia, Micheál Ridley Scott filmjében szerepel közösen, amiben a jövőből jött férfi a cég nagyon fasza tévéiről beszél közvetve. Vagy nem, mittudomén, mindenesetre jól néz ki    

Mountain Dew - Puppymonkeybaby

Gyerekkel, majommal és kiskutyával mindent el lehet adni. És megszületett a kutyamajomgyerek.    

Doritos - Ultrasound  

A Doritos az egyik legmegbízhatóbb Super Bowl-részvevő, a kukoricacsipszgyártó pár éve elkezdett egy akciót, be lehetett küldeni mindenféle reklámötletet nekik, és a legjobbakat megfuttatták a nagyközönség előtt is, hogy így válasszák ki, mi kerül be a tévébe. És ez még most is megy, az idei legjobb (szerintünk) az ultrahangos volt.      

Snickers - Monroe  

A Snickers elég régóta nyomja ezt az "egyél egy csokit, mert kivetkőztél önmagadból" kampányt, a tavalyiban Danny Trejo és Steve Buscemi szerepelt, idén Marilyn Monroe és Willem Dafoe. 

+1

Turkish Airlines - Gotham City/Metropolis 

A török légitársaság a Batman v Superman című film alkalmával bandázott össze a gyártó Warnerrel, és forgattak két szpotot amiben Gotham és Metropolis, a DC-univerzum ikonikus városait létező úti célnak mutatják, ahová persze a Turkish is repül.  

És akkor jöhet a szavazás, tessék kiválasztani, melyik jó ezek közül!

Ezt nézném szívesen itthon is

  • 1074
    Doritos
  • 856
    Audi
  • 287
    Avocados from Mexico
  • 282
    Turkish Airlines
  • 279
    Snickers
  • 202
    Mountain Dew
  • 182
    Axe
  • 131
    Hyundai
  • 123
    Super Bowl Babies
  • 110
    Kia
  • 96
    Amazon
  • 94
    Acura
  • 54
    LG
  • 23
    Intuit

Június a Balatonon

Díjnyertes családbarát hotel, 06.17.-ig 25 900 Ft/ fő/2 éjtől

Csodás Török Riviéra

Akár féláron utazhat idén Törökország fantasztikus tengerpartjaira.